Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Semesterskulden stämmer inte

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-02-25 15:28 )

Hej

Jag skulle behöva ha hjälp med att kunna förklara varför semsterskulden inte stämmer när vi kommer till bokslutsarbetet. Det är reserverat för lite under året fast vi har ställt in att i skall boka detta vaje månad i samband med lönekörningen men detta räcker inte till.

Jag körde ut en ny lista efter Januari och då ser jag att semsterskulden har ökat med 84.808:- i Januari men lönesystemet har bara sagt att det skall bokas upp 81.257:- i januari.

När det gäller socavgifter så får man ut att man skall boka 17.871:55 under Januari men det är ju bara 22%

av semsterskuldbokningen och inte 31,42% som det skall vara.

Jag hittar inte var jag skall kunna ändra detta någonstans.

Tack på Förhand

Uffe

6 SVAR 6
Highlighted
NY MEDLEM

Svar: Semesterskuld

Att konteringsförslaget som kommer från Visma lön inte stämmer har jag konstaterat, men inte undersökt varför. Använder man konteringen så blir skulden fel.

Däremot stämmer semesterskuldlistan bra, och med utgångspunkt från den kan du själv boka upp den korrekta skulden av semesterlön och arbetsgivaravgift. Själv beräknar jag förändringen av skulden varje månad för att ha korrekta belopp i balansräkningen.

Highlighted
NY MEDLEM

Hur vet man att semesterskuld listan stämmer ?  

Highlighted
NY MEDLEM

Du vet ju vilka semestervillkor som ska tillämpas och underlaget som semestern ska beräknas på. Sedan är det ju enkelt att kontrollräkna. Är det många anställda kan man ju göra några stickprov för att få en uppfattning om det det förefaller stämma.

Vi har ett tiotal anställda med månadslön, och vid årsbokslutet kontrollräknar jag samtliga poster på semesterskuldlistan. Det tar kanske 10-15 minuter. Hittills har det alltid stämt, även på de med intermittent deltid som ändrat sysselsättningsgrad!

Highlighted

Re: Svar: Semesterskuld

Hej,

Eftersom uppbokningen av semesterskulden bara är preliminär i programmet så kan semesterskuldlistan och bokföringen misstämma. Mer information hittar ni i instruktionen Varför skiljer sig semesterskuldlistan mot bokföringen .

/Tinna

Highlighted
NY MEDLEM

Funderar på varför kompskulden ändrats radikalt från decembers semesterskuldlista till januaris lista?

Många som helt plötsligt har en minusskuld på sig trots att personen har komptimmar i banken?

Highlighted
CONTENT PRODUCER

Re: Svar: Semesterskuld

Hej!

Det låter konstigt.

Om den anställde är månadsavlönad så kollar semesterskuldlistan på den ackumulerade kompen på den anställde multiplicerat med Beräknad timlön på fliken Lön.

För en timavlönad är beräkningen den ackumulerade kompen multiplicerat med timlönen.

Om du inte får ordning på det rekommenderar jag att du kontaktar mina kollegor https://vismaspcs.se/kontakta-oss#support

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~