Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Fler behörigheter

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-09-28 10:44 )
Status: Ny

Hej, i och med den senaste uppdateringen av kundlistan i Advisor krävs det nu endast en klickning att inaktivera en kund, vilket synes vara möjligt för samtliga medarbetare på byrån oavsett deras behörighetsnivå under inställningar för underhåll. Jag skulle vilja dölja den kolumnen i kundlistan, alternativt att behörigheterna fungerar som tänkt, dvs medarbetare skall inte kunna bearbeta annan kund än där den är involverad som kundansvarig eller uppdragsansvarig i någon del. Att inaktivera en kund kanske ändast någon med fullständig behörighet borde vara rätt behörighetsnivå. Kanske det är samma behörighet som tidigare, men blir nu betydligt tydligare när det hamnat på kundlistan istället för inaktivering inne på kund.

3 Kommentarer
MODERATOR

Hejsan! 

Det stämmer, det är betydligt enklare att inaktivera kunder idag, det är mer tydligt eftersom det ligger i listan istället för inne på kundkortet. Dock så ligger samma behörighetskrav kvar som tidigare, dvs du kan bara inaktivera kunder som du har behörighet till, alltså om du är kundansvarig, uppdragsansvarig eller deltar på uppdraget. Har du inte denna behörighet och klickar på ikonen så får du ett meddelande om att du inte har tillräcklig behörighet och inaktivering sker inte.

Jag tolkar det som att du vill ha det striktare i behörigheten för att inaktivera nu när det är lättare att göra, stämmer det? 

/My 

NY MEDLEM

Hej My, ja det stämmer. jag skulle vilja ha fler nivåer på behörigheter inte bara under kunder utan även för faktureringsdelen vilket jag har framfört till Visma vid flera tillfällen sedan vi började använda Advisor vilket är ett antal år nu. Jag tycker att behörighetsnivåerna i Advisor inte verkar utgå ifrån att det finns organisationer som utgår från flera kontor eller har större antal medarbetare. Lägsta behörighetsnivån på kunder är ju att medarbetare får hantera kunder där man är uppdragsansvarig, kundansvarig eller deltar. Och då kan man samtidigt inaktivera ett kund i sin helhet. Hade varit bättre att utifrån medarbetarens roll (t ex kontorschef) kunna ha den behörigheten istället.

När det gäller faktureringsdelen, så är det fortfarande önskvärt att medarbetare som kan hantera fakturaunderlag där man är uppdragsansvarig, kunde se fakturahistoriken på dessa kunder också. Men där måste man vara fullt behörig till faktureringen för att kunna se historik. Det försvårar arbetet vid faktureringen att inte i Advisor kunna se tidigare fakturor till samma kund.

Så nivåerna kan jag tycka är lite inkonsekventa utifrån ovan två exempel på kundnivå respektive fakturanivå.

NY MEDLEM
(uppdaterad av Konsulten_ ‎2020-10-23 11:40 )

Instämmer. Egentligen borde dessa funktioner inte ligga och ta plats ute i kundlistan utan bara finnas inne på kundbilden, som det var tidigare. Det hela känns ogenomtänkt för i den här branschen håller vi inte på och raderar eller aktiverar/inaktiverar kunderna stup i kvarten, och har således inget behov av att det skall gå så snabbt och enkelt att dessa funktioner behöver finnas ute i kundlistan.