Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrigera felaktig lönetubetalning

Hej,

Vi har Visma 600. I november månad betalades det felaktigt ut en lön på ca 16 400 till en anställd som skulle ha varit tjänstledig.

 

I december har löneansvarig gjort en rättelse genom att först göra december lönen med tjänstledighet i november. Sedan även en justering för tjänstledigheten i oktober månad som aldrig drogs i oktober månad och då lagt en skuld till nästa lön.   Sedan har en specifikation för anställd skapats i december :

8910 inbetalning tabellbrutto

9320 skuld från fg lön tabellbrutto

9330 Bortbokning skuld tabellbrutto

Den anställde har betalat in hela bruttobeloppet och arbetsgivardeklarationen har korrigerats för november månad vilket innebär att vi fått tillbaka arbetsgivaravgiften i December.

 

Bokföringsmässigt blev detta jätte tokigt.

 

Decemberlönen när tjänstledigheten rättas så bokas det upp en fordran på den anställde på 1610.

Detta betalas in av den anställde i december och då kan konto 1610 krediteras.

 

Men jag måste ju även rätta konto 7210 för i november har det felaktigt bokats upp en lön på 20 625. och jag måste rätta arbetsgivaravgiften och jag får det inte att gå ihop just nu enligt det sätt som denna rättning har gjorts på? Finns det ngn som kan hjälpa mig?

 

 

 

 

 

 

 

 

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej ekonomimtrep! 

Jag vill säkerställa att jag förstått det hela rätt. 🙂 

 

1. Det skapades en lönekörning i November där anställd fått felaktig utbetald lön. 
2. Lönekörning i december skapas, där skapar man också upp skulden den anställde har. 
3. En lönekörning av typen Inbetalning från anställd skapas också i december där ni korrigerar skulden med bruttolönen den anställde betalat tillbaka. 

Detta låter helt korrekt och bokföringen bör ha korrigerats som den ska. Jag återskapar dessa punkter hos mig och får då följande: 

1. Bokföringsunderlaget för den första felaktigt utbetalda lönen i november bokar upp 7210/7010 i debet. 
2. Bokföringsunderlaget för decembers lönekörning där skulden bland annat skapats har 7210/7010 bokats tillbaka i kredit och bokat upp en fodran på samma belopp på 1610 i debet istället. 
3. På bokföringsunderlaget där den anställde betalat tillbaka bruttobeloppet så bokas fodran på 1610 tillbaka i kredit och inbetalningen registreras på företagskontot/1930 i debet. Även uppbokningen för arbetsgivaravgiften i i novembers lönekörning rättas upp på detta bokföringsunderlag. 


Är det så du har gjort också? Gjorde du något annorlunda eller korrigerade du konton manuellt direkt på lönekörningen någon gång?
Vad skiljer sig på bokföringsunderlagen om du jämför med det jag beskrivit ovan?

Återkom gärna så fortsätter vi kika på det tillsammans! 🙂 
/My