Hur kommer man kunna tidrapportera om vi har fast arbetstid 8 h per timme och vi permiterar folk?
Hej Maja!
Om det är hanteringen i Lön Anställd du tänker på kan de anställda använda sig av händelsen övrig frånvaro utan löneavdrag. De anställda registrerar detta under de timmar/dagar som de är permitterade. Löneadministratören justerar sedan lönen med korrekt löneart i Visma Lön 600.
Jag rekommenderar dig att följa tråden Korttidspermittering införs, där uppdaterar vi med ny information om vad detta innebär och hur man hanterar det i våra program.
/My
Det finns ingen händelse som heter frånvaro utan löneavdrag i Visma lön anställd hos oss. Vid tidsregistrering kan man bara ange arbetad tid, sjuk, semester, tjänstledig, övrig frånvaro, föräldraledig, VAB och 10-dagar vid barns födelse. Kan jag lägga till övrig frånvaro utan löneavdrag någonstans?
Följdfråga.. Vi har alla våra anställda på "förtroende tid!. Dvs alla arbetar "fast tid" 8-17 med en timmes lunch.
Nu när det är permittering hur ska vi hantera tidrapportering kring detta så det blir rätt?
@mama_82 när det gäller förtroende tid så kan ni själva komma överens om de anställda ska registrera korttidspermitteringen med registreringen Övrig frånvaro med lön eller om de bara ska registrera sin ordinarie frånvaro som vanligt. I vårt skrivna hjälpavsnitt Korttidsarbete/korttidspermittering har vi samlat information om hur det kan hanteras i Visma lön vid olika scenarion. Tror och hoppas den kan vara till hjälp för dig.
@lenac_ Kan det vara att de anställda är timavlönade? Då finns det en annan lösning för er. Även detta står i vårt skrivna hjälpavsnitt jag hänvisade till ovan. Känns något oklart får du gärna återkomma.
Ni får ha en fin dag!
/MY
Det hjälper tyvärr inte mig. Då vi jobbar med OB-tider och 4-veckors schema, så är ju inte lönerna samma varje månad. Det vi behöver är en löneart som personalen kan stämpla på den schemalagda tiden de inte jobbar som även tar hänsyn till eventuellt OB-tillägg, precis som när man stämplar arbetad tid.
Vi har ett ärende på detta som jag hoppas får en lösning snarast.
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.