Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Tibor B
NY MEDLEM

Fler behörigheter

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-09-28 10:44 )
Status: Utvärderar

Hej, i och med den senaste uppdateringen av kundlistan i Advisor krävs det nu endast en klickning att inaktivera en kund, vilket synes vara möjligt för samtliga medarbetare på byrån oavsett deras behörighetsnivå under inställningar för underhåll. Jag skulle vilja dölja den kolumnen i kundlistan, alternativt att behörigheterna fungerar som tänkt, dvs medarbetare skall inte kunna bearbeta annan kund än där den är involverad som kundansvarig eller uppdragsansvarig i någon del. Att inaktivera en kund kanske ändast någon med fullständig behörighet borde vara rätt behörighetsnivå. Kanske det är samma behörighet som tidigare, men blir nu betydligt tydligare när det hamnat på kundlistan istället för inaktivering inne på kund.

8 Kommentarer
My Janhall
MODERATOR

Hejsan! 

Det stämmer, det är betydligt enklare att inaktivera kunder idag, det är mer tydligt eftersom det ligger i listan istället för inne på kundkortet. Dock så ligger samma behörighetskrav kvar som tidigare, dvs du kan bara inaktivera kunder som du har behörighet till, alltså om du är kundansvarig, uppdragsansvarig eller deltar på uppdraget. Har du inte denna behörighet och klickar på ikonen så får du ett meddelande om att du inte har tillräcklig behörighet och inaktivering sker inte.

Jag tolkar det som att du vill ha det striktare i behörigheten för att inaktivera nu när det är lättare att göra, stämmer det? 


/My 

Tibor B
NY MEDLEM

Hej My, ja det stämmer. jag skulle vilja ha fler nivåer på behörigheter inte bara under kunder utan även för faktureringsdelen vilket jag har framfört till Visma vid flera tillfällen sedan vi började använda Advisor vilket är ett antal år nu. Jag tycker att behörighetsnivåerna i Advisor inte verkar utgå ifrån att det finns organisationer som utgår från flera kontor eller har större antal medarbetare. Lägsta behörighetsnivån på kunder är ju att medarbetare får hantera kunder där man är uppdragsansvarig, kundansvarig eller deltar. Och då kan man samtidigt inaktivera ett kund i sin helhet. Hade varit bättre att utifrån medarbetarens roll (t ex kontorschef) kunna ha den behörigheten istället.

När det gäller faktureringsdelen, så är det fortfarande önskvärt att medarbetare som kan hantera fakturaunderlag där man är uppdragsansvarig, kunde se fakturahistoriken på dessa kunder också. Men där måste man vara fullt behörig till faktureringen för att kunna se historik. Det försvårar arbetet vid faktureringen att inte i Advisor kunna se tidigare fakturor till samma kund.

Så nivåerna kan jag tycka är lite inkonsekventa utifrån ovan två exempel på kundnivå respektive fakturanivå.

Konsulten_
NY MEDLEM
(uppdaterad av Konsulten_ ‎2020-10-23 11:40 )

Instämmer. Egentligen borde dessa funktioner inte ligga och ta plats ute i kundlistan utan bara finnas inne på kundbilden, som det var tidigare. Det hela känns ogenomtänkt för i den här branschen håller vi inte på och raderar eller aktiverar/inaktiverar kunderna stup i kvarten, och har således inget behov av att det skall gå så snabbt och enkelt att dessa funktioner behöver finnas ute i kundlistan.

Tobias Karlsson
APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

Gällande inaktivering av kund så gjordes den utifrån samma mall som man har övergripande i systemet kring det nya gränssnittet. Alla listor är uppbyggda på samma sätt med en snabb knapp att inaktivera rader i listan.

 

Med det sagt så kanske det helt enkelt inte skulle vara samma utseende på kundlistan då om det blir för enkelt att råka inaktivera en kund. Det är som du säger konsulten att detta inte är någon daglig aktivitet man gör utan mer sällan. Jag ska lyfta det som ett förslag till utvecklarna.

 

Jag håller med dig Tibor om att behörigheterna kan upplevas som något för snäva när det kommer till större organisationer. Det du nämner med att man kan inaktivera en kund med den lägsta behörigheten på kunder ska inte stämma. Om du inte är kundansvarig, uppdragsansvarig eller deltar på en kund så kan du inte inaktivera denna kunden. Du får då felmeddelande att du inte har behörighet till kunden. Sen är det ju ganska snävt här också eftersom det räcker att delta på ett uppdrag så kan du inaktivera kunden.

 

Den synpunkten kring fakturaunderlag får du gärna utveckla lite. Du tänker på att man har behörighet att skapa fakturaunderlag för de kunder där man är kundansvarig på? Då har du också möjlighet att via historiken se de tidigare skapade fakturaunderlagen för kunder där du är kundansvarig.

 

/Tobias

 

 

Konsulten_
NY MEDLEM

Ojdå, nu blir jag rädd när du skriver att detta är tänkt att spridas till andra listor i systemet! Man vill inte råka inaktivera ett uppdrag eller en medarbetare heller.

Tobias Karlsson
APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

Den ändringen har vi redan gjort. Om du kikar på Underhåll-medarbetare eller Underhåll-uppdrag så följer den samma utseende som exempelvis kundlistan. Du har en aktiv/inaktiv knapp i listan. Det kräver ju högre behörighet (full behörighet till underhåll) för att nå dessa sidor så det är vanligtvis inte så många användare som kommer åt dessa funktioner som kundlistan eventuellt. 

 

Jag ska lyfta önskemålet om att det inte ska vara så lätt att inaktivera kunder eftersom jag förstår att fler medarbetare har tillgång till den listan. Då kan det också enklare bli av misstag som man inaktiverar en kund.

 

/Tobias

Konsulten_
NY MEDLEM

Under Underhåll tycker jag det är ok, men inte under Kunder eller Bevakningslistor.

Tobias Karlsson
APPLICATION SPECIALIST
Status changed to: Status: Utvärderar