Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Sjukavdrag dag 15-90 - Lön 300/600

Har en anställd som ifrågasätter att det dras dagsavdrag även för helgen. Det blir ju mer avdrag än om man drar per timma vilket görs de första 14 dagarna. Är det rätt att det blir så? Han har månadslön. Verkar ju lite konstigt. Behöver lite mer på fötterna för att jag ska kunna förklara, eller hur ändrar jag detta. Han har varit sjuk 3 arbetsdagar och det har dragits 5207:-
6 SVAR 6
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Sjukavdrag dag 15-90 - Lön 300/600

Har ni kollektivavtal? I vårt kollektivavtal är det reglerat vad för avdrag som ska göras.

Highlighted
NY MEDLEM

Han kommer väl att få ersättning från Försäkringskassan per kalenderdag så det är ju bara logiskt att avdraget görs så också.
Highlighted
NY MEDLEM

From dag 15 dras kalenderdagsavdrag, då försäkringskassan går in, de betalar 7 dagar i veckan, så då behöver ju avdraget vara för det också. Däremot är ju kalenderdagsavdraget/dag lägre, än arbetsdagsavdraget/arbetsdag som gör de första fjorton dagarna. Har du samma belopp på dessa som bör vara olika, så är ju något inte rätt.
Highlighted
NY MEDLEM

Nej det är olika belopp. Trodde dock att försäkringskassan bara betalade per arbetsdag. Men så kanske det inte är. 
Highlighted
NY MEDLEM

När det gäller sjukskrivning efter dag 15 så är det kalenderdagsberäknat från FK.
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej Ing- Marie,

Vill bara tipsa dig om vår löneskola som är en gratis guide online för löneadministratörer. Den är skapad av en fristående lönekonsult och utbildare och består av 8 delar. Del 5. Hantera sjukfrånvaro tar upp hur det fungerar vid både kort- och långtidssjukskrivning.
Du hittar den här och kan få den mejlad till din inkorg.

/Cecilia