Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Fler kolumner i vyn Leverantörsfakturor

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-06-24 14:28 )
Status: Ny

Vyn Leverantörsfakturor.

Det finns olika typer av leverantörsfakturor;

a) leverantör som fakturerar med eller utan moms i SEK

b) leverantör som fakturerar med eller utan moms i EUR

En svensk leverantör som fakturerar i SEK är mycket överskådlig. I kolumnen ” Exkl moms” ser man nettobeloppet, kolumnen ”Totalt kr” ser man nettot inklusive moms och givetvis också saldot i ”Saldo kr”. Det är mycket lätt att se om leverantörsfakturan är med moms eller utan, genom att vi jämför beloppen i kolumnerna ”Exkl moms” och ”Totalt kr”

När vi kommer till en leverantör som fakturerar i EUR är det lite rörigt. Kolumnen ”Exkl moms” visar EUR-summan netto och kolumnen ”Totalt kr” visar brutto-beloppet i SEK. Vill jag veta om den aktuella fakturan är med eller utan moms i vyn ”Leverantörsfakturor”, måste jag räkna fram det själv genom att dela beloppet i ”totalt kr” med beloppet i ”exkl moms” och fundera på om växelkursen är rimlig.

Föreställ er att jag nu vill göra en Pivottabell på detta för att rapportera statistik. I kolumnen ”Exkl moms” visas nu olika värden beroende på om fakturan är euro eller sek. Jag kan inte på något sätt separera detta så jag får rätt värden i statistiken. Jag kan heller inte gå på kolumnen ”Totalt kr” eftersom den visar olika information också, en del med moms och en del utan moms -i samma kolumn.

Vi önskar fler kolumner som alla visar samma saker, med möjlighet att ta bort de kolumner man inte använder via ”kolumninställningar”.

En kolumn för nettobeloppet i SEK. (bokförda värdet på 30-kontot oavsett om fakturan är i SEK eller i EUR)

En kolumn som specificerar moms i SEK för alla typer av fakturor. (bokförda värdet från varje levfaktura från konto 2641). Momsen betalas alltid i SEK varför eur-värdet på moms är ointressant. Man får heller inte räkna fram moms själv på en eur-levfaktura, gör man det så ska växelkursen framgå av densamma. Därför tror vi att man kan ta beloppet från konto 2641 på respektive faktura.

Den tredje kolumen kan visa ”totalt att betala”. Här spelar det ingen roll att ni blandar euro- och sek-belopp i samma kolumn då det redan finns en kolumn som visar ”valuta”.

Har man nu också valutor som USD eller HKD vilket inte är ovanligt så fattar man ingenting i denna vy.

Andra ekonomisystem har detta, vi hoppas att ni kan ordna detta, vi har påtalat detta för er redan 2017 men kanske i fel kanaler. Vill ni titta hur andra har gjort så finns detta att se i bland annat Pyramid.

Tack på förhand,

Hälsningar,

Kristian Lojek