Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Adress - Kundfakturor - Autocollect/AutoInvoice

Status: Utvärderar

Finns det någon känd bugg att adressfält m.m. försvinner vid överförandet av fakturan till Autoinvoice/Autocollect ?

 

Vi har haft en del strul den senaste tiden med att kunder rapporterar att de ej fått fakturor som jag vet att vi har skickat ut via Autoinvoice.

Nu senast igår 2020-02-26 kontaktade jag Visma Financial Solutions AB för att kolla upp en faktura som jag skickat vidare till AutoCollect via Visma Administration 500. Det visade sig när personen tittade på fakturan att det inte fanns någon gatuadress (!?), men i Visma Administration står det klart och tydligt en adress på fält "Postadr 2:".


7 Kommentarer
CHAMPION

Alla mina gatuadresser står i fältet "Postadr". Vad har du i det fältet?

 

NY MEDLEM
(uppdaterad av Jim___1 ‎2020-02-28 08:58 )

Jag har en del kunder som använder sig av godman/överförmyndare, och jag skriver då:

 

Kundnr: XXXX

Namn: Den riktiga kundens namn
Personnr: Kundens personnr
Postadr: C/O <namn på godman>
Postadr2: Godmans gatuadress

Postnr/Ort: Godmans postnr/ort

 

 

Detta för att fakturorna ska utställas till den "riktiga" kunden, så att det blir rätt i redovisningen för godman.

 

Men jag börjar misstänka att "Postadr2:" eventuellt faller bort vid överföring till AutoInvoice/AutoCollect av någon anledning.

CHAMPION

Loggade in på InExhange och tittade på en av de fakturor där vi använder Postadress 2, den följer med men hamnar före Postadress på fakturan. Så adressen blir:

 

Namn

Postadress2

Postadress

Postnummer + ort

 

NY MEDLEM

Okej.

 

Ja det verkar ju onekligen lite märkligt att det kastas om på det viset. Men jag tycker brevbärarna ändå borde kunna lista ut vart brevet ska någonstans. Även om det står:

 

Kundnamn
Godmansadress
C/O Godmansnamn
Postnr Ort

 

 

Vad gäller AutoCollect, så kanske inte "Postadr2:" skickas med över huvud taget, då informationen inte fanns i deras system alls. Utan hos dem stod det bara:

 

Kundnamn
C/O Godman

Postnr Ort

 

APPLICATION SPECIALIST

Hej Jim och Thomas!

 

När det gäller AutoCollect kan jag bekräfta att vi inte skickar med Postadress 2. Jag förstår att det i det här fallet blir otydligt och jag kommer undersöka om det är något vi kan utöka med till framtida versioner. Fram till dess ska jag se till att det framgår tydligt när vi informerar om tjänsten i våra hjälpavsnitt.

 

När det gäller AutoInvoice så följer informationen med och vad jag kan se så kommer den även med i korrekt ordning, alltså Postadress först och Postadress 2 efter. Originalfakturan skickas alltid med oavsett om man skickar den som brev, elektroniskt eller som e-post via AutoInvoice och där visas postadressen som alltid enligt den mall som du valt.

 

@ Thomas-  Som standard när man använder AutoInvoice så kan man inte logga in hos Inexchange och se sina fakturor, så kanske visas det på ett annat sätt där?

 

/Joanna

NY MEDLEM

Ja att postadr2 inte skickas med vid påminnelser  är  riktigt illa. Jag tror inte många vet att det är så.  

Vanlig kund har Följande adress:

 

Företagsnamn

Avd.  eller C7o

Gatuadress

postnr  postadress

 

Så Gatuadressen kommer inte med på påminnelserna.

Förstår inte att om det finns 4 adressrader så ska väl alla rader skickas med 

 

/Mats Bergander

I

APPLICATION SPECIALIST
Status changed to: Status: Utvärderar