Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Nicklas7
NY MEDLEM

Ändrade momsregler vid e-handel 2021

(uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2021-01-18 09:28 )
Status: Utvärderar

Hej
När tänker ni utveckla moms för andra länder i programet ?

Nya momsregler 2021/22 för EU-handel

Det är stora förändringar på gång av momssystemet inom EU. Preliminärt från 2021 (till privatkunder) och 2022 (till företag) tänker EU gå över till destinationsprincipen för moms, vilket innebär att du ska fakturera med kundlandets moms och momssats. Detta ska gälla både varor och tjänster precis som det gör för digitala tjänster redan nu. Säljer du en tjänst till privatperson eller företag i Tyskland ska du då fakturera med tysk moms trots att du har ett svenskt företag.

47 Kommentarer
Joanna Norlander
APPLICATION SPECIALIST

Hej Nicklas!

 

Bra att frågan lyfts här i forumet då säkert fler har eller kommer ha samma funderingar som dig!

 

Frågan om hur den utländska momsen ska hanteras i programmet framöver är under utredning hos oss. Vi återkommer så snart vi har mer handfast information att ge.

 

/Joanna

Nicklas7
NY MEDLEM

Tack, men vilka lösningar finns idag för att lösa denna försäljning?

Joanna Norlander
APPLICATION SPECIALIST

Hej igen!

 

Idag är det helt manuell hantering av detta i Visma Administration eftersom programmet inte har stöd för annan än svensk moms. I detta hjälpavsnitt ger vi dig tips om hur du kan lösa det i programmet om du säljer digitala tjänster: Hantera utländsk moms i ditt program.

 

/Joanna

Nicklas7
NY MEDLEM

Går det fixa till en rapport så att man kan filtrera på länder, rapporten faktura sammandrag skulle funka bra med ett urval till och gärna lägga till huvudleverantör?

 

Nicklas7_0-1597669789722.png

 

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Nicklas, 

Jag har kikat på detta och rapporten du är ute efter finns inte som standard idag. Vi har däremot vår duktiga Datapartner som säkert kan hjälpa dig bygga rapporten, min rekommendation är att kontakta dem. 🙂 

/My 

Nicklas7
NY MEDLEM

Hej
Det kommer nytt tröskelvärde  från 1/7-2021 och det innebär att det borde vara många fler som måste redovisa moms till de olika länder man säljer inom EU, så när kommer ni med en funktion som hanterar detta? (Kundlandets moms på B2C försäljning)
//Nicklas

 

Jenny Sjöström Sannéus
APPLICATION SPECIALIST
Status changed to: Status: Utvärderar

Hej!

 

Vi utreder fortfarande den här frågan så jag ändrar status till utvärderar. Så fort vi har någon mer information uppdaterar vi självklart här i tråden. 

 

Ha en fin dag!

/Jenny

fjelle
UTFORSKARE
(uppdaterad av My Janhall ANSTÄLLD ‎2021-03-04 16:55 )

fins det något stöd för oss  då det annars blir besvärligt att sälja utanför sverige då man behöver det från 0 kr 

Johan Kuikka
UTFORSKARE
(uppdaterad av Johan Kuikka ‎2021-03-18 08:48 )

Hejsan, 

Eftersom Nya momsregler 2021/22 för EU-handel inte är långt borta så är det tacksamt om ni kan informera om ni har en lösning för att redovisa momsen för att försäljning till EU på en semikolonavgränsad textfil till Skatteverket? Det är väl också så att Visma Administration ska hantera alla de olika momssatserna där ni idag stödjer 5? 

Hur går era tankar? Förutom att ni ska utveckla det så behöver era kunder även ställa om sig och förbereda sig? 

 

Med hopp om en lösning i närtid, 

Johan

Johan Kuikka
UTFORSKARE

Stämmer det att ni håller på att utveckla denna lösning nu? Min kollega ringde till supporten och där påstods det att ni ska göra det? 

 

 

Ronnie Palmqvist
UTFORSKARE

Det här brådskar med lösning för B2C den 1/7 och B2B den 1/1 2022
det här kan inte vänta längre, uppdatera vad som är på G, tack

Johan Kuikka
UTFORSKARE

@Ronnie Palmqvist Vad är det för förändring den 1/1 2022? 

Gustav Bergqvist
PRODUCT OWNER

Hej,

 

Förlåt för att svar har dröjt i denna tråd. 

