Hej!
Jag är inte helt säker på att jag hänger med men jag ska försöker summera mina tankar om detta och hoppas att det hjälper dig
🙂 Kort och gott, till att börja med, arbetsgivaravgifter räknas från första kronan, när du väl överstiger 1000kr. Dvs. den tar med det tidigare utbetalda beloppen + det aktuella lönebeskedet.
Detta sker inte på samma sätt för skatten. Dvs. det kommer bara räknas skatt på det aktuella lönebeskedet du står på.
De tidigare förmånerna, är det de förmånerna du har registrerat på ingångsvärden du menar? Dom hamnar i ruta 50 på nästa arbetsgivardeklaration? Vilken arbetsgivardeklaration kommer dom med på?
Här finns en länk för den som är intresserad av hur varje löneart påverkar vilken ruta på arbetsgivardeklarationen.
Angående skatten, ja, det är korrekt att det inte dras någon skatt från första kronan i programmet. Vill du att den anställde ska betala skatt på det beloppet under 1000kr så får du dra extra skatt på nästa lönebesked, alternativt be den anställde själv betala in lite extra skatt till sitt skattekonto.
Återkom om något fortfarande är oklart
🙂 /Sanna