Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Digital v/s ej digital årsredovisning i Bokslut

Status: Ny

När man öppnar ett nytt bokslut så får man nu välja digital eller papper. Nu har vi ett fall där min anställde valde papper, vilket då var fel för vi lämnade den digitalt förra året. Men årsredovisningsmallen är då fortfarande den (bedrövligt fula) digitala varianten. Men om jag då vill ändra till digital inlämning så säger programmet att årsredovisningen raderas och jag får börja om från början.... !&%?#¤%&¤¤%¤%!

Så, dels så bör ju förvalet vara samma som man hade året före så att man inte, av misstag, byter slag. 

Och dels så bör ju programmet inte radera årsredovisningen när mallen är korrekt, bara förvalet som är fel....

Tar en jäkla tid då inte bara årsredovisningen försvinner utan även en hel del bilagor "ballar ur"... 

Ett rätt bedrövligt skeende helt enkelt....

Over and out/

3 Kommentarer
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej AccountantfromHell_singland!

När du skapar ett nytt bokslut baserat på föregående år föreslås samma val som du hade året innan, t ex. K2 + Digital inlämning om det var de inställningarna du hade föregående år. 

Skulle du välja fel eller byta alternativ får du istället skapa om bokslutet och basera på föregående och då inte byta inlämningssätt, då får du med årsredovisningen från föregående år. 

Om du till exempel byter från Papper år 1 till Digitalt år 2 får du meddelande i startguiden om att BR, RR och ÅR kommer att skapas om. Det är bara om man byter från Digitalt till Papper som programmet "automatiskt" väljer alternativet "behåll". 

Återkom gärna om du har några andra funderingar eller om något känns oklart.

Trevlig helg!

/Tinne

Kan väl tycka att programmet borde "känna av" att man redan har digital mall trots pappersval. 

I och med att jag inte själv gjorde det så vet jag inte om det var digitalt förvalt från föregående år och min personal ändrade, men det är fullt möjligt. 

Det är dock ett otyg att det skall vara så svårt och omständigt att byta. För att få med allt så måste man skriva ut bilagorna så att man ser vilka som försvunnit. eller blivit dubbla som oftast händer med "årets resultat"...

Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej!

Jag gör om din fråga så den ligger som en idé då jag tycker att du kom med bra input. Vi kommer att kika vidare på detta och återkoppla till dig framöver.

Over and out!

/Tinne