 

I Visma Administration kommer vi ej ha stöd för respektive lands momssatser i samband med lagförändringen den 1/7. Vi kommer dock att skapa en rapport där ni kan få ut fakturerat belopp per konto och land vilket gör att arbetsgången som idag används för MOSS går att använda även för OSS.

Vi kommer även under den närmaste tiden att utvärdera en förbättrad hantering av utländsk moms när vi har gjort en utredning kring en eventuell förbättring återkommer vi i denna forumtråd. 

 

Ha en fin dag!

 

/ Gustav

Johan Kuikka
UTFORSKARE

Hej,

Enligt en kollegas telefonsamtal med er support för ca. 2 veckor sedan arbetar Visma med uppdateringar till Visma Administration 1000/2000, uppdateringar som ska ge tillgång till fler momssatser än enbart 6 st. Enligt er support ska uppdateringarna erbjuda minst 27 momssatser = antalet länder i EU.

 

Vi tycker det är väldigt konstigt att man får olika uppgifter beroende på vem man kontaktar hos er.

 

Vårt företag kan ju inte vara det enda i Sverige som bedriver e-handel med stor andel av försäljningen i andra EU-länder än Sverige, i vårt fall 95% av vår omsättning i EU.

 

Vi skulle uppskatta om Visma i form av uppdateringar skulle följa med utvecklingen, inte halka efter.

 

Mvh/ Johan Kuikka

Joanna Norlander
APPLICATION SPECIALIST

Hej Johan!

 

Jag är ledsen om det blev ett missförstånd när din kollega kontaktade oss tidigare under månaden. Även om jag förstår att du önskat en annan utgång så är det förutsättningarna som Gustav lämnat längre upp i denna tråd det som kommer gälla från den 1 juli.

Johan Kuikka
UTFORSKARE

Hejsan

Tack för snabbt svar. Finns det någon tidshorisont för när utvärderingen med en förbättrad hantering av utländsk moms i Administration kan vara klar och en eventuell uppdatering finns? Är det i höst eller nästa år, eller längre fram? 

Gustav Bergqvist
PRODUCT OWNER

Hej Johan,

 

Vi hoppas kunna vara klara med utvärderingen i senast i höst, förhoppningsvis tidigare. Då kan jag ge tydligare besked om hur hanteringen blir framåt. Jag uppdaterar i tråden så fort jag har mer info.

 

/ Gustav

Kenneth18
NY MEDLEM

Hej

 

Det vore bra om detta kunde lösas då det annars innebär en hel del manuellt arbete hos oss.

/Kenneth

Susann2
NY MEDLEM

Hej,

Hur kommer det sig att en hel bransch kan stå handfallna inför en så stor ändring. Vad jag kan erinra mig så var det här uppe alla redan för 2-3 år sedan att man ville införa den här sortens momsregler. Det är ju en ganska stor del av företag som påverkas av det. Men jag ser att många av er programleverantörer har valt att inte fokusera på en så drastisk ändring. Det innebär för oss att skapa nya konton för intäkter och moms och kliva ner till stenåldern igen och börja räkna fram manuella siffror. Då det här är något som kommer att påverka alla som säljer för över 10 000 EUR till privatpersoner. Det är ju väldigt få branscher som hamnar utanför det här. 

 

Är det någon som bokför MOSS idag som har kommit på ett smidigt sätt att göra det här arbetet och som kan ge tips till oss "nybörjare"? 

Cross_
UTFORSKARE

Finns fortfarande ingen lösning på detta och det är riktigt dåligt. Börjar gälla om 2 dagar......

Carolina10
UTFORSKARE

Hej

Jag vill också stöta på för en prioritering av detta ärende! Blir helt gråtfärdig då jag inser att det inte finns stöd för detta i programmet. Vårt företag har stor export samt EU fsg till privatpersoner (inte minst efter Brexit) och det är skrattretande att man föreslås välja vilken av dessa man ska sköta manuellt på fakturanivå. Så snälla prioritera detta!! Mvh Carolina

Cross_
UTFORSKARE

Jag tycker fortfarande att detta är skandalöst dåligt. Jag har gjort så att jag lägger upp 27 st generella kundnr. ett för varje land för att jag ska kunna hålla reda på försäljningen samt kunna leta fel. är det någon som har någon annan idé?

Johan Kuikka
UTFORSKARE

Kanske programägarna har något tips? Om inte annat tipsa om ett system som stöder detta bättre? 

