Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Semesterlöneskuld nystartat företag

Jag fick i oktober en ny kund med räkenskapsåret 20181201-20191130. Hade mycket att komma ikapp med gällande denna kund såklart och glömde i all hast att boka upp semesterlöneskulden, vilket jag också är mest van att göra vid bokslut då jag hanterar mindre kunder i normala fall. Men nu behöver jag hjälp att tänka för det står STILL i huvudet av stressen att detta kommer bli en chock för kunden då det gäller rätt stora summor.

Företaget är nystartat och ingen semester är således intjänad för någon av de anställda inför första året. Jag har bett om en semesterskuldlista från kundens löneprogram och även information kring eventuell uttagen semester (förskott/obetald) men vill redan nu få resonemanget klart för mig. 

Hur beräknar jag semesterlöneskulden om inte kunden lyckas få fram denna lista ur programmet såhär ett par månader efter verksamhetsårets utgång? Antar att jag ska räkna from 20181201-20191130 eftersom det är första året, och inte from 20190401? Visst ska inte aktieägarens löner räknas in?

Jag tror att scenariot är detta: de anställda har  blivit anställda vid olika tillfällen under våren och har jobbat hela året, dvs inte tagit ut någon semester. Om vi tar ett förenklat exempel där alla anställts from 20181201 skulle de totala lönerna vara 100 000 x 12 = 1 200 000 kr, och 12% av det då blir 144 000 kr. Blir det inte dubbelt/kaka på kaka att boka upp 144 000 kr på resultatet och som en skuld? Dvs: 2019 skulle de totala lönekostnaderna bli 1 200 000 kr vanlig lön + 144 000 kr semesterlöneskuld, medan 2020 skulle de totala lönekostnaderna bli 11 x 100 000 kr vanlig lön + 1 x 100 000 kr semesterlön (plus semestertillägg) + eventuell förändring av semesterlöneskulden vilket ju i regel då inte alls blir lika mycket pengar som de 144 000 kr 2019 såvida inga större förändringar i tex personalstyrka har skett.

Snälla hjälp! 

5 SVAR 5
Highlighted
NY MEDLEM

Svar: Semesterlöneskuld nystartat företag

Någon????

Highlighted

Re: Svar: Semesterlöneskuld nystartat företag

Hej Marielle,

Ser att du inte fått något svar på din fråga. Jag har hört mig för på kontoret och det finns möjlighet för dig att få hjälp via våra duktiga lönekonsulter. De kan hjälpa dig att beräkna skulden och om du vill komma i kontakt med dem så kan du återkomma i tråden så förmedlar jag en kontakt. 

Välkommen! 

/Tinna

Highlighted
NY MEDLEM

Hej Tinna,

Jag tar gärna emot hjälp från någon av lönekonsulterna! Tack!

//Marielle

Highlighted

Hej Marielle,

Jag har bett en av lönekonsulterna att kontakta dig på mejl och så får du boka en tid som passar. 

Ha en fin dag och var rädd om dig!

/Tinna

Highlighted
NY MEDLEM

Kanon! Tack, och detsamma!

//Marielle