Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Josefin R
MEDLEM

Problem med semesterårsavslut

Hej!
Mitt Visma lön 600 krånglar i samband med semesterårsavslut för en av mina kunder, jag har uppdaterat till nya versionen 2024.2. Jag gör klart lönekörningen (avvikelser tom 31/3) och klarmarkerar samtliga lönebesked. Därefter gör jag klart semesterårsavslutet och går tillbaka till lönekörningen för att låsa. Då får jag upp ett meddelande om att 9 st lönebesked inte är klarmarkerade. I listan över vilka anställda som är med i lönekörningen visas samtliga som klarmarkerade, men om jag går in på dessa 9 lönebesked är de inte klarmarkerade. Det gemensamma för de här 9 personerna är att alla har tjänat ihop till rörlig semesterlön undre året. Programmet vill betala ut den redan per 31/3 men betalar ut det igen när jag testar att göra en ny lönekörning senare. Dvs dubbelt. Skulden ligger med på semesterskuldlistan trots att den är utbetald 31/3.

Vid backning av semesterårsavslutet uppstår ytterligare ett problem; en av de anställda får tillbaka en sparad semesterdag sedan 2020-03-31. Den tog han ut i december -21.

Är det någon som känner igen problemen och vet vad det beror på? Jag gjorde ett semesterårsavslut för samma period häromdagen för en annan kund, och då uppstod inte de här felen.

Mvh

Josefin

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Josefin R 

Välkommen som ny forummedlem. 

När du arbetar med generellt semesterår (1 april - 31 mars) ska semesterårsavslutet göras efter aprillönen när alla avvikelser för föregående semesterår är registrerade, precis som du verkar ha gjort. 

Det är svårt för oss att avgöra via forumet vad det är som har blivit fel i och med att vi inte ser ditt program så kan vi inte heller felsöka. Gör så att du höra av dig till supporten för rådgivning och felsökning. Om du vill får du gärna uppdatera mig på vad ni kommer fram till sedan. 

Välkommen att kontakta supporten

/Tinna

Hej Tinna,

Jag var i kontakt med supporten innan jag testade det här forumet, men de kunde inte svara på vad problemet var. De gav mig rådet att lösa det genom att fuska till det genom att ändra i antal semesterdagar inne på kundfliken och på lönebeskedet. Det uppstod ytterligare problem som tex att en kund blev av med två semesterdagar trots att han bara tagit ut en, programmet stängde ner sig helt utan anledning och lönekörningar som jag raderat för att börja om från början kom tillbaka när jag öppnade upp programmet på nytt.

Jag har idag fått veta att fler haft problem med programmet, hoppas allt är i sin ordning tills nästa lönekörning och att det inte uppstår några följdfel.

Mvh

Josefin

Hej @Josefin R 

Bra att du har pratat med supporten och fått en lösning som fungerar för nu. Var lite extra noga med din säkerhetskopiering om saker och ting ändras som du beskriver. 

Tack snälla du för att du tog dig tid att återkoppla till mig. 

Ha en fin dag.

/Tinna