Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Meglo_
UTFORSKARE

Visma Eekonomi, betala ut lön (sidoinkomst)

Hej,

Jag ska lägga upp mig själv som anställd under anställda, inne i Visma Eekonomi. Jag skriver in skattetabell 32, men kommer nu att tänka på detta med att eventuellt åka på en skattesmäll då jag är höginkomsttagare, eller vad man nu kallar det för.

Min huvudsakliga arbetsgivare betalar ut en månadslön på 60 000 :- innan skatt till mig.

Nu har jag ett eget AB där jag även vill ta ut ytterligare 50 000:- innan skatt, per månad.

Jag vill ju inte åka på någon skattesmäll i och med min sidoinkomst från mitt egna AB. Hur ska jag göra i Visma Eekonomi för att minska risken för att behöva betala tillbaka skatt?

Min huvudsakliga arbetsgivare betalar ut min lön som vanligt via skattetabell 32 och eventuellt skattetillägg eftersom den lönen ligger på 60 000:- per månad innan skatt.

Hoppas ni förstått min fråga
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag använder mig av Visma Lön 600 så det kan vara lite skillnad i det. Dock tror jag inte att du kan påverka programmet genom att byta ut skattetabell. Skattetabell hänger ihop mer med kommunalskatt än på vilken inkomstnivå man är på. Dock om man bara får betald från en arbetsgivare bör skattetabellerna även stämma mot inkomstnivån.
Du bör göra en jämkning hos Skatteverket. Efter att du fått beslut från Skatteverket kommer du behöva underrätta din arbetsgivare och själv lägga den procentsats som Skatteverket anger.
Alternativt är att helt enkelt beräkna vad din årsinkomst kommer sluta som och därefter lägga till extra skatt i varje lönekörning. Det kan du oftast göra genom att lägga till lönekoden i lönen så den tas med automatiskt.

Vill du minska på skatten bör du även planera att ta ut en utdelning från aktiebolaget 😉
Alternativt här är att låta pengarna vara i aktiebolaget i form av kapitalförsäkring som du sen tar ut när dina aktier anses okvalificerade (5:25).
Meglo_
UTFORSKARE

Hej,

Det jag helst skulle vilja göra är att lägga på ett skattepåslag när jag betalar ut lönen från mitt egna AB. Istället för Skatteverket och jämkning.

Jag har rätt bra koll på att dessa två löner kommer ligga statiska. Så därför borde ett skattepåslag vid varje lön från mitt AB passa bra.

Men hur beräknar jag påslaget och hur lägger jag till det i Visma Eekonomi? Man kan ju välja en massa olika extra rader att lägga till.
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Meglo, 

När du är i ditt anställningsregister i eEkonomi så kan du längst ner se Återkommande Lön på varje lönebesked, där kan du välja lönearten Extra Skatt och skriva in beloppet som du önskar dra extra i skatt varje månad. När du sedan bokför dina lönebesked så kommer denna löneart finnas med automatiskt och dra beloppet i extra skatt utöver det som din skattetabell redan gör. Kan detta alternativ kanske funka för dig?

Hoppas det löste din fråga, annars får du gärna höra av dig. 
Ha en fin dag! 
/ My