Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Jenny Lu
UTFORSKARE

Sparade semesterdagar

Hej!
Funderar på en fråga angående semester och får inte riktigt ihop mina tankar kring det.
Om en anställd (vi har sammanfallande semesterår per kalenderår) har sparat 5 semesterdagar från 2015 måste de tas ut senaste 2020-12-31. Men innebär det då att man då inte kan spara några av årets betalda semesterdagar? Enligt semesterlagen måste man ju ta ut betalda dagar innan sparade. Vilket skulle innebära att man om sparar dagar första fem anställningsåren, kan man inte spara några nästkommande fem eftersom man då måste börja plocka ut sparade dagar.
Eller tänker jag helt galet?
Kan man annars på något sätt justera så att den anställde kan få fortsätta spara 5 dagar per år?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Re: Sparade semesterdagar

Hej Jenny,

Du har uppfattat detta helt korrekt. Den anställda kommer inte att kunna spara fem av årets betalda dagar om han/hon har 5 år gamla semesterdagar som därmed behöver tas ut. Då ryker samtliga av årets betalda dagar först och därefter plockar programmet av de äldsta sparade dagarna. Där är semesterlagen tydlig med i vilken turordning dagarna ska användas och vårt löneprogram går helt på semesterlagens linje. I Lön 600 finns hjälpavsnittet I vilken ordning ska semesterdagarna tas ut och här kan du läsa om att programmet hjälper dig så att dagarna tas ut i rätt ordning. 

Om ditt företag i samråd med ert fackliga avtal väljer att göra ett undantag från semesterlagen får ni hantera detta manuellt. 

/Tinna