Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Automatisk utloggning och säkerhetskopiering - Administration

En funktion som skulle kunna möjliggöra så att servern tar en automatisk backup varje natt eller var 7:e dag (inställbart) hade förenklat hanteringen och säkerställt att backup alltid görs. Funktionen skulle även göra så att eventuella klienter som "glömt" att logga ut slängs ut och backupen genomförs. Idag går det inte att utföra backup utan att alla klienter är "utloggade"
53 Kommentarer
Hej!

Håller med om att en funktion med automatisk säkerhetskopiering skulle vara en trygghet för våra användare.
Tack för en bra beskrivning som vi kommer att ha som underlag vid framtida diskussioner.
Vi kommer att bevaka tråden och hoppas att fler kommenterar och delar med sig av sina synpunkter i frågan.
NY MEDLEM
Kan bara instämma med Jocke_B ang automatisk backup.

"Problemet" med användare som ej stängt ned programmet kan man komma runt genom att köra Visma Admin i TerminalServermiljö (helt enkelt stänga ner öppna sessioner en viss önskad tid varje kväll).

Går att köra filbackup på Företagsmappen trots att klienter står igång/öppna men vid återställning får man då "optimera företaget" vid uppstart. Skulle kännas tryggt att få en korrekt schemalagd backup av samtliga bolag.
NY MEDLEM
Programmet är låst för t.ex. säkerhetskopiering om någon annan på företaget missat att logga ut.
Det vore bra om man loggades ut automatiskt om man inte använder programmet, så personen som säkerhetskopierar slipper ringa eller springa runt till alla och be dem stänga ner.

This reply was created from a merged topic originally titled
Automatisk utloggning efter en viss tid - Administration.
NY MEDLEM
Hej!
Liknande tankar fanns redan i en tidigare tråd så jag slog ihop dem.
Tack för att du framförde din idé till oss!
NY MEDLEM
Hej
det vora bra om man kunde skicka ett meddealnde inne i spcs adm till övriga inloggade användare, har probelm varje månad när jag skall göra backup och måste då springa runt och kolla vilka som är inne i adm, problemet är när dem sitter hemma och arbetar och man vet inte vilka man måste ringa

meddelande till övriga inloggade i spcs adm.
NY MEDLEM
Hej!
Diskussioner om rutinen för säkerhetskopiering har förts tidigare i en annan tråd så jag slår ihop ditt inlägg med den för att samla alla tankarna på ett ställe.
Tack för att du framförde dina synpunkter till oss!
NY MEDLEM
Hej,
Vi har rätt stora problem med att flera sitter och arbetar på många olika arbetsplatser och är ansluten via en RDP emot en TS-server.
Men flera funktioner kräver att andra ej är anslutna. T ex säkerhetskopiering och exporter av SIE4-filer.
Hur går det med denna tråd undrar jag 😃
Hej,

Vi bevakar intresset i den här tråden och vi kommer ta upp frågan för diskussion igen. Som alla nya funktioner och förbättringar prioriteras denna i förhållande till andra efterfrågade finesser och önskemål. Jag återkopplar här i tråden om och när vi har mer information kring detta.
NY MEDLEM
Hej!

Har två förslag på ytterligare funktionalitet i era applikationer. Jag håller på att hjälpa min (teknisk okunniga) syster (ja, hon är ekonom, vilket inte jag är) att tillförlitligt skapa backuper utan att hon behöver göra massor med manuellt arbete. Är man ekonom så vill man inte behöva bry sig om att manuellt behöva göra backuper.
Det jag skulle vilja göra är att kunna schedulera när backuper görs, samt var de ska sparas, vilket i mitt fall är på en nätverksdisk. Följande två funktioner tror jag hade varit trevligt att ha i era applikationer:

1. Kunna schedulera så att backuper sker automatiskt och skickas till visma backup eller sparas på lokal disk, nätverks disk, FTP etc.
2. Kunna via script eller extern applikation göra anrop för att utföra backuper.

Mvh, Jakob

Schedulerade backuper alternativt anropa att utföra backup via script/extern applikation.
CONTENT PRODUCER
Hejsan Jakob!

