Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Terese E
UTFORSKARE

Obetald ledighet

Hur ska jag lägga in att en anställd med månadslön tagit ut 5 st obetalda dagar ledigt i Juli?

Ska jag räkna ut vad varje dag är värd och dra bort den summan x5?

23000 kr /22 = 1046 x 5 ?

Och ska jag använda raden: Semesteravdrag?

5 SVAR 5
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Är det obetalda semesterdagar som ska registreras? Skulle behöva lite mer info så allt blir korrekt för dig. Tänker om det är en ny anställd som inte har tjänat in några betalda semesterdagar och därmed ska ta ut obetald semester eller om det är en annan typ av frånvaro/ledighet som ska vara obetald? 

Är det obetald semester som ska registreras så finns det en färdig hantering för det i Visma Lön. Om du kikar i vårt hjälpavsnitt Registrera uttag av semester med snabbvalet Semester, uttag så kan du se hur du går till väga steg för steg. Här krävs det ju då att dem obetalda dagarna som den anställde ska ta ut finns i hens anställningsregister, under Personal - Anställda - flik 5 Semester på den anställde. 

Du får gärna återkomma om något känns oklart! 
/My 

Hej,

Det är en nyanställd som inte hunnit tjäna ihop några dagar ännu.

Hej igen! 

Då kan du följa länken och instruktionen jag hänvisade till ovan. 

Stöter du på patrull på vägen får du såklart gärna återkomma och beskriva vad som känns oklart, då tar vi det en vända till! 🙂 
/My 

Tack, men jag fastande direkt.

För jag har inte ens nån flik 5 på de anställda?

Jag använder Visma Eekonomi om det har någon betydelse kanske.

Hej igen! 

Det är jag som sett fel, tänkte att du använde vårt renodlade löneprogram Visma Lön 100/300/600. Då är jag med dig och kommer också flytta din tråd till rätt kategori för Visma eEkonomi här i forumet. 

Eftersom du använder Visma eEkonomis lönemodul så finns ingen färdig semesterhantering som det gör i Visma Lön så det blir lite mer manuell hantering. Precis som du var inne på så är det ett avdrag du gör på lönen och det går bra att använda lönearten Semesteravdrag. När jag kikar på beräkningsformeln så går jag utefter den färdiga beräkningsformeln som Visma Lön gör vid registrering av obetald semester och den är följande: Månadslön efter löneväxling * 4,6% / Total tid enligt schema * Återstående tid efter eventuell frånvaro. Du kan följa samma beräkningsformel när du ska räkna fram avdraget. 

Hoppas detta klargjorde hanteringen, ber om ursäkt för missen! 
/My