Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Import till Visma Bokslut

(uppdaterad av Niklas Crona CONTENT PRODUCER ‎2021-01-20 09:19 )
Status: Ny

Jo, nu hände det som inte skall kunna hända (trodde jag). En av mina anställda skulle importera siffrorna per 200831 från Visma Admin till Bokslut igen efter några ändringar i bokföringen. Hon hade då även föregående års bokslut igång (en stooor fördel med två bildskärmar) men ser då inte upp utan gör den importen i föregående års program. Där har vi då ett låst bokslut med en låst årsredovisning. Vilket jag då kan tycka bör stoppa eventuella ändringar. Men icke sa nicke. Så nu har vi nya siffror i föregående års bokslut vilket då helt plötsligt inte stämmer då bokslutstransaktionerna finns med två gånger. Nu löste jag det genom att ta bort bokslutstransaktionerna i bokslutsprogrammet (dom blev ju importerade iställer liksom) men då var jag minsann tvungen att låsa upp bokslutet först!!.. Så programutvecklarna: se till att en låsning även stänger av importen!... over and out..

5 Kommentarer
Niklas Crona
CONTENT PRODUCER

Hej! 

Jag förstår att du önskar en begränsning vid importen, jag tar det vidare till vår produktutveckling!

I dagsläget är det enda hindret, som du säkert redan vet, ett meddelande om att räkenskapsåren inte stämmer överens och man aktivt måste välja att fortsätta.

Med vänlig hälsning/

Niklas - Content Producer - Byråområdet

Problemet här är att programmet är så smart att det hämtar från det räkenskapsår som man har öppet. Inga frågor då inte.... Så man är rätt chanslös...

Och vi kan väl ta en till sak i bokslut. Låt säga att vi kör år 1 i Admin och där anpassa vissa konton genom att byta namn. Framförallt vanligt bland lånen. 

Vi för över det till bokslut. Om kontona är nya och inte fanns som standard i bokslut så är det ju inga problem men om dom redan fanns så "skiter" bokslut i det namn vi lagt upp utan låter originalet vara kvar. Vilket det då inte är helt säkert att vi märker. Vi för sedan över bokslutsverifikaten till Admin och med lite tur så märker vi då den varning som kommer upp om olika namn på konton. 

En annan "lustig" sak är ju att vi kanske i bokslutet byter namn på ett konto, vid överföringen till Admin så får vi upp varningen och väljer då att uppdatera namnet. Den uppdateringen av namnet sker då bara i det år vi gjort bokslut i. Vi har i princip alltid börjat bokföra i nästa år men det finns i Admin ingen koppling mellan åren, inga meddelanden om att konton har olika namn olika år, helt enkelt inget! 

Nåväl åter till ursprungsproblemet. Det är jäkligt irriterande att bokslutsprogrammet ignorerar om konton har andra namn. Det är lika irriterande att Visma Admin inte har någon koll på det och att namnen inte ändras mellan år. Det finns ju "koppla konton" i Admin men den visar inte vilka som inte är kopplade och man kan inte göra justering direkt där... 

Det är helt enkelt irriterande... och man får ändra gång på gång på gång.... och ibland missar man och får ännu mer strul.... 

O

Och här kommer ett färskt exempel. I en kund så har vi lagt upp konto 4090 i räkenskapsåret som slutat 190831. Kontot finns då alltså med i bokslutet och har vid överföringen av bokslutstransaktioner även lagts upp i Admin i det räkenskapsåret. Glada i hågen så har vi nu då även nästa års bokslut nästan klart. 

Upptäcker då att det i bokslutets resultaträkning finns ett konto utan namn men med belopp både i år och föregående år, kontot är då ovan nämnda 4090. Öppnar upp Visma Admin och kollar en resultaträkning där, allt stämmer på sista raden trots att det konto 4090 helt saknas. Ingen varning, ingen diff, Inget helt enkelt. 

Kollar i kontoplanen och inget konto. Kollar då i "Koppla konton".... ingen varning, ingen diff. Får bläddra mig neråt i listan för att till slut hitta Kto 4090 som då i kolumnen "Aktivt år" har texten: -Kontot är inte upplagt-. 

Kan jag då fixa detta i det här läget? Nix. Utan jag får gå till kontoplan och där lägga upp kontot. Hämta över transaktionerna igen till bokslut för att då få namn på kontot även där och vips då är ju detta löst. 

Men är allt frid och fröjd kan man undra. Nix är då svaret. För i innevarande år, d.v.s det som då börjat 200901 så saknas ju kto 4090 lik förbenat. Och när vi är klarat med det här bokslutet så får vi exakt samma scenario som tidigare.

Och visst kan vi fixa det här genom att nu då lägga upp kontot även i innevarande år men den stora frågan är varför skall det vara så här..... 

Niklas Crona
CONTENT PRODUCER

Hej!

Tack för exemplet, i detta fallet förstår jag att det uppstår problem med konton och jag tar det vidare till våra utvecklare i Visma Administration.

I Visma Administration överförs konton från föregående år till det nya året i samband med att räkenskapsåret skapas och man väljer att basera kontoplanen på föregående år. När det nya året är skapat uppdateras inga nya kontonamn från det äldre året till det nya i Administration.

Enda möjligheten till någon form av automatisk uppdatering är att bokföringsuppgifter som innehåller det nya kontot importeras via SIE-fil.

Med vänlig hälsning/

Niklas - Content Producer - Byråområdet