Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Nicklas7
NY MEDLEM

Ändrade momsregler vid e-handel 2021

(uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2021-01-18 09:28 )
Status: Utvärderar

Hej
När tänker ni utveckla moms för andra länder i programet ?

Nya momsregler 2021/22 för EU-handel

Det är stora förändringar på gång av momssystemet inom EU. Preliminärt från 2021 (till privatkunder) och 2022 (till företag) tänker EU gå över till destinationsprincipen för moms, vilket innebär att du ska fakturera med kundlandets moms och momssats. Detta ska gälla både varor och tjänster precis som det gör för digitala tjänster redan nu. Säljer du en tjänst till privatperson eller företag i Tyskland ska du då fakturera med tysk moms trots att du har ett svenskt företag.

28 Kommentarer
Joanna Norlander
APPLICATION SPECIALIST

Hej Nicklas!

 

Bra att frågan lyfts här i forumet då säkert fler har eller kommer ha samma funderingar som dig!

 

Frågan om hur den utländska momsen ska hanteras i programmet framöver är under utredning hos oss. Vi återkommer så snart vi har mer handfast information att ge.

 

/Joanna

Nicklas7
NY MEDLEM

Tack, men vilka lösningar finns idag för att lösa denna försäljning?

Joanna Norlander
APPLICATION SPECIALIST

Hej igen!

 

Idag är det helt manuell hantering av detta i Visma Administration eftersom programmet inte har stöd för annan än svensk moms. I detta hjälpavsnitt ger vi dig tips om hur du kan lösa det i programmet om du säljer digitala tjänster: Hantera utländsk moms i ditt program.

 

/Joanna

Nicklas7
NY MEDLEM

Går det fixa till en rapport så att man kan filtrera på länder, rapporten faktura sammandrag skulle funka bra med ett urval till och gärna lägga till huvudleverantör?

 

Nicklas7_0-1597669789722.png

 

My Janhall
MODERATOR

Hej Nicklas, 

Jag har kikat på detta och rapporten du är ute efter finns inte som standard idag. Vi har däremot vår duktiga Datapartner som säkert kan hjälpa dig bygga rapporten, min rekommendation är att kontakta dem. 🙂 

/My 

Nicklas7
NY MEDLEM

Hej
Det kommer nytt tröskelvärde  från 1/7-2021 och det innebär att det borde vara många fler som måste redovisa moms till de olika länder man säljer inom EU, så när kommer ni med en funktion som hanterar detta? (Kundlandets moms på B2C försäljning)
//Nicklas

 

Jenny Sjöström Sannéus
APPLICATION SPECIALIST
Status changed to: Status: Utvärderar

Hej!

 

Vi utreder fortfarande den här frågan så jag ändrar status till utvärderar. Så fort vi har någon mer information uppdaterar vi självklart här i tråden. 

 

Ha en fin dag!

/Jenny

fjelle
UTFORSKARE
(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2021-03-04 16:55 )

fins det något stöd för oss  då det annars blir besvärligt att sälja utanför sverige då man behöver det från 0 kr 

Johan Kuikka
UTFORSKARE
(uppdaterad av Johan Kuikka ‎2021-03-18 08:48 )

Hejsan, 

Eftersom Nya momsregler 2021/22 för EU-handel inte är långt borta så är det tacksamt om ni kan informera om ni har en lösning för att redovisa momsen för att försäljning till EU på en semikolonavgränsad textfil till Skatteverket? Det är väl också så att Visma Administration ska hantera alla de olika momssatserna där ni idag stödjer 5? 

Hur går era tankar? Förutom att ni ska utveckla det så behöver era kunder även ställa om sig och förbereda sig? 

 

Med hopp om en lösning i närtid, 

Johan

Johan Kuikka
UTFORSKARE

Stämmer det att ni håller på att utveckla denna lösning nu? Min kollega ringde till supporten och där påstods det att ni ska göra det? 

