Hej
vi använder Lön smart och vi har från och med januari börjat hantera löneutbetalningar i systemet. Det har uppdagats att en av våra anställda fått konto 1930 affärs konto angivet som bokförings konto på sin lönesida (anställd lön ), vilket har lett till att löneverifikationerna automatiskt använt detta konto.
Detta har resulterat i en differens på 33 000 kr per månad från januari till mars, eftersom beloppet har debiterat 1930.
Jag bifogar en bild på en av verifikationerna som exempel.
Vänligen återkom med hur vi kan rätta till detta på korrekt sätt.
Tack på förhand !
Med vänliga hälsningar
Nellie
Löst! Gå till lösning.
Hej @Nellie 123
Det låter som att ni har lokaliserat felet, vilket är ett bra första steg. Eftersom problemet verkar ha varit med den automatiska bokföringen, det enklaste sättet att rätta till detta är att göra manuella justeringar i verifikationerna.
Skapa en ny verifikation för varje månad där korrigering behövs. För att rätta till det, gör följande:
Kreditera konto 1930 med beloppet ni vill justera.
Debetera det korrekta lönekontot, som troligtvis är konto 7010 eller 7210, med samma belopp. Detta säkerställer att lönen bokförs på rätt konto.
På så vis kommer differensen att försvinna och bokföringen blir korrekt.
Hej, tack för svaret, men enligt verifikationen som jag har skickat så ligger det 30 000 D på konto 7010 om jag debiterar det konto kommer det blir rätt då ? mvh Nellie
Hej @Nellie 123
Nu har vi ju inte hela bilden men jag tänker mig att det är två anställda på lönekörningen, en som har en lön på 30 000 som hamnat korrekt på 7010 och den som hade felaktiga kontot 1930 med en lön på 33 000.
Så det är beloppet på 1930, alltså 33 000 i den verifikationen du har som exempel, som ska bort.
Kredit 1930 - 33 000
Debet 7010/7210 beroende på om arbetare eller tjänsteman - 33 000
Vill du ha ytterligare hjälp behöver du kontakta supporten
Ha en fin dag!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.