Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Fast TG%/TB per artikel

Tja!

Vi håller på att uppdatera vårt system och lager till Visma Admin 2000, vi har ungefär 1100 olika artiklar men många leverantörer/valutor/påslag osv.

Min uppgift just nu är att lägga in artiklar men inpris/frakt/övriga kostnader och sätta försäljningspris.

Jag har kommit underfund med att det är enkelt att ta fram ett kalkylpris, men det är här det börjar bli jobbigt och irriterande.

Vårt försäljningspris är egentligen rakt av (inpris * påslag)+frakt+övriga kostnader.

Kalkylpriset är för mig oväsentligt och obrukbart. (måste hålla reda på frakt/övrigt när man omberäknar till prislistan och försäljningspris) annars tar man påslag på frakten och övriga konstnader om man ska prisberäkna utifrån kalkylpriset. 

Hur kan det komma sig att ett sådant vida spritt program som Visma inte en funktion att man kan lägga en fast TG% / artikel eller Påslag / artikel??

Om en av mina leverantörer ökar priserna med säg 10%, så kan programmet göra den uträkningen för mig. och jag kan enkelt uppdatera kalkylpriset.
Men vi har ibland mycket olika påslag även från en och samma leverantör och här blir det irriterande. för att göra en omräkning till prislistan måste jag göra många "urval" mellan artiklar för att få rätt nytt försäljningspris.
Dessutom måste jag då själv hålla reda på alla mina artiklars påslagsprocent någon annan stans, vilket gör att enkla Excelkodningar spöar Visma 1000 gånger om när det kommer till att hålla reda på priserna. 

Det är en ren självklarhet att man vill behöva göra så lite som möjligt i ett program när det väl är "up and running" som möjligt, som i detta exempel bara behöver massuppdatera inköpspriset och därigenom få ett nytt försäljningspris automatiskt, genom att man har ett fast påslag på varje artikel.

Ur programmeringssynpunkt kan inte detta heller vara någon jättegrej att göra.

Jag tycker ni ska sätta er in och fixa en sådan funktion. Ett påslag är ju vad som gör att alla företag tjänar pengar. Och har man priser från 6SEK till 350000SEK blir påslagen väldigt olika.

En kort annan parentes, Hur kommer det sig att man inte kan massupdatera fraktkostnader/övriga kostnader?

6 Kommentarer
NY MEDLEM
Det låter som att du nog kan fundera på att från leverantörerna få "rabattbrev" samt att du läser in artiklarna via prisinläsning.

Då kan du den vägen få relativt bra kläm på dina ingående priser och kan beräkna ett utrpis baserat på detta.

Då jag inte vet vilken bransch du jobbar inom har jag lite svårt att ge dig ett exaktare svar i nuläget.

//Davor P
NY MEDLEM
Intressant, ska läsa på om mallen där. 
Jag säljer utrustning och material inom Relining.
Förklara gärna mer vad du menar med rabattbrev.
NY MEDLEM
Relining låter som något inom VVS.....

Om du arbetar med AHLSELL som leverantör så bör du kunna ladda ner ett "rabattbrev" från dem.

Ett rabattbrev är egentligen en textfil i CSV format (komma-separerad textfil) där du har följande information:

Artikelgrupp
Rabattsats för artikelgruppen

Du kan sen själv bygga på med paketartiklar som du säljer till slutkund.

Denna paketartikel kan bestå av ett antal artiklar som normalt hör ihop.

Jag har själv använt rabattbrev på el-sidan så det bör vara snarlikt på VVS.
NY MEDLEM
Nästan, men har inga av "standard" leverantörerna där, för specifik bransch.
Dock så hittade jag att man ska kunna referera till ett Excel-dokument, vilket jag har.
Frågan är bara vad som händer om man refererar prisinläsning till det dokumentet, och sedan procent ändrar inpriser via leverantörsprislistan.
NY MEDLEM
Jag misstänker att du skall kunna modifiera detta Excel ark och eventuellt exportera det till CSV format.

Därefter bör du kunna läsa in filen du skapat till Visma.

Det som är lite knivigt är att du måste läsa in priserna från prisfil också. Du kan inte koppla rabattbrevet efter att priserna lästs in till programmet.

Rabattbrevet måste ligga först i kedjan för att inläsningen av prislistorna skall bli korrekt.

Nu var det ett par år sedan jag arbetade med detta så jag är lite ringrostig och det gjordes i en tidigare version av adm 2000.....

Hör med supporten eller kontakta en extern leverantör som förmodligen kan "slänga ihop något" till dig relativt snabbt......
NY MEDLEM
Yesbox. Vi jobbar med en samarbetspartner till Visma, som jag kan kolla med.

Dock vore det för min del avsevärt mycket enklare med en TG% ruta till varje artikel. Har svårt att se att en sådan funktion inte kommer att vara användbar för mig än mitt företag, inte heller svår att programmera in. 
Hoppas någon programutvecklare ser tråden