Helena43
NY MEDLEM

Hej 

Helt enig vi har haft Visma Administration i 15 år men funderar nu på att byta program . Dett är under all kritik att man inte löst det här med momsen till privatpersoner inom EU. Det kom ju inte direkt som någon överraskning.

 

Vi säljer till företag inom och utom EU samt till privatpersoner inom och utom EU. Vilket jag tror är fallet för ganska många företag som använder Visma administration 2000. Att denna fråga ska lösas manuellt verkar inte klokt och så otidsenligt. Det funkar ju bara inte med kanske 100 fakturor per dag.... Fattar inte hur de tänkt sig detta. Det är som gjort för att göra fel och missa att ändra. Manuell handpåläggning är ju aldrig särskilt lyckad i sådana här fall och tar en massa extra tid.... 

 

Hoppas verkligen att detta prioriteras. När man ringer in så kan supporten absolut ingenting om detta heller. Verkar inte ha fått någon utbildning alls i om vad som gäller, stackarna... Nu ska vi få betald specialist hjälp imorgon får se vad de säger...

Hoppas ni lägger detta på hög prio på utvecklingsavdelningen.

Mvh

Helena

 

Johan Kuikka
UTFORSKARE

Hej Helena, 

Återkom gärna med hur det går för dig. Vi har just nu manuell handpåläggning enligt beskrivning från Visma, men det  funkar inte i längden. 

 

Med vänlig hälsning,

Johan

 

Joanna Norlander
APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

Jag förstår att ni vill ha ett besked som möjligt, vi har dock inte mer information att ge just nu. Vi behöver se över vilka alternativ och möjligheter vi har innan vi kan ge mer information om framtiden kring detta i programmet. När vi har landat i ett beslut kommer vi uppdatera denna tråd så att ni vet vad som kommer gälla framåt. 

Helena43
NY MEDLEM

Hej

Jag förstår det men ni har en lösning som inte fungerar och lagen har redan trätt i kraft.  Så det borde ju komma en lösning snarast! Ett så stort system som Visma Administration borde ju ha en fullgod lösning redan då lager träder i kraft. Det är ju faktiskt så man undrar hur långt framme ni ligger i er utveckling även av andra grejer när inte ens en sådan här sak är löst. Det får mig som användare att fundera på om man ska börja kolla på andra leverantörer. Lite trist efter 15 år med VISMA SPCS.

Hoppas ni tar fram en bra lösning snarast, annars finns det ju inget annat att göra än att börja se sig om efter en annan leverantör där man inte inte behöver ändra kontona manuellt på varje privatfaktura till EU kunder!

Mvh

Helena

Helena43
NY MEDLEM

Hej

 

Skulle ni kunna ge oss ens tatus uppdatering om hur ert arbete fortskrider med att lösa problemet?

Vi måste nu sitta och manuellt räkna ut på momsen på massor med fakturor. Känns ganska ohållbart i längden...

Vore super tacksam för en snabb uppdatering.

Mvh

Helena

Carolina10
UTFORSKARE

Hej,

 

Efterlyser också information kring detta. 

 

Mvh

Carolina

Carolina10
UTFORSKARE

Hej

 

Jag undrar om någon annan användare som har både Export och Fsg inom EU till privatpersoner lyckats använda sig av Vismarapporten "One Stop shop"? I lathunden står det att om man inte har någon export så kan man bocka i rutan för export för de fakturor som man vi få med i rapporten men jag kan inte det då jag har mycket Export. Och nu har jag pratat med flera handläggare på Visma som inte ens känner till att denna rapport existerar och inte verkar särskilt insatta i OSS heller. Det är ju lite uppförsbacke kan man säga...

 

Jag vore supertacksam om någon kan ge mig tips kring hur man använder rapporten om man har mycket export och med andra ord inte kan följa lathunden. 

 

Mvh Carolina

Helena43
NY MEDLEM

Hej Caroline

 

Det fungerar inte. Vi tog in special kompetens från Visam köpte extra specialist support från dem . Men de kunde inte lösa problemet. Sedan tog vi kontakt med Datapartner. De har gjort en special rapport för oss, kostade oss 70 000 men nu funkar det fram till att antingen Visma löser det hela eller vi byter program leverantör.

Om du är intresserad så kanske du kan hänga på vår lösning.

 

Visma har inte meddeat någon lösning på detta vilket är jätte konstigt och inte heller meddelat att de jobbar på det. Under all kritik.

 

Mvh

Helena

Carolina10
UTFORSKARE

Hej,

 

Tack Helena för ditt snabba svar. Låter ju inte klokt detta. 

