Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Räknas utdelning in vid uträkning för slutlig A-skatt?

En företagsägare (AB) har en vinstutdelning på 325.000 kr som han privat beskattas med 20%. Han erhåller även lön från sitt aktiebolag.

När man gör lönen och ska göra skatteavdrag för honom, ska man då räkna med hans andra intäkter, så som t.ex vinstutdelningen? Jag menar om han får ut ca 400.000 kr/år i lön, från företaget, adderas då vinstutdelningen på det, så att han kommer över gränsen för statlig skatt? (jag antar att jag inte ska göra lönebesked för vinstutdelningen, eller ska man göra det?) Han hamnar ju i så fall väl över gränsen. I så fall bör ju företaget även dra statlig skatt per månad från hans lön? Eller räknar inte skatteverket in vinstutdelningen när de ska bedöma hans slutliga A-skatt, han betalar ju endast 20% på utdelningen, om han ändå får betala statlig skatt så kanske det är skattemässigt bättre att inte ta ut utdelning?

Hur ska man räkna här?

2 SVAR 2
Göran A
UTFORSKARE

Utdelningen beskattas som inkomst av kapital och har inget med inkomst av tjänst (lönen) att göra utan under inkomst av kapital beskattas han för utdelningen med 20 % om det ryms inom utdelningsutrymmet enligt beräkning på blankett K 10.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Super! Tusen tack för hjälp