Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Pappadagar, Vab, Sjuk under korttidspermittering

Hej

Hur registrerar jag en som nu är pappa ledig 10 dagar, men korttidspermitterad 3 dagar i veckan.

Samma undrar jag om sjuk och vård av barn.

Vi har inga avtal.

Vet att semester 1 veckan blir 5 dagars avdrag.

Känns som det borde vara lika på ovan fråga, men hur gör ni och hur är det.

Tack på förhand
Ann Larsson

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Ann! 

 

Jag vill börja med att rekommendera SRF pdf. som de har släppt gällande lönehantering vid korttidspermittering, den är verkligen superbra: https://www.srfkonsult.se/wp-content/uploads/2020/04/korttidsarbete_version_1_10.pdf 
I denna skriver de bland annat om hantering vid frånvaro på sida 9: All frånvaro hanteras utifrån ordinarie arbetstidsförläggning. Alla avdrag görs på den för korttidsarbete reducerade lönen. Det innebär att i löneberedningen så ska alla frånvaroavdrag beräknas på den reducerade lönen. 

Står även information om vård av barn och annan övrig frånvaro så kika gärna igenom dokumentet.


I vårt skrivna hjälpavsnitt Hur beräknar jag frånvaro på den tillfälligt nedsatta månadslönen vid korttidsarbete? går vi igenom hur inställningen görs i Visma Lön som jag ser att du använder idag. Vi har också fort foruminlägg Frågor och svar om korttidsarbete/ korttidspermittering där vi samlat de vanligaste frågorna och funderingarna kring detta, vill tipsa om tråden då det är fullt förståeligt att frågor dyker upp på vägen. 

 

Hoppas och tror detta hjälper dig en bit, återkom om något känns oklart så ska vi försöka hjälpa dig på bästa sätt! 🙂 
​​​​​​​/My 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @My Janhall

 

Har lusläst allt du länkat ovan men känner inte att jag förstår hur jag ska göra avdrag för 10 pappadagar vid 20 % permittering (arbetar 80%). Vid sjuk görs en typ av avdrag, vid VAB tänker man på ett annat sätt. Vad gäller vid pappadagar?

 

Totalt är den anställde frånvarande 80 timmar, 10 dagar. Ska jag göra löneavdrag för 80h*96% av lönen, ELLER ska jag ta 64h*0,96% av lönen? Det sistnämnda exemplet påminner om hur VAB ska hanteras. Det förstnämnda exemplet påminner om hur vanlig sjukfrånvaro hanteras. 

 

 

Hej Mxdo123,

 

Jag tänker att du hanterar det precis som du gör med en vanlig VAB d.v.s du som arbetsgivare gör avdrag för det som den anställda ansöker om hos Försäkringskassan. Något som även står på sidan 15 under stycket Tillfällig föräldrapenning exempelvis VAB och 10-dagarsledighet i SRF:s pdffil 
https://www.srfkonsult.se/wp-content/uploads/2020/05/korttidsarbete_version_1_3.pdf

 

Fanns även en besvarad fråga i ämnet -  10 dagar vid barns födelse och korttidsarbete på Försäkringskassans hemsida.

 

/Tinna