Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Marie Olofsson
NY MEDLEM

Synkronisering mellan eEkonomi och Administration vid swish

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-11-04 16:27 )
Status: Inte planerad just nu

Vi är en redovisnigsbyrå som använder Visma Administration och vår kund använder sedan i våras Visma eEkonomi Fakturering med synkning till vårt Administration. Kunden registrerar alla inbetalningar. Tidigare använde kunden Webbfaktureringen på samma sätt vilket fungerade bra.

 

Vid synkningen från eEkonomi Fakturering fungerar det fint med fakturor och betalningar registrerade som bg inbetalningar men informationen om att fakturor betalda med swish är betalda kommer inte med över till Administration  utan vi får göra den registreringen manuellt vilket i detta fallet är ca 95 % av alla fakturor. Vid kontakt med supporten i våras fick jag veta att detta var ett känt fel och jag undrar när det kan tänkas bli åtgärdat. 

3 Kommentarer
My Janhall
MODERATOR

 

Hej Marie,

 

Som det fungerar idag så är det så att du som redovisningsbyrå måste registrera betalningarna för Swish- och Kortbetalningar som kommer från Visma eEkonomi Fakturering manuellt i Visma Administration. Så klart hoppas vi på att ha en bättre lösning för detta i framtiden, jag flyttar din tråd till området för Idéer så kommer vi återkoppla där framåt. Mer information om detta finns i vårt skrivna hjälpavsnitt Synka - Visma eEkonomi Fakturering.

 

Trevlig helg!
/My 

Michael Holmgren
APPLICATION SPECIALIST
Status changed to: Status: Inte planerad just nu

Vi är medvetna om att detta är en begränsning i samarbetet mellan eEkonomi Fakturering och Administration, självklart har vi med oss detta till framtida utveckling men under den närmaste tiden kommer vi inte se en förändring av funktionen. 

Marie Olofsson
NY MEDLEM
(uppdaterad av Marie Olofsson ‎2021-03-19 11:20 )

Hej igen

 

Det du kallar för en begränsning är i själva verket en direkt felaktighet. Avsikten när Visma bygger ett digitalt samarbete mellan Visma eEkonmi och Visma Administration kan rimligen inte ha varit att två av betalningsmetoderna som kan användas i eEkonomi inte ska komma med över till Administration. Dessutom två frekvent använda och i swishfallet snabbt väsande betalsätt. När detta upptäcktes borde det omgående ha rättats till. Första gången jag var i kontakt med Visma om det här var våren 2020 så fort vi startat upp samarbetet eEkonomi/Administration. När Visma la ner Webfaktureringen och uppmanade sina tidigare Webfakturakunder att byta till eEkonomi fick vi en digital lösning som blev mer manuellt än den som användes tidigare. Ödets ironi. 

 

Det som marknadsförs som en digitalisering och ett samarbete som ska spara tid och göra arbetet effektivt innebär i praktiken mer manuell hantering och större risk för fel eftersom vissa betalningssätt förs över men inte alla. Det blir en stor manuell hantering särskilt i det fall jag beskriver ovan där 95 %, eller tom mer, av vår kunds fakturor betalas med swish. 

 

Det är dessutom direkt pinsamt för oss som redovisningsbyrå som har ett samarbete med Visma och där vi uppmanat kunden att göra faktureringen i Visma eEkonomi. Registeringen av inbetalningar får nu göras manuellt två gånger vilket man inte kan kalla en effektivisering.  Vi vill inte hålla på att släta över och försvara detta programfel och det är inte heller rimligt att vår kund (eller för den delen vi) ska betala för den extra tid detta tar.

 

Jag vill uppmana er att överväga detta igen. Min motivation för att införa fler samarbeten har fått sig en ordentlig törn av denna nonchalans och brist på vilja till förståelse av problemet.  Rättelse av fel måste väl ligga lite högre upp i prioritering än så här.