Det skulle definitivt vara intressant att se på er lösning. Ska jag ta kontakt med DataPartner då tro?

 

Mvh

Carolina

Helena43
NY MEDLEM

Hej Carolina,

Håller med helt galet..... Ja kontakta Peter chef på datapartner det är han som har hjälpt oss. Hänvisa till att Helena har rekommenderat dig, kanske det hjälpa både dig och mig att få ner priset! : )

Skriv gärna och berätta hur det går!

Lycka till!

Helena

Jenny Sjöström Sannéus
APPLICATION SPECIALIST

Hej, 

 

Jag vill ge er den informationen som finns i dagsläget och det är att vi inte kommer ha någon funktion på plats till nästa version som släpps av Visma Administration. Vi håller fortfarande på att undersöka hur vi på bästa sättet kan få en bra hantering av detta i programmet och återkopplar när vi vet mer. 

@Carolina10 och @Helena43 - Vi skulle gärna vilja veta vad som inte fungerade med rapporten så återkoppla gärna med mer information.

 

/Jenny

Cross_
UTFORSKARE

Hej Jenny, det är inte mycket till svar. Vi vill veta när det kommer? Är det ett år fram i tiden? Efter årsskiftet kommer detta även att gälla B2B och då vill jag veta om ni kommer att ha en lösning klar. Annars måste man titta på andra lösningar än Visma.

Carolina10
UTFORSKARE

Hej, det var verkligen inte goda nyheter 😞

Det är mycket på varje EU-privatkund som vi nu måste hantera manuellt och det är flera moment som måste till för att få det korrekt, och risken då att något blir fel är ju jättestor. Och rapporten funkar inte då vår export är lika stor som vår EU-fsg, dvs vi kan inte välja någon av dem och göra resten manuellt som ni föreslår i er lathund och i kontakt med supporten. Så jag har fått bygga en egen excelrapport för att kunna få någon typ av summering av allt. 

Det är inget gott betyg att ett så stort bokföringssystem som Visma Adm inte har någon lösning på detta. Så jag håller med övriga i tråden - vi måste få ett besked om när ni tror att ni kommer kunna ha stöd för detta i systemet. Att hantera all EU-fsg så här efter årsskiftet är helt klart inget vi kan göra utan det måste finnas stöd för detta då om ni ska vara relevanta. Så det bör ligga i ert intresse att fixa det nu för att inte tappa oss som kunder. 

Mvh Carolina

Helena43
NY MEDLEM

Hej

Jag ska förklara vad som inte fungerar.

vi säljer till;

Återförsäljare inom EU

Återförsäljare utom EU

Privatpersoner inom EU

Privatpersoner utom EU

I dagsläget använder vi fältet "export" för våra återförsäljare-kunder utom EU. Alltså kan inte detta fält INTE användas för privatkunder för då blir det fel på Återförsäljarna utanför EU.

Men det största problemet är ju att vi inte kan ange olika momssatser per land men ändå ha samma ut pris till slutkunderna på de olika marknaderna. på varje faktura ska dt jus tå landets momssats uträknad.

 

Detta måste ni ju lösa annars kommer ni inte att kunna ha något företag som sysslar med E-handel mot privatkunder utanför Sverige.

Verkar jätte konstigt att ett så stort företag som VISMA inte har kolla på detta. Vi nödgas byta leverantör om inte detta blir löst snarast. Vi har varit i kontakt med Skatteverket och det accepterar vår lösning temporärt...Vi har byggt ett program för 70 000 kr för att få en tillfällig lösning. Så det hela känns ganska tråkigt efter att ha arbetat med VISMA i 15 år. programmet har ju så klart sina begränsningar men fungerar ändå tillräckligt bra tills denna lag kom.

Mvh Helena

 

 

Jenny Sjöström Sannéus
APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

Vi planerar att börja jobba på en förbättrad hantering nu under hösten. Det är svårt att säga hur lång tid utvecklingen kommer att ta men vi har som mål att vara klara i början av 2022. 

Jag förstår det är frustrerande att vi inte har något på plats i programmet och att hjälpavsnittet Hantera utländsk moms i ditt program inte är optimalt och fungerar för alla användare men det är det vi kan erbjuda i dagsläget. 

