Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Advisor - Tidregistrering vs. Löneunderlag

(uppdaterad av Niklas Crona CONTENT PRODUCER ‎2020-04-24 11:39 )
Status: Utvärderar

Hallå, hallå!

 

Nedanstående låter sannolikt lite "klagande" - men ta det som en konstruktiv feedback som behöver adresseras snarast. Sammantaget är Advisor en bra produkt.

 

Alltså,

 

Vi har nyligen migrerat från Byråstöd till Advisor och även från "gamla Tid" till att registrera intern och extern tid i Advisor.

 

Men... det är ju inte komplett!

 

Tidregistreringen skall ha åtminstone 3 grundläggande funktioner, med full flexibilitet och utan begränsningar:

 

1. Debiteringsunderlag till kund. Den finns (naturligtvis) men brister i flexibilitet. Sedan tidigare har vi lämnat förslag på förbättringar och kompletteringar. Exempelvis, mer än ofta noterar vi fullpris på kundens faktura, med en definierad rabatt, antingen på faktura- och/eller radnivå. Rabatten behöver överhuvudtaget inte vara återkommande men när den används ger den tydligt signal till kunden att de faktiskt har fått ett bättre pris på vissa moment. När vi nu sätter rabatten direkt på fakturan synkar det inte med den statistiska uppföljningen i Advisor. Alltså, när vi tittar på hur mycket som ligger för fakturering stämmer det helt enkelt inte.

 

2. Möjlighet att skriva kommentarer direkt i tidredovisningen, såväl interna som externa. Det finns (naturligtvis) men har teckenbegränsningar. Varför? Exempelvis, vi har ett par större fastprisprojekt där vi på varje faktura definierar precis vad som ingår... men i Advisor får vi inte in hela texten. Istället får vi lägga till den manuellt på respektive faktura. Varför sätta en begränsning på antal tecken överhuvudtaget?

 

3. Sedvanlig "intern" tidredovisning med frånvaro, övertider, ob etcetera. Hälften av helt naturliga registreringar såsom exempelvis övertid går inte att göra och utöver det synkar inte utläggsregistreringen med Lön vilket den självfallet skall göra. Det ger ett väldans merarbete. Jag förstår att ni vill peka oss mot Resa & Utlägg men det finns ingen som fyller i en separat Reseräkning för ett sedvanligt kundbesök. Det skall skötas i den ordinära tidredovisningen. Punkt. Och därefter synka sömnlöst med Lön. Vi säljer gärna på Reseräkningsprylen till extern kund, men för vår del är det hopplöst.

 

Vi har för närvarande ett hanterbart antal medarbetare men fler är på väg in och jag vill inte lägga tid på onödig hantering som naturligtvis borde finnas i programvaran från början.

 

Ni har ju en programvara i "Tid Smart" där ni har gjort grovjobbet - men i Advisor skall det finnas någon slags "lightversion" som sätter det manuella arbetet i fullt spel. Det känns oerhört besynnerligt att proffsen, det vill säga vi som arbetar med det här till vardags, inte skall kunna ha fullgoda förutsättningar att arbeta för egen del - samtidigt som vi lotsar in kunder i era övriga lösningar.

 

Sammantaget vad gäller tidregistreringen på kund och internt... INGEN manuell handpåläggning skall behövas utöver hanteringen i Advisor. Jag tror alla håller med om att det borde vara självklart.

 

Jobba på!  🙂

1 Kommentar
APPLICATION SPECIALIST
Status changed to: Status: Utvärderar

Hej Andreas!

Tack för dina synpunkter. Om vi ska kika på dina förslag punkt för punkt.

 

1. Som du säger så finns ingen möjlighet i dagsläget att använda sig av rabatt i Advisor. Man får lägga till det i ekonomisystemet och jag förstår att då får man inte rätt uppföljning på rapporterna i Advisor. Jag ska lyfta denna frågan med vår utvecklingsavdelning och se om detta är något som vi kan implementera i systemet.

2. Det finns en begränsning på 540 tecken på fakturatext och intern anteckning. Jag har uppfattat detta som mer än tillräckligt för kunder som vill specificera sina fakturor. Man får plats med relativt mycket på 540 tecken. Jag har inte hört detta önskemål tidigare men om det är fler som har problem med antalet tecken så får vi se över möjligheten att utöka detta.

3. Ja, har uppfattat att en del kunder saknar möjligheten att överföra även utlägg via Advisor löneunderlag. Vi får se över den möjligheten. Jag lyfter detta med vår utvecklingsavdelning men kan inte lova att det är något som kommer den närmsta tiden så du är medveten om det.

 

/Tobias