Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Semestervikarier under korttidsarbete

Hej!

Jag har en kund som jobbar inom livsmedelsbranschen. De säljer till både restauranger (som i princip har upphört) samt butiker som då fortfarande är up and running.

De är korttidspermitterade. Nu inför sommaren så dök funderingen upp ang sommarvikarier. Hur är det tänkt? Deras verksamhet avstannar inte under sommaren. För visst ska väl den permitterade personalen kunna vara helt lediga?

Får man ta in timvikarier som matchar de antalet timmar som den permitterade skulle ha arbetat?

Ha en fin dag!

//Cia

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Bra fråga. Dem får absolut ta semester som vanligt precis som du är inne på men jag är faktiskt osäker på vad som gäller för vikarier här. Hittade information på tillväxtverket om vad som gäller och dem skriver följande om att anställda nya medarbetare när korttidsarbete är infört:
Arbetsgivare ska i möjligaste mån bemanna behov inom organisationen med anställda som deltar i korttidsarbetet. Finns det behov av viss typ av kompetens som ingen av de permitterade personerna har, t.ex pga att någon med verksamhetskritisk kompetens har sagt upp sig, kan det dock vara nödvändigt att nyanställa. Den nya medarbetaren omfattas emellertid inte av korttidsarbetet.

Jag skulle rekommendera en kontakt med tillväxtverket för ett förtydligande vad som gäller just sommarvikarier och om dem tillämpas samma regel ovan. Du får gärna dela med dig utav tillväxtverkets svar här i tråden sen, så kan vi alla lära oss något nytt av det. 🙂 

/My 

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej igen! 

Jag ville flika in här i tråden igen då vi har fått lite ny information. Min kollega var i kontakt med tillväxtverket igår och ställde snällt frågan åt oss också. Deras svar blev att du får anställa extra personal om behovet finns. 🙂 

/My