Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Davor P1
CHAMPION

Lägga upp bruttolöneavdrag med avräkning i bokföringen

Vi skall börja med bruttolöneavdrag på företaget.

I de inställningar som finns ser jag inte att bruttolöneavdraget förs över till bokföringen till konto 7018 för arbetare eller 7218 för tjänstemän.

Det görs inte heller någon korrigering mot konto 7518/7528 Arbetsgivaravgifter på bruttolöneavdrag.

Vilka lönearter och ackumulatorer skall jag ta med mig för att detta skall synas?

//Davor P

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Re: Lägga upp bruttolöneavdrag med avräkning i bokföringen

Hej Davor,

Jag är inte riktigt med på vad du menar med att ni ska börja med bruttolöneavdrag på företaget. Känns som en för enkel lösning att rekommendera lönearten 1179 Övriga avdrag, brutto och att du byter ut bokföringskontot på fliken 3 inne på lönearten. 

Återkom gärna och berätta lite mer om bruttolöneavdrag och i vilket syfte det ska användas så hjälper vi dig gärna sedan. 

Trevlig helg! /Tinna 🙂 

Davor P1
CHAMPION

En del av våra anställda bor i en fastighet som vi har.

Vid en diskussion med vår revisor ansåg han att detta bruttolöneavdrag skall synas i bokföringen på ett överskådligt och enkelt sätt.

Av den anledningen bör vi använda konto 7018 (Bruttolöneavdrag) och 7518 (Arbetsgivaravgifter för bruttolöneavdrag).

Är det bara att ändra konto 7010 på flik 3 i löneart 1179 eller är det fler uppgifter som skall ändras?

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Davor,

Om ni endast vill göra ett bruttolöneavdrag och alltså inte hantera det som en förmån så kan du göra en kopia av 1179 och ändra bokföringskonto enligt mitt svar ovan. När kommer till att särskilja arbetsgivaravgiften för just bruttolöneavdraget så har vi svårt att matcha din önskan. Detta får ni i så fall hantera manuellt i bokföringen. 

En sista liten tankeställare - har ni funderat på hur bruttolöneavdraget ska påverka övriga ersättningar och avdrag på lönen? Ska t.ex. semester och sjukfrånvaro baseras på vanliga lönen eller på lönen efter bruttolöneavdraget? 

/Tinna

Davor P1
CHAMPION

Bruttolöneavdraget påverkar semesterberäkning, sjukersättning med mera, på samma sätt som det gör/gjorde när man för många år sedan gjorde bruttolöneavdrag för "Hyra av personaldator"