Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korttidspermittering

Ett företag korttids permitterar enligt ny regel och undrar jag följande: 1/ Ändrar man lönebeloppet till beloppet efter lönejusteringen i detta fall med 7,5 % i anställningsregistret? 2/ Behöver man ändra arbetstidsschema? 3/ Hur beräknas semesterskuld?

 

En anställd ändrar sin arbetsschema från heltid till timanställd med lön per timme. Vad händer med den semesterlön   som den anställde intjänat? Jag utgår då att man ändrar i anställningsregistret.

 

Vänligen

 

Lars Nilsson

2 SVAR 2
catarina ScF
UTFORSKARE

Vi kommer tillämpa kortidspermittering 60% from imorgon 20/3.

Undrar detsamma hur jag ska hantera det praktiska med nedsättningen på 7,5%?

 

Vi tillhör Grafiska/GS-Facket och vad jag kan utläsa där påverkas inte semestern.

"§9 Semester och semesterintjänande ska inte påverkas av perioder av korttidsarbete."

 

Det står inget om AF (arbetstidsförkortning) i avtalet. Men enligt vårt ombud så intjänas AF vid fullgjord arbetsvecka. 

 

Hur ska man göra för att  programmet ska räkna med full semesterintjänande men samtidigt inte AF?

Jesper Fogelström
ANSTÄLLD

Hej! 

Tack för era frågor. Jag kommer inte kunna svara på hur vi exakt kommer hantera korttidspermitteringen eftersom vi inte har samtliga underlag för hur det ska hanteras ännu. 

Ni får gärna följa tråden korttidspermittering-införs. 

Vi kommer återkomma i tråden så fort vi vet mer. 

 

Vänligen 

Jesper