Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Meddelande om semester efter löneutbetalning

Hej

En gravid kollega gick på föräldraledighetet den 1 april, lite strul innan, Hon har f o m 1 mars, fått löneförhöjing med 1 500 kr, viket inte har meddelats. Vi körde lönekörningen, utan vetskap om detta.  Den 20 mars bestämde hon sig för att ta ut semester p g a corona.  Hur justerar vi nu hennes lön i april? 

Hon ska inte ha vanlig lön i april. då innevarande månads lön betalas och frånvaro från föregående månad dras. Så 1 april inget lön, men hon måste få sina 1 500 kr som hon hade fått samt att hon måste få sin semesterersättning. Hur ska jag tänka, ska jag tänka på något speciellt.

Tack för hjälpen

3 SVAR 3
Highlighted
MODERATOR

Re: Meddelande om semester efter löneutbetalning

Hej, 

Nu är jag kanske inte helt med dig. Om jag förstått det korrekt så började föräldraledigheten den 1:a april. Under mars arbetade hon alltså som vanligt förutom semestern den 20:e? Samt att ni drar frånvaro förgående månad? 

Då tänker jag att hon borde få full lön i april, eftersom frånvaron (föräldraledigheten) dras månaden efter enligt er inställning. Det som ska registreras är då avvikelser från mars samt löneförhöjningen? 

Rätta mig om jag har missförstått så hjälper jag dig gärna vidare! 🙂
/My 

Highlighted
NY MEDLEM

Hej och tack för svaret.

När det är ledigheter man är medveten om så dras ledigheterna samma månad. Därför blir det lite svårare. Så nej enligt företagets regler så får hon ingen lön i april. Men hon får lön sen när hon kommer från sin föräldraledighet och inte känner att hon har jobbat och inte får lön ut.

därför mitt problem

Highlighted
MODERATOR

Jag förstår, då har jag kikat på en lösning för detta. 

1. Börja med att ändra månadslönen för den anställde detta gäller, med datum från den 1:a mars. 
2. Du kan sedan använda funktionen Beräkna retroaktiv lön i programmet. På detta sätt får du med ändringen som gjorts i anställningsregistret så denna betalas ut samt att övriga avdrag/tillägg som eventuellt fanns med förra månaden kommer kunna korrigeras. 
3. Nu kan du lägga in avvikelserna på lönebeskedet. Använd snabbvalet Semester, uttag för semestern hon tog i mars och Övrig frånvaro - Föräldraledighet från April. 

Är något oklart får du gärna återkomma! 
/My