Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Semestersättning vid intermittent deltid

Hej!

Jag har en deltidsanställning och arbetar två dagar i veckan, fem timmar per dag. Det innebär att jag får tio semesterdagar per år. Jag arbetar alltså 25% av heltid, men får 40% av semesterdagarna.

Hur beräknar jag min semesterersättning?

4 SVAR 4
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Det beror på vilket semestervillkor du har. Kika i Beräkning semestervillkor för att se hur du räknar ut din semesterersättning. 

Ha en fin dag!

/Moa

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag förstår tyvärr inget av guiderna du länkade.

Jag arbetar (2 dagar/vecka x 52 veckor) / 12 månader = 8,666... dagar/månad.

Min daglön är alltså min månadslön delad med 8,666...

Min semesterlön per semesterdag ska bestå av min daglön plus semestertillägg.

Semestertillägget är min månadslön gånger en viss procentsats (t.ex. 0,43%).

Har jag rätt så långt?

Förutsatt att ovan stämmer, så är min fråga om jag ska göra någon korrigering baserat på att min anställningsgrad och mitt antal semesterdagar inte "stämmer överens" med varandra.

Om man arbetar 2 dagar per vecka och har rätt till 5 veckor semester så blir det 10 semesterdagar eftersom man endast har semester de dagar man arbetar.

Använder du ett löneprogram eller gör du beräkningarna manuellt?

Har du ett löneprogram så är inställningarna viktigt, dels inställningarna för semester under företagsinställningar och sen behöver man lägga in schema på personen, samt ha rätt semestervillkor.

Arbete 10 tim per vecka borde innebära en anställning på 25 % om ordinarie arbetstid är 40 tim per vecka.

När man beräknar semesterlön för en person som intermittent deltid så får man utgå från en heltidslön, till skillnad från om det är en som jobbar deltid men varje dag i veckan.

Här kommer ett exempel:

Heltidslön 30 000 kr, en daglön är 4,6 % och semestertillägget enligt semesterlagen är 0,43 % (summa 5,03 %). En heltidsanställd har då ett semestertillägg på på 129 kr per dag, total semesterlön 1 509 kr/dag. För att få fram semestertillägget för den som jobbar 2 dgr x 5 tim så kan man enkelt göra beräkna det så här: 129 kr x 5 dgr = 645 kr x 25 % = 161,25 kr / 2 dgr = 80,63 kr per semesterdag.

Hoppas detta ger dig en hjälp att förstå hur det beräknas.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Både de 25% och de 40% procenten kommer alltså med i beräkningen. Nu känner jag att jag hänger med!

Alltså, för att sammanfatta din beräkning:

(heltidslön x 0,0043 x 0,25 / 0,4) = semestertillägg vid 25% deltid och 40% arbetsdagar/vecka

Tack så mycket för hjälpen!