 

 

Ronnie Palmqvist
UTFORSKARE

Det här brådskar med lösning för B2C den 1/7 och B2B den 1/1 2022
det här kan inte vänta längre, uppdatera vad som är på G, tack

Johan Kuikka
UTFORSKARE

@Ronnie Palmqvist Vad är det för förändring den 1/1 2022? 

Gustav Bergqvist
PRODUCT OWNER

Hej,

 

Förlåt för att svar har dröjt i denna tråd. 

 

I Visma Administration kommer vi ej ha stöd för respektive lands momssatser i samband med lagförändringen den 1/7. Vi kommer dock att skapa en rapport där ni kan få ut fakturerat belopp per konto och land vilket gör att arbetsgången som idag används för MOSS går att använda även för OSS.

Vi kommer även under den närmaste tiden att utvärdera en förbättrad hantering av utländsk moms när vi har gjort en utredning kring en eventuell förbättring återkommer vi i denna forumtråd. 

 

Ha en fin dag!

 

/ Gustav

Johan Kuikka
UTFORSKARE

Hej,

Enligt en kollegas telefonsamtal med er support för ca. 2 veckor sedan arbetar Visma med uppdateringar till Visma Administration 1000/2000, uppdateringar som ska ge tillgång till fler momssatser än enbart 6 st. Enligt er support ska uppdateringarna erbjuda minst 27 momssatser = antalet länder i EU.

 

Vi tycker det är väldigt konstigt att man får olika uppgifter beroende på vem man kontaktar hos er.

 

Vårt företag kan ju inte vara det enda i Sverige som bedriver e-handel med stor andel av försäljningen i andra EU-länder än Sverige, i vårt fall 95% av vår omsättning i EU.

 

Vi skulle uppskatta om Visma i form av uppdateringar skulle följa med utvecklingen, inte halka efter.

 

Mvh/ Johan Kuikka

Joanna Norlander
APPLICATION SPECIALIST

Hej Johan!

 

Jag är ledsen om det blev ett missförstånd när din kollega kontaktade oss tidigare under månaden. Även om jag förstår att du önskat en annan utgång så är det förutsättningarna som Gustav lämnat längre upp i denna tråd det som kommer gälla från den 1 juli.

Johan Kuikka
UTFORSKARE

Hejsan

Tack för snabbt svar. Finns det någon tidshorisont för när utvärderingen med en förbättrad hantering av utländsk moms i Administration kan vara klar och en eventuell uppdatering finns? Är det i höst eller nästa år, eller längre fram? 

Gustav Bergqvist
PRODUCT OWNER

Hej Johan,

 

Vi hoppas kunna vara klara med utvärderingen i senast i höst, förhoppningsvis tidigare. Då kan jag ge tydligare besked om hur hanteringen blir framåt. Jag uppdaterar i tråden så fort jag har mer info.

 

/ Gustav

Kenneth18
NY MEDLEM

Hej

 

Det vore bra om detta kunde lösas då det annars innebär en hel del manuellt arbete hos oss.

/Kenneth

Susann2
NY MEDLEM

Hej,

Hur kommer det sig att en hel bransch kan stå handfallna inför en så stor ändring. Vad jag kan erinra mig så var det här uppe alla redan för 2-3 år sedan att man ville införa den här sortens momsregler. Det är ju en ganska stor del av företag som påverkas av det. Men jag ser att många av er programleverantörer har valt att inte fokusera på en så drastisk ändring. Det innebär för oss att skapa nya konton för intäkter och moms och kliva ner till stenåldern igen och börja räkna fram manuella siffror. Då det här är något som kommer att påverka alla som säljer för över 10 000 EUR till privatpersoner. Det är ju väldigt få branscher som hamnar utanför det här. 

 

Är det någon som bokför MOSS idag som har kommit på ett smidigt sätt att göra det här arbetet och som kan ge tips till oss "nybörjare"? 

