Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Ann_E_L
MEDLEM

Lön semester mm

Hej

Vi har en företagsägare som har månadslön men aldrig semesterersättning.
Utan de är bara lediga utan avdrag när de är lediga.

Nu säger han att han har semester i juli och vill ha sin lön, men på juli lönen har han avdrag för föräldraledig hel månad = 0 kronor att få.

Nu känner jag mig jätteförvirrad hur jag skall göra.

Tacksam för hjälp

3 SVAR 3
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej Ann_E_L! 

Det här ska vi förhoppningsvis kunna hjälpa dig få rätsida på 🙂 

För att svara på första delen av din fråga så låter det som att ni skulle kunna använda er av semestervillkor 00, Inget semestervillkor, för er företagsägare. Semestervillkor 00 används generellt för anställda som inte ska finnas med i semesterberäkningen, på semesterskuldlistan och som inte har rätt till betalda semesterdagar. Jag skickar med länken Anställda, fliken semester från vårt hjälpavsnitt där du kan läsa mer om semestervillkor 00. För att vara säker på att allt blir rätt och riktigt för er och just den här situationen skulle jag också rekommendera att dubbelkolla med det avtal ni har på företaget så att ni kan använda er av just det semestervillkoret. 

Angående den andra delen av din fråga, när det kommer till föräldraledigheten har företagsägaren i den här situationen om jag förstått rätt varit föräldraledig hela månaden i juni utan att löneavdraget för ledigheten gjordes på innevarande månad? Om så är fallet stämmer det att företagsägaren i juli månad inte får någon månadslön då avdraget generellt sätt måste göras månaden efter ledigheten om det inte redan har gjorts på innevarande månad. Företagsägaren får då i juli månad vända sig till försäkringskassan för att få ut föräldrapenningen för juli månad och får sedan i augusti månadslön som vanligt igen. 

Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Om jag har missförstått något eller om du har fortsatta frågor är du varmt välkommen att höra av dig här i tråden igen. 

Önskar dig en fin vecka!

/Agnes

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Tack

Han har inställning 00 
Hans julilön minus f-ledig hel månad juni = 0 kronor på juli lönen

Hur skall jag då ställa mig till att han säger att han skall ha semester och lön 
Ska jag ge honom juli semester som betalning på augusti lönen.

Spontant känner jag att de har egentligen ingen semester och skall heller inte få betalt, men blir så himla osäker

Hej Ann_E_L!

Eftersom företagsägaren i detta fall var föräldraledig hela månaden i juni så finns det precis som du säger ingen lön att betala ut i juli, då avdraget måste dras månaden efter om det inte redan gjorts på innevarande månad. Så jag tycker att det låter som att du tänker helt rätt i att det i juli inte kommer betalas ut någon lön, eftersom personen i fråga har semestervillkor 00 och månaden innan varit föräldraledig. Istället tänker jag att företagsägaren behöver vända sig till försäkringskassan för att få ut sin ersättning för föräldraledigheten och sedan att personen i augusti får sin vanliga månadslön igen. 

Men för att allt ska bli rätt och riktigt i just din situation rekommenderar jag dig att antingen kontakta försäkringskassan eller också dubbelkolla ert avtal igen för att se vad som står kring olika semestervillkor och föräldraledighet. 

Hoppas detta hjälpte dig i din fråga.

Önskar dig en fin dag!

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