Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Korttidspermittering och hanteringen av semester

Jag har fått frågor gällande semesterhanteringen i samband med att personalen går ner motsvarande en 40% tjänst och resterande upp till ca 90% betalas ut av Tillväxtverket. Kommer semesterdagarna (innevarande) att beräknas utifrån 40% eller 90%? Tänkte att de kanske kommer att finnas en löneart som kan styra detta d v s lönen är 40%, men semesterberäkning blir på 90%.

Är det någon som har stött på dessa frågor och eller finns det något svar i dagsläget? 

4 SVAR 4
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Svar: Korttidspermittering och hanteringen av semester

Hej!

Just nu är det mycket som är oklart gällande hur korttidspermittering ska hanteras. Både rent praktiskt men också rapporteringsmässigt.

Vi försöker samla alla funderingar och svar i forumtråden Korttidspermittering införs » , prenumerera gärna på den tråden för att få mejl när vi uppdaterar informationen.

Vad jag har kunnat läsa mig till så ska inte semestern påverkas av korttidspermittering, men vi håller just nu på att se över hur detta ska hanteras i löneprogrammen. Min förhoppning är att vi kan uppdatera med mer information när beslutet har tagits i Riksdagen (tror att det var imorgon det skulle diskuteras).

Mer info finns på Tillväxtverkets sida: https://tillvaxtverket.se/om-tillvaxtverket/samlad-information-om-covid-19/korttidsarbete.html och kanske att ditt kollektivavtal har kikat på hur det ska hanteras.

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Svar: Korttidspermittering och hanteringen av semester

Hej!

Ville uppdatera svaret nu när vi vet lite mer 🙂

Uttag av semesterdagar påverkas inte av korttidsarbete. Det betyder att semesterdagarna registreras utifrån den anställdes ordinarie arbetsschema.

En veckas semester för en anställd som normalt jobbar fem arbetsdagar/vecka, tar fem semesterdagar, även om schemat för korttidsarbetet säger att den anställde bara ska jobba två dagar i veckan. Fyra veckors semester innebär alltså att 20 dagars semester används

Beroende på hur ert avtal ser ut kan du behöva justera semesterersättningen för villkor 20/21: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/online-help/korttidsarbete-berakna-seme...

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted
NY MEDLEM

Vad gäller vid semester, ska löneavdrag för korttidsarbete(20%) göras?

Hej,

har påbörjat lönerna inför semestern och försöker hitta information gällande själva löneavdraget för korttidsarbetet, vi är 20% permitterade. Vad gäller? ska något löneavdrag göras eller är det ordinarie lön?

Highlighted
NY MEDLEM

Re: Vad gäller vid semester, ska löneavdrag för korttidsarbete(20%) göras?

Hej!

som jag har förstått det så ska den anställde ha full månadslön för de dagar hen har semester och 4% avdrag för de dagar hen inte haft semester. Semestern räknas på en 100% lön.

Så det blir att räkna manuellt.