Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Lena E Beab
NY MEDLEM

Beställning->Inkommande följesedel

Status: Utvärderar

Hej, Jag önskar en funktion där man med ett knapptryck kan läsa in sina beställningar automatiskt till inkommande följesedlar. Har man väldigt många är det "kämpigt" att skriva alla "för hand".

10 Kommentarer
Anneli Malmgren
ANSTÄLLD
Status changed to: Status: Ny

Hej!
Jag undrar om du kan förklara lite mer hur du skulle vilja att det skulle fungera mer automatiskt att koppla dina beställningar till inkommande följesedlar?
Som det är idag i programmet, så är det ju tänkt att du går in under Inköp - Inkommande följesedlar när du har fått dina inkommande följesedlar. 
Där skapar du en ny följesedel och anger vilken leverantör som den gäller för. 
Om du har registrerat beställningar tidigare (under Inköp - Beställningar) går du till fliken 2. Beställt och där hämtar du din beställning i den övre tabellen genom att klicka på pil-knappen. Då får du upp alla utskrivna ej levererade beställningar som du har för den leverantören.
Om allt du hade på beställningen är med på den inkommande följesedeln, så kan du välja kommandot Leverera alla rader för att Levererat ska fyllas i.
Därefter kan du hämta en till beställning om den inkommande följesedeln består av fler beställningar. 
Vilket steg är det som du vill ha mer automatiskt och på vilket sätt?

Lena E Beab
NY MEDLEM

Hej, Ja jag vet hur man gör MEN i alla fall för mig blir det lite omvägar. Projekt kommer inte med, ej heller följesedelsnummer ohc kan man då bara klicka på överföra beställning till inkommande följesedel (ungefär som från order till faktura) så borde det ju gå bra mycket fortare. 😀 Hon är lat önskaren...

Anneli Malmgren
ANSTÄLLD

Hej igen!

För att jag ska kunna förstå varför du behöver jobba "omvänt", behöver jag en bättre förklaring av dig om hur du arbetar. 
Det verkar som du inte utgår ifrån de inkommande följesedlar som du fått. Får du inte in inkommande följesedlar? 
När du registrera beställningarna, hur vet du då vilket följesedelenr som din leverantör kommer att ha? Eller är det så att du skapar din beställning utifrån en order som din leverantör skrivit ut till dig? Får du den ordern innan du får artiklarna eller samtidigt med artiklarna?
På själva raderna får du med projekten, det är bara i själva "huvudet" på den inkommande följesedeln som du inte får med projektet, eftersom du kan plocka upp mer än en beställning och de kan vara registrerade på olika projekt. Varför är det viktigt att få över projektet till "huvudet" på följesedeln?

Lena E Beab
NY MEDLEM
(uppdaterad av Lena E Beab ‎2020-04-22 07:56 )

God morgon, 

Jag gör en beställning och skickar till våra leverantörer. Det är ca 20 st/dag. Dessa följesedlar skickas till min e-post. Jag talar, på min beställning, om vilket följesedelnummer min beställning fick och sedan lägger jag in den som en inkommen fs. (Leverantören levererar varorna redan samma dag). Vi kan också göra direktköp då anstallda är i butiken och handlar. Fs skickas på samma sätt-till min e-post och jag lägger in den i inkomna fs (med annat förfarande då förstås). Sedan när fakturan kommer plockar jag upp följesedeln på fliken för följesedel och kan direkt se om priser stämmer tex. Det kanske verkar omständligt men då jag jobbar på ett måleri där det är viktigt med kulörer och tapetval tex. Jag kan på detta sätt direkt se om varorna är levererade och/eller fakturerade. Jag kan följa allt både framlänges och baklänges. Gör jag fel? Finns det bättre sätt?

Anneli Malmgren
ANSTÄLLD

Hej!
Jag skulle tycka att det var smidigare att skriva in följesedel-numret när du registrerar den inkommande följesedeln istället och därefter tar upp beställningen på följesedeln.

När en beställning är upplockad på en följesedel (eller leverantörsfaktura) markeras beställningen som Levererad och på fliken 4. Spårning kan du se vilken följesedel som du har plockat upp den på (respektive om du direkt har plockat upp den på en leverantörsfaktura).  
Är det någon information som du saknar och behöver om du skulle göra på detta sättet?

Lena E Beab
NY MEDLEM

Jag får testa och kolla läget. 

Lena E Beab
NY MEDLEM

Har du möjlighet att ringa i stället för jag tror inte jag kan förklara det jag är ute efter?

Anneli Malmgren
ANSTÄLLD

Tyvärr har jag ingen möjlighet att ringa upp dig nu. Det hade också varit bra att du förklarade här i forumet varför och vad du vill fungera på annat sätt.
På så sätt kan andra kunder gilla din idéer om de tycker samma som du. Detta gör att vi på Visma kan få en uppfattning om hur vanligt detta är och hur många som skulle vara hjälpta av en sådan här förändring.

Anneli Malmgren
ANSTÄLLD
Status changed to: Status: Utvärderar

Lena E Beab
NY MEDLEM

Hej,

För mig är den naturliga ordningen att när min beställning är gjort och jag sedan får följesedeln kontrollerar jag den mot min beställning. Om den stämmer vill jag bara kunna trycka på en knapp så blir det automatiskt en inkommande följesedel (där följesedelsnummer och projekt lägger sig rätt) som jag, antingen kan resta produkter på eller bara trycka på att allt är ok för att  sedan ta upp den på leverantörsfakturan. 

Som det är nu kontrollerar jag inkommande följesedel mot beställning och sedan går in i "inkommande följesedel" och går in på andra fliken, måste svara på frågan om jag vill spara följesedeln, jag måste skriva in födelsenumret och projektet för att sedan klicka leverera alla varor. När jag gör en kundorder behöver jag ju bara säga till programmet att fakturera med ett klick och sedan skicka fakturorna i fakturafliken. Lite så skulle jag tycka var bättre.