 

/Jenny

 

 

 

Helena43
NY MEDLEM

Hej Jenny,

Vilken typ av lösning kommer ni att erbjuda? Kommer man att kunna lägga in de olika ländernas momssatser? Det är viktigt att ni löser problemet hela vägen ut annars hjälper det ändå inte. Så för oss som användare är det viktigt att veta hur kommer problemet att lösas. Vi har ju lagar att förhålla oss till. Kommer ni inte att lösa problemet hela vägen så måste vi börja se oss om efter en annan leverantör, därför är det viktigt att få den informationen redan nu. Er lösning kommer ett halvår för sent lagen trädde i kraft redan 1 juli.

Mitt förtroende för VISMA som professionell leverantör har skadats av att ni inte löst denna fråga långt tidigare så nu funderar jag på om ni verkligen kommer att lösa hela problemet.... Vi har som sagt tvingats göra en tillfälliglösning med ett extra program för 70 000 eftersom ni inte löst problemet.

Ser fram emot en snabb återkoppling i denna fråga.

Mvh

Helena

Carolina10
UTFORSKARE

Hej,

 

Håller med Helena, vi behöver få mer information kring vad vi kan förvänta oss. Som jag förstått det så ska vi även behöva göra detta för företag efter årsskiftet så då är det ju verkligen angeläget att det fungerar väl i Visma. 

 

Mvh

Carolina

Gustav Bergqvist
PRODUCT OWNER

Hej Helena och Carolina,

Jag kan inte lova exakt hur lösningen kommer att bli, men det vi kommer att göra är att bygga stöd för att hantera olika länders momssatser. Det jag ej kan garantera stöd för är hantering av flera olika momssatser hos ett annat EU-land, även om vi hoppas att kunna implementera stöd även för det.

Jag kommer kontakta er via mail och om det är okej för er tar jag gärna ett samtal och lyssnar in kring hur ni jobbar och vad ni anser som viktigast inför vår utveckling. Vill gärna säkerställa att vår tanke matchar de behov/krav ni har.


Ha en fin kväll!

 
/ Gustav Bergqvist

Helena43
NY MEDLEM

Hej

 

Jag blir glad att höra att ni tar seriöst på detta nu till slut.

Ja du får kontakta mig när du vill! Gärna snarast.

Har du mina kontaktuppgifter eller hur får vi tag i varandra?

Mvh Helena

Gustav Bergqvist
PRODUCT OWNER

Hej igen,

Jag har nu mailat till er båda på de mailadresser som ni har registrerade här på forumet.

 

Ha en fin kväll så hörs vi av! 🙂 

 

 

Johan Kuikka
UTFORSKARE

Vi redovisar med flera momssatser i varje land eftersom vi säljer gjälpmedel med reducerad moms  i många länder. Kommer inte det läsa det?

Johan Kuikka
UTFORSKARE

Hejsan

Vi har provat köra momsrapporten OSS och undrar om man kan skapa en rapport som inte kräver att man har export i bockat på alla fakturor? Dvs allt som finns på det separata kontot för omsättning och moms ska ju tömmas?

Det är även bra om man nu även missar att bocka i export i kundfakturan så går det inte ändra om man journalfört dem? Om det är något annat fel så går det att ändra det bakomliggande verifikatet, men har man missat bocka i "Export" så kommer det inte in i rapporten.

Kan man ändra på detta i rapporten?

Jenny Sjöström Sannéus
APPLICATION SPECIALIST

Hej Johan,

 

Hur lösningen kommer att se ut i programmet är i dagsläget inte klart ännu men så fort vi har någon information att delge kommer vi självklart att göra det!

 

När det gäller rapporten så gör vi inga förändringar i den befintliga vi har skapat men det är möjligt att det går att lösa i programmets rapportgenerator. Vi har ingen support på det men du kan läsa mer om hur det fungerar i hjälpavsnittet Rapportgenerator.

Vi har också partners som hjälper till att bygga egna rapporter om det är aktuellt. På vår hemsida kan du hitta en partner som du kan kontakta. 

 

/Jenny

Mikael35
NY MEDLEM

Hej! 

Jag har vid ett flertal tillfällen kontaktat er support för att få hjälp att hantera OSS-momsredovisningen. Varje gång har jag vädjat om att ni prioriterar en lösning för automatisk hantering, men inget verkar hända. Hur kommer det sig?!! Det borde vara bland er högsta prioritet!

Det är enormt tidskrävande för mig och på mitt jobb pratas det nu om att t o m ev. byta system. Jag kan inte förstå att ni inte varit förutseende, vilket ni borde varit. Det går alldeles för mycket tid åt att hantera alla order som kommer in från privatpersoner inom EU!