Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Traktamente - hur räknar jag?

Hej,

Eftersom jag inte varit här på ett tag => jag postade samma fråga under "Forum". Så nu skriver jag samma fråga igen här under "Bokföring". Rätt ställe tror jag.

Aktiebolag.

Tjänsteresan är från måndag 06.00 - torsdag 19.30. 

3 övernattningar á 130kr som betalas med privat kort. 

Heldagstraktamente. Hur många?

Halvdagstraktamente?

Får företaget även betala ut nattraktamente för den riktiga kostnaden eftersom kvitto finns?

Tacksam för svar. Jag har nämligen fått olika info fram till nu...

/Karin

1 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar
CHAMPION

Svar: Traktamente - hur räknar jag?

Hej Karin

Jag förutsätter att du är mer än 50 km från bostad/tjänsteställe. 

Du får heldagstraktamente för 4 dagar à 240 kr eftersom du åker iväg före 12 avresedagen och kommer hem efter 19 hemresedagen. Inga halvdagar. 

Om du inte begär ersättning för övernattningarna kan du få nattraktamente som är på 120 kr så jag skulle väl rekommendera att du tar upp det som ett utlägg för övernattningarna och får tillbaka 130 kr per natt. 

Beloppen är de skattefria för i år - du kan såklart ta ut mer men då blir det som är utöver dessa beskattat som lön. 

Visa lösning i originalinlägg

2 SVAR 2
CHAMPION

Hej Karin

Jag förutsätter att du är mer än 50 km från bostad/tjänsteställe. 

Du får heldagstraktamente för 4 dagar à 240 kr eftersom du åker iväg före 12 avresedagen och kommer hem efter 19 hemresedagen. Inga halvdagar. 

Om du inte begär ersättning för övernattningarna kan du få nattraktamente som är på 120 kr så jag skulle väl rekommendera att du tar upp det som ett utlägg för övernattningarna och får tillbaka 130 kr per natt. 

Beloppen är de skattefria för i år - du kan såklart ta ut mer men då blir det som är utöver dessa beskattat som lön. 

Visa lösning i originalinlägg

Highlighted
NY MEDLEM

Tack för ett enkelt svar 😃