Det finns andra användare som också önskar automatiska säkerhetskopior.
Jag slår ihop trådarna så får vi en bättre bild över önskemålet.
Tack för dina synpunkter!
/Anna
NY MEDLEM
Jag använder Visma Administration 2000 i nätverksmiljö och jag hoppas att ni prioriterar möjligheten att låta servern ta en automatisk backup varje natt. Det skulle ju bli en perfekt kombination med er tjänst Visma Backup och låta säkerhetskopiorna lagras säkert i molnet!
NY MEDLEM
Automatisk säkerhetskopiering?.

Går det att ställa in SPCS Administration så att det görs en automatisk säkerhetskopiering med jämna mellanrum? Om inte så vore detta mycket önskvärt.
CONTENT PRODUCER
Hej!

I dagsläget finns ingen funktion för automatisk backup.
Funktionen diskuteras i denna tråden, därför slår jag ihop dem.
/Anna
NY MEDLEM
Automatisk säkerhetskopiering - Administration.

Skulle själv vilja ha funktionen med automatisk säkerhetskopiering. Varför finns inte detta? Skulle ju underlätta väldigt mycket, och helst så man kunde ställa in någon av dom vanliga online-tjänsterna!

Notera: Det här ämnet skapades från reply i ämnet Fråga om säkerhetskopiering när man avslutar programmet - Administration
NY MEDLEM
Jag slår ihop din kommentar med denna idén istället. På så sätt får vi en bättre överblick på hur många som efterfrågar denna funktion.

Tack för att du tar dig tid att dela med dig!

/Annie
NY MEDLEM
Vill puffa på lite här då man behöver vara ensam vid fler tillfälle än Backup. Ex registervård...Arbetar också i TSmiljö och skulle vilja kunna "kasta ut" användare som antingen loggat ut fel eller struntar i uppmaningen att vara utloggade en viss tid då man skall köra backup eller registervård eller annat.
NY MEDLEM
Hej!
En enkel sak som skulle underlätta och säkerställa vår rutin för säkerhetskopiering vore om man kunde starta Visma Tid och Lön osv från kommandoraden med flaggor som gör att det skriver ner en säkerhetskopia till angiven plats. Då skulle vi kunna automatisera backuprutinerna så att de tas varje natt.

Ex.: i cmd: Tid.exe -F "Företag5" -W "Sökväg till backupen"

Eller liknande ...

/ Daniel
CHAMPION
Inloggade användare i Visma Administration.

Scenario: 15 användare är inloggade i programmet. Vi behöver av någon anledning göra registervård vilket inte går i detta läge. Vad underbart det skulle vara om man t.e.x. i "systeminfo" kunde se vilka som var inloggade och ännu bättre kunde "logga ut" dom. I det här läget måste vi jaga runt på hela företaget som kanske befinner sig på flera våningar innan vi lyckats nå alla och få dom att logga ut för att kunna göra denna viktiga åtgärd. Samma sak gäller om jag t.e.x gör någon åtgärd som föreslår att jag först gör en säkerhetskopia...

Vad underbart det skulle vara om...
NY MEDLEM
Automatisera backup av Visma Lön och Visma Förening med terminalkommandon..

Hej, jag har Visma Lön Special, version: 2014.00 samt Visma Förening Version 5.52.
Hur anropar man dessa program med terminalkommandon för att åstadkomma en backup?
/Per
NY MEDLEM
Hej!
Det finns inget sätt att anropa detta på. Säkerhetskopiorna måste tas inifrån programmen.
NY MEDLEM
Har samma önskemål som ovan....har samma problem hos mig!!
NY MEDLEM
Eftersom programmet inte är server/klient så vore en bra lösning att kunna starta programmet med kommandoväxlar som då utför t.ex. backup med tidigare nämnda funktioner om automatisk utloggning/nedstängning av anslutna klienter.

