Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Betalningsvillkor - EOM

Hej!

Har en kund som tyvärr börjat med Betalningsvillkoret EOM (End Of Month) vilket är omöjligt krångligt att hantera eftersom betaldatum alltid är fast baserat på Leveransmånad plus 30 dagar plus för utbetalning.
Jag tänker inte på något sätt be Er att införa stöd för detta då det är skit och jag vill inte ha med det att göra utan jag får hantera detta manuellt.

Dock vill jag kunna byta ut datumet i fliken "Betalningspåminnelse" i kolumnen "Nästa Påminnelse"

Den styrs utav grund inställningarna som finns som standard i programmet men hoppas vi skulle få möjlighet att överstyra detta datum precis som vi gör i Fliken "Utbetalningar" i kolumnen "Betaldatum"

Om jag kan överstyra detta fält i Betalningspåminnelse rutinen kan jag själv skriva in det verkliga datumet då jag ska skicka ut påminnelsefakturan.

Kan inte styra det på förfallodatumet då jag måste skicka påminnelse dagen efter en EOM förfaller då det skapar stora problem när inte fakturor blir betalda i tid och ska dem då drivas in får det inte gå en dag längre än nödvändigt då utbetalningar endast görs två ggr i månaden från kunden så påminnelse måste in senast dagen efter förfallodagen för att det ska funka.

Inte ett roligt Bet.Vil. men förhoppningsvis kan VISMA hjälpa oss hålla reda på förfallodagen så vi kan se det i översikten snyggt.
3 Kommentarer
NY MEDLEM
Jag vet inte om jag förstod rätt, men om du sätter betalningsvillkor till:
"M" sätter systemet innevarande månads sista dag som förfallodag
"M30" Är innevarande månad + 30 dagar, dvs den siste nästa månad
NY MEDLEM
Hej!

Den visste jag inte att den fanns men tyvärr räcker den inte hela vägen fram.
Kunden har Innevarande månad + en månad plus 4dagar.
Leverans 4:e Januari ska betalas 4:e Mars (eller närmaste bankdag efter)

Så 28, 30 eller 31 dagar efter leveransmånad plus ytterligare 4 dagar.

Den löser jag inte helt enkelt.

Hej dmd-consulting,

Jag håller med om att det är ett lite annorlunda betalningsvillkor. Bra att du klurat ut hur du kan lösa detta manuellt. 

När det gäller att redigera datumet för nästa påminnelse så är detta ett nytt önskemål för oss. Det är inget som är planerat att justeras just nu men är ni fler som har samma behov så får ni gärna göra ett inlägg i tråden. 

/Tinna