Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AniLin
MEDLEM

Smartaste hantering av föräldraledig deltid

Hej
vilket är smartaste sättet att hantera 40% föräldraledighet (2 dgr per vecka)?
Jag har arbetsscheman och skulle vilja ha schemat på 3 dgr per vecka, men då
blir det svårt att jobba med 100% lön och sen 40% avdrag.

Om man istället sätter sysselsättningsgraden till 60% så ser det ju ut som att den anställde har en deltidstjänst - och det har den ju inte.

Hur är det tänkt att man skall hantera det i programmet?

Och om man skall gå med frånvaroavdrag 2 dgr per vecka i kalendariet - kan man då lägga någon form av "schema" för det också för att slippa sitta och "dutta i" varje enskild frånvarodag...

Mvh
Anita

6 SVAR 6
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Anita!

Precis som du säger så ska du inte ändra schemat så länge som den anställde är föräldraledig.
Tyvärr finns det ingen smidig massuppdatering av dagar utan du får markera de dagarna som och registrera snabbvalet dag för dag.



/Anna

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag har en anställd som är föräldraledig 50% och jag registrerar det som "föräldraledighet del av dag" 50% i kalendariet. Blir det fel? Det är väl annars ett enkelt sätt om man inte nödvändigtvis måste veta vilka dagar den anställde är hemma...

//Tina
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Tina!

Förutom frånvaroregistrering, så som sjuk mm på dessa dagar så påverkas också semestern.

Eftersom den anställde är intermittent deltidsanställd så påverkas semesterdagarna om företaget arbetar med Nettosemester. Då är det viktigt att du kontrollerar att det tas ut korrekt antal semesterdagar vid ledighet.

Även beräkningen för nya semesterdagar påverkas när föräldraledigheten övergår till Ej semestergrundande frånvaro.
Eftersom beräkningsformeln som används för att räkna fram semesterdagar räknar på Ej semestergrundande frånvaro hela dagar, så kan det bli fel i beräkningen om frånvaron inte är heldag.
I så fall får du räkna om sysselsättningsgraden för den anställde och då påverkar det inte antalet semesterdagar utan däremot ersättningen per dag.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna!

Ja, det får ju inte vara för enkelt 🙂
Tack för denna eminenta redogörelse.

//Tina
AniLin
MEDLEM

Hej och tack för svar!
då får det bli heltidsschema och frånvarodagar för föräldraledigheten.
Det verkar bli enklast - och då kanske semesterberäkningen hänger med också 🙂
/Anita
Sofie_17
MEDLEM

Hej

 

Jag har en anställd som är föräldraledig på 50 %. Ledig onsdagar och torsdagar samt varannan fredag.

Hur hade ni räknat fram lönen? Funderar dessutom på hur man bör räkna fram årets semesterdagar?Föräldraled 50 procent ver 1.jpgFöräldraled 50 procent ver 2.jpg