Kommandon som man kan tänkas vilja ange är förutom "backup" också målsökväg. Då backupfilerna redan har datum i filnamnet så är kanske inte behovet så stort att kunna skapa mappar med datum i, utan det kan väl då lösas utanför Visma. Tanken var att man kanske kan ställa in en mall hur målmappar ska skapas? T.ex. "ÅÅÅÅ-MM-DD Visma Administration vVERSION".
Det behöver ju inte anges på kommandoraden utan kan vara en inställning i programmet för backup via kommandorad.

Exempel på kommando:
spcsadm.exe /backup /target:"\\server\backup\visma administration"
Sen skapas filerna direkt där eller i ytterligare en mapp enligt inställningar.

Givetvis krävs kanske fler parametrar för att ange företag- eller systembackup:
/system
/company:"Ovnbol"

Utloggning behöver ju bara ske i de fall som filer kan vara låsta.
Backup av ett företag som inte är öppet kräver ju inte utloggning, medan backup av system/gemensamma filer kräver väl att programmet inte får vara öppet någonstans?

På det här viset kan en server eller dator som alltid är på använda t.ex. schemaläggaren i Windows för att köra detta.
Programmet måste då även kunna ge en felkod tillbaka för att se om allt fungerade eller inte. Oftast är väl allt annat än noll en indikation på ett fel...
Schemaläggaren har ju blivit rätt kraftfull och kan ju köras med jämna mellanrum eller vid olika tillfällen som inloggning
NY MEDLEM
Automatisk utloggning.

Hej, har ett önskemål om automatisk utloggning från programmet om man inte varit inne och jobbat på ett visst antal timmar (tid för det kan man själv välja)

Väldigt bra när vissa back-up, uppdateringar etc ska göras och fler använder sig av programmet men som inte är på plats och därmed är inloggade hela tiden..

/Thérèse på KSS
Hej på er, 

Tack för ytterligare input här i tråden. Just nu arbetar vi inte aktivt med detta i utvecklingen. Status under året är att vi utreder vissa av frågorna och förutsättningarna för funktionerna ni beskriver, för att kunna ta ställning till det längre fram.

Tillsvidare bevakar jag alla kommentarer från er och jag har det med mig när vi diskuterar förändringar i produkten på sikt. 
NY MEDLEM
För att kunna göra automatiska backuper på servern varje natt har vi implementerat ett Powershell-script som stänger eventuella öppna filer på Vismas Networkshare.

Är detta förfarande acceptabelt ur er (Vismas) synvinkel, eller kan det leda till problem med databasen? Jag får "företaget är inte stängt"-varningen.  Alternativet är att låta någon användare säkerhetskopiera manuellt i slutet av varje dag och det känns inte acceptabelt. Man kan lita på människor i många sammanhang men inte till att regelbundet göra säkerhetskopior 🙂

Ytterligare en fråga. Kommer en Visma-klient som får sina filer stängda av servern att försöka öppna dem igen (utan användaringripande)?  Jag tänker stänga filerna efter midnatt, sedan kommer två oberoende backup-system köras senare under natten. 

/Magnus
Hej Magnus, 

Bra att du ställer frågan. Vi avråder definitivt från att göra på det sättet du beskriver. 

Att stänga öppna filer kan leda till Codebase fel såsom -70,
-200 och -300 då programmet som jobbar aktivt med dessa filer kommer försöka fortsätta jobba med dem. Dessa felkoder kan innebära att vissa uppgifter i
databasen blir korrupta eller till och med skrivs över när man skapar nya
dokument. På så sätt kan man t.ex. bli av med fakturor eller få tomma dokument
(raderna har försvunnit). I värsta fall blir en databas-fil korrupt och då krävs en tidigare säkerhetskopia för att återställa felet. 
NY MEDLEM
Hej Magnus, 

Helene har delvis rätt i det hon skriver. Om programmet är mitt i en operation som gör att den arbetar med filerna så kommer den att försöka öppna filerna igen utan användarinput, men givet att den inte är mitt i t.ex. en registervård - och användaren inte har suttit vid sin datorn en stund - så kommer programmet inte automatiskt att försöka öppna filerna igen utan användarinput. 