Cross_
NY MEDLEM

Finns fortfarande ingen lösning på detta och det är riktigt dåligt. Börjar gälla om 2 dagar......

Carolina10
NY MEDLEM

Hej

Jag vill också stöta på för en prioritering av detta ärende! Blir helt gråtfärdig då jag inser att det inte finns stöd för detta i programmet. Vårt företag har stor export samt EU fsg till privatpersoner (inte minst efter Brexit) och det är skrattretande att man föreslås välja vilken av dessa man ska sköta manuellt på fakturanivå. Så snälla prioritera detta!! Mvh Carolina

Cross_
NY MEDLEM

Jag tycker fortfarande att detta är skandalöst dåligt. Jag har gjort så att jag lägger upp 27 st generella kundnr. ett för varje land för att jag ska kunna hålla reda på försäljningen samt kunna leta fel. är det någon som har någon annan idé?

Johan Kuikka
UTFORSKARE

Kanske programägarna har något tips? Om inte annat tipsa om ett system som stöder detta bättre? 

Helena43
NY MEDLEM

Hej 

Helt enig vi har haft Visma Administration i 15 år men funderar nu på att byta program . Dett är under all kritik att man inte löst det här med momsen till privatpersoner inom EU. Det kom ju inte direkt som någon överraskning.

 

Vi säljer till företag inom och utom EU samt till privatpersoner inom och utom EU. Vilket jag tror är fallet för ganska många företag som använder Visma administration 2000. Att denna fråga ska lösas manuellt verkar inte klokt och så otidsenligt. Det funkar ju bara inte med kanske 100 fakturor per dag.... Fattar inte hur de tänkt sig detta. Det är som gjort för att göra fel och missa att ändra. Manuell handpåläggning är ju aldrig särskilt lyckad i sådana här fall och tar en massa extra tid.... 

 

Hoppas verkligen att detta prioriteras. När man ringer in så kan supporten absolut ingenting om detta heller. Verkar inte ha fått någon utbildning alls i om vad som gäller, stackarna... Nu ska vi få betald specialist hjälp imorgon får se vad de säger...

Hoppas ni lägger detta på hög prio på utvecklingsavdelningen.

Mvh

Helena

 

Johan Kuikka
UTFORSKARE

Hej Helena, 

Återkom gärna med hur det går för dig. Vi har just nu manuell handpåläggning enligt beskrivning från Visma, men det  funkar inte i längden. 

 

Med vänlig hälsning,

Johan

 

Joanna Norlander
APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

Jag förstår att ni vill ha ett besked som möjligt, vi har dock inte mer information att ge just nu. Vi behöver se över vilka alternativ och möjligheter vi har innan vi kan ge mer information om framtiden kring detta i programmet. När vi har landat i ett beslut kommer vi uppdatera denna tråd så att ni vet vad som kommer gälla framåt. 

Helena43
NY MEDLEM

Hej

Jag förstår det men ni har en lösning som inte fungerar och lagen har redan trätt i kraft.  Så det borde ju komma en lösning snarast! Ett så stort system som Visma Administration borde ju ha en fullgod lösning redan då lager träder i kraft. Det är ju faktiskt så man undrar hur långt framme ni ligger i er utveckling även av andra grejer när inte ens en sådan här sak är löst. Det får mig som användare att fundera på om man ska börja kolla på andra leverantörer. Lite trist efter 15 år med VISMA SPCS.

Hoppas ni tar fram en bra lösning snarast, annars finns det ju inget annat att göra än att börja se sig om efter en annan leverantör där man inte inte behöver ändra kontona manuellt på varje privatfaktura till EU kunder!

Mvh

Helena

Helena43
NY MEDLEM

Hej

 

Skulle ni kunna ge oss ens tatus uppdatering om hur ert arbete fortskrider med att lösa problemet?

Vi måste nu sitta och manuellt räkna ut på momsen på massor med fakturor. Känns ganska ohållbart i längden...

Vore super tacksam för en snabb uppdatering.

Mvh

Helena