Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Jan Wester
NY MEDLEM

Mobiltelefon och mail önskas på fliken kunduppgifter i ordermiljön

Status: Genomförd

Hej! 

Vi har webshop med en hel del ordrar som strömmar in och som vi hanterar i Visma 1000. Ibland har vi en fråga till kunden och vill då ringa eller maila. Då finns den fantastiskt bra fliken "kunduppgifter" på själva ordern man är inne o jobbar i. Där kan man få fram kundens namn och adress. Det var ju säkert jättebra på den tiden man skrev ett brev till kunden om man undrade något.

Nu vill man som sagt kanske hellre ringa eller maila för ett snabbare svar. Då får man vackert memorera eller klippa ut kundens namn, byta huvudflik till "Kunder", klistra in eller skriva in kundens namn och trycka sök. Nu kommer kundens telefonnummer ut! Tjohoo! Alternativt göra det i sin mail där orderbekräftelsen då snällt kommer upp med telefonnumret synligt på en gång. 

Alvarligt så känns det lite som ett dåligt skämt varje gång man klickar på "kunduppgifter" av bara farten och inser att det ju inte står telefon eller mail där. Kan ni fixa det tack! ? 

9 Kommentarer
Jenny Sjöström Sannéus
APPLICATION SPECIALIST
Status changed to: Status: Utvärderar
 
Thomas10
UTFORSKARE

Det här påminner om saker som varit uppe tidigare. Jag vet att jag frågat om liknande tidigare.

Möjligheten att ha både mobilnummer/telefonnummer och e-post på orderhuvudet - leveransadress.

I dagsläget har vi webborder via våra kunder och då har vi inte varje leveransadress upplagd som kund eller sparas i tabellen för leveransadresser, utan det är olika leveransadresser på varje order.

Därför behöver vi fält för telefonnummer och e-post för att kunna använda detta i överföring till fraktprogram.

I dagsläget är vi tvungna att använda textrad 2 och 3 för dessa uppgifter.

Men det är ju bättre att lägga till fält där man vet vilken typ av uppgift som finns där.

Det känns inte som alltför mycket jobb att lägga till två-tre fält i orderhuvudet, förutom att det ska fungera på flera ställen.

- Koppla ihop med avvikande leveransadress ifall man väljer det.

- Kunna välja fälten i utskriftsmallar

- Skriva och läsa i