Däremot bör man inte utan vidare stänga filerna då filer som är öppna över t.ex. en nätverksshare kan ha cachat innehåll hos klienten som väntar på att skrivas vilket kan leda till korrupta .dbf-filer. 

Ett bättre tillvägagångssätt är istället att låta ett script/program stänga Visma-klienten ute på respektive dator/TS-session och först därefter göra en filkopiering på servern. Detta säkerställer att OS'et på respektive klientdator/session tömmer sin cache mot nätverkssharen (OS'et håller en skriv-cache per process, vilket bl.a. ligger till grund för den enorma mängd codebase -70-fel som man kan se om man köra Administration över nätverk). 
NY MEDLEM
Hej, 

Företaget jag representerar har en färdig produkt för automatisk backup mot en molnbaserad lagringstjänst. Hojta till om detta fortfarande är något som du är intresserad av så kan vi säkert hjälpa dig. 

Mvh,
Benny
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Se användare.

Jag skulle vilja ha en funktion i Visma 2000 där man kan se vilka användare som är inne i programmet. Det är av stor vikt när man skall skriva ut journaler etc.
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette mycket bra!.

mycket bra!

Notera: Detta samtal skapes från ett svar på: Se användare.
NY MEDLEM
Undrar hur långt ni har kommit i diskussionen om automatisk säkerhetskopiering vid avslut av programmet?
Hej,

Jag har ingen ny information att dela med mig av i den här frågan just nu. 
NY MEDLEM
Tråkigt att en sådan här viktig och självklar funktion inte kan implementeras?!?
Kontaktade er support angående detta för 2,5 år sedan. Tur att man kan skripta lite även om det inte blir 100% i detta fallet.
Kanske vore bra om nya Administration har en ordentlig databas också som man kan ta backuper från själv.
NY MEDLEM
Hej,

Det känns lite dött i en sån här viktigt fråga.

Vi har samma problem som de flesta i tråden, ska man ta en säkerhetskopia kräver det ju att man är enda inloggade klienten, det är ett himla jagande och letande innan alla är utloggade samtidigt.

Drömmen vore ju om man kunde schemalägga att te.x kl 20.00 loggas samtliga användare ut och 20.30 tas en automatisk säkerhetskopia till anvisad plats, tiderna får man ju sätta efter eget behov.

Då vore säkerhetskopieringen helt automatisk och man kan sova lite bättre.

Men som några andra varit inne på, att kunna se vilka användare som är aktiva och vid behov kasta ut dessa ur systemet vore en bra början på att få ordning.
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Logga ut alla inloggade medarbetare i Visma Administration 2000.

Vi försöker göra backup dagligen i Visma Administration och vi har ofta problemet med att användare glömmer logga ut när de går hem och då går det inte göra backup.

Det skulle underlätta jätte mycket om det fanns en knapp som loggade ut alla användare direkt så man kan göra backup.

// H
NY MEDLEM
Vi skulle absolut behöva en sådan funktion! Plus att kunna se vilka som var inloggade.
Dessutom att jag skulle kunna logga ut resten från administratörskontot då ofta jobbar på distans. Det är ju ofta någon har "fel" flik uppe så det låser systemet för tex journaler.
Tack för ytterligare input i diskussionen. Vi håller på att utreda detta och jag hoppas kunna uppdatera med information om vad vi kommer fram till längre fram. Det jag vet med säkerhet är att vi inte kommer ha en lösning på problemet under 2015 men målet med utredningen är att få svar på om och i så fall när vi löser detta.

