Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Automatisk bilaga för elektroniska fakturor

Status: Ny

Hej,

Vi skicka en hel del fakturor elektroniskt via Visma AutoInvoice.

Vi har en del parametrar och info på fakturorna som följer med via övriga utskriftsmallar men som inte skickas med elektroniskt. Fler och fler kunder hör nu av sig och önskar att vi ska skicka med "orginal fakturan" som PDF-bilaga.

Finns det någon möjlighet att göra detta per automatik?

Jag känner till att man på varje enskild faktura kan på flik 2 välja AutoInvoice-bilaga att bifoga, men att manuellt gå in på varje faktura och spara ner som PDF för att därefter ladda upp som bilaga hade varit ett heltidsjobb i sig med de volymerna vi har.

3 Kommentarer
MODERATOR

Hej, 

Precis som du är inne på så är det via fakturan på flik 2 som du kan bifoga pdf:en, i dagsläget finns det inte en automatisk funktion för det. Jag kommer såklart lyfta din fråga vidare så kommer mina kollegor kolla på en möjlighet för utveckling på detta framåt. 

Du får ha en trevlig helg! 
/My 

NY MEDLEM

Det låter jättebra, för som det fungerar i dagsläget är inget alternativ för oss. Vi tycker att det fungerar bra i övrigt så vi vill inte byta system för elektroniska fakturor för petitesser.

För övrigt när du ändå pratar med utvecklarna så har jag märkt att begränsingen av skickade mail för utgående fakturor inte fungerar.

Under programinställningar finns valet "Maximalt antal e-post som frår skickas vid samma tillfälle:"

När vi ändrar antalet där påverkar inte det utgånde e-post fakturor.

Vår e-post klient kan hantera som mest 100 utgående fakturor var 5:e minut. Därför har jag ställt in maxilat 90 fakturor i Visma.

Om vi då har 120 e-post fakturor att skicka vid samma tillfälle så avbryter inte programmet vid 90 utan försöker skicka alla 120 vilket gör att de sista 20 inte går iväg.

Detta känns som en bugg eller att man har glömt aktiver begränsningen för fakturor?

CHAMPION

Jag tror det är så att denna PDF bilaga "alltid" följer med, men det är inte säkert att mottagarens system är rätt konfigurerat.

Om du har tillgång till ditt "AutoInvoice konto" hos Inexchange så kan du där se att din originalfaktura skickas med som PDF.

Vad som därefter händer med original och den genererade XML filen vågar jag dock inte svara på.....

//Davor P