Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Tjänstledigt, timavdrag eller dagsavdrag?

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-03-04 16:14 )

Ska ange 5 dagars tjänsteledigt på en anställd och väljer jag avdrag per timma blir summan mycket större än om jag väljer avdrag per dag(>5 dagar). Vi har inget kollektivavtal och undrar därför vad den generella standarden säger att man ska använda för tjänsteledigt 5 dagar i rad.

4 SVAR 4
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Re: Tjänstledigt, timavdrag eller dagsavdrag?

Hej!
Hur avdraget ska göras styrs i grunden av kollektivavtal och i programmet har vi anpassat oss efter en vanlig modell och beräkning. Timavdrag görs normalt när det gäller del av dag. Dagsavdrag görs när det gäller upp till fem dagar och kalenderdagsavdrag görs när det gäller fem dagar eller mer. Gäller det fem dagar, exempelvis måndag till fredag, kan man bestämma sig för att inkludera helgen också, eftersom den anställde ändå inte kan jobba då.

Om du gör ett dagsavdrag görs det enbart på arbetsdagar och i det här fallet skulle det bli fem dagar. Väljer du att göra kalenderdagsavdrag inkluderar du helgen också och får då sju dagars avdrag. Avdraget per kalenderdag är lägre än ett dagsavdrag och innebär att det ska omfatta helgdagar också. Totalt sett skiljer det sig inte mycket i pengar mellan ett dagsavdrag för fem dagar jämfört med sju dagars kalenderdagsavdrag.

Använder du snabbvalet Övrig frånvaro och väljer Tjänstledighet kommer programmet hjälpa dig att välja en passande löneart, berioende på hur många dagar du markerar. Tänk bara på att om du vill göra ett kalenderdagsavdrag ska du inkludera helgdagarna fram till den anställde kommer tillbaka också.
Highlighted
NY MEDLEM

Tack för svar! Kan du även svara på varför avdraget per dag vid tjänsteledigt >5 dagar är mindre(flera hundra kr) än avdrag per semesterdag?
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Det ska jag försöka göra.
Tjänstledighet >5 dagar är kalenderdagsavdrag vilket är lägre än både dagsavdrag för tjänstledighet och semesterdagsavdraget. Detta eftersom man ska inkludera helgdagar när du gör kalenderdagsavdrag. Jämför du istället dagsavdraget med semesteravdraget är skillnaden inte alls lika stor och de speglar varandra bättre eftersom du med semester inte heller gör avdrag för helgdagar utan enbart rena arbetsdagar.

Att sedan inte dagsavdraget och semesteravdraget är exakt samma beror på att de räknas på olika sätt. Dagsavdraget räknas månadslön/21, för man har kommit fram att det i snitt är 21 arbetsdagar per månad. Semesteravdraget räknas 4,6% av den aktuella månadslönen.
Highlighted
NY MEDLEM

Självklart! Såg nu vad felet var, den anställda låg inte med som behörig för dagsavdraget. Tack för all hjälp!