Vi kommer inte ge några garantier förrän vi vet med säkerhet att vi löser problemet, därför kan det också dröja innan jag ger ytterligare besked.  
NY MEDLEM
Kan inte annat än att hålla med om att detta med säkerhetskopiering, registervård, journaler och allt vad det är som bara kan göras när ingen annan är inloggad och att det inte finns något system för att se vilka som är inloggade är helt vansinnigt! Som det är nu så startar jag om servern flera gånger i veckan för att kasta ut alla som inte klarar av att avsluta utan bara stänger fönstret (och inte ens fattar att de inte avslutat...) och detta måste jag göra antingen tidigt på morgonen eller sent på kväller... Detta måste få en lösning och borde verkligen vara högprioriterat!
NY MEDLEM
Precis som ovanstående talare så är detta verkligen en fråga som bör vara högt prioriterad! 
Allt för många timmar har lagts på det merarbete som medförts enbart för att kunna göra en korrekt backup..
Tack för kommentarerna. Jag hoppas att det framgår av mitt senaste inlägg i diskussionen att detta är en prioriterad fråga. 
NY MEDLEM
Undrar om det hänt något?
Hej Ola, vi arbetar med de långsiktiga förändringar som krävs för att erbjuda bättre hantering av säkerhetskopiering i en fleranvändarmiljö. Kan dock inte ge någon information om resultatet i skrivande stund utan återkommer när jag har mer att berätta. 
NY MEDLEM
Hur går det med detta? Det var enligt Helene ovan en prioriterad fråga för ett år sedan. Finns det några nyheter i denna fråga? Vi och, som det verkar, många med oss, skulle verkligen uppskatta en möjlighet att göra backup med automatik.
NY MEDLEM
Hej som alla andra påtalat i denna tråden är detta som sagt en högt prioriterad önskan!

Är ni måna om era kunder så borde detta vara viktigt även för er, för så som läget är nu så är detta inte hållbart, det är nu 4 år sedan som denna frågan togs upp det är rent orimligt att ni inte lyssnar på oss användare.

Löser ni inte detta ack så viktiga problemet så får vi leta efter någon annan lösning för detta är inte okej!

Mvh
ILB Maskiner Development
Mikael Bengtsson
NY MEDLEM

Kan inte annat än hålla med alla andra som framfört önskemålet om automatisk utloggning o säkerhetskopiering. Vi har precis samma problem och ofta får man hoppa över backupen då man inte får tag på de som har programmet öppet, vilket givetvis inte är en bra lösning.

Man blir besviken och uppgiven när man ser att det är så många som lägger ned sin tid på att framföra sina synpunkter till Visma och att det sedan inte händer något.  

NY MEDLEM
Kan man inte tills vidare iaf lägga in att man automatiskt får en fråga om att ta en säkerhetskopia varje gång man stänger ner programmet, precis som det fungerar i Visma Admin? Det borde ju vara enkelt att lösa? Iaf för oss som ensamma arbetar i löneprogrammet. Jag förstår att atuomatiska back-uper är en klurigare fråga. Men som sagt en påminnelse när man stänger ner programmet skulle underlätta, och där man själv ställer in hur ofta man vill ta säkerhetskopior.
NY MEDLEM
Söker också funktionen för att slippa behöva köra backup manuellt.

Funktioner som skulle funnits:

tidsinställning : Möjlighet att kunna köra backup varje( dag / vecka / tid)
utloggning : Möjlighet att kunna logga ut alla aktiva användare innan backup
inloggning : Möjlighet att kunna logga in dom användare som blev utloggade vid backup, ( så att backupen inte märks av användaren (jag antar att man måste cachea var användaren var innan utloggningen och sen åter ansluta till samma session som tidigare)
Backup plats: så man kan välja var man vill ha backupen sparad ( kanske möjlighet att kunna lägga till flera backup platser om man har backuper på flera platser, NAS ́ar eller lokala mappar)
Backup typ : Möjlighet att kunna välja:
  • Vilka företag som ska säkerhetskopieras eller alla bolag
  • System säkerhetskopia

Automatiskbackup har väl nästan alla program nuförtiden, visma måste hänga med i utvecklingen innan dom blir omkörda.

Tycker det känns som en prio 1
NY MEDLEM
Är det ingen annan än jag som tycker att det här skulle vara bra ?
NY MEDLEM
Jo det vore mycket önskvärt, enligt konversationen ovan så var det enligt VISMA en prioriterad fråga för 2 år sedan. Undrar vad som hänt?
NY MEDLEM
Jodå, vi är ett helt gäng som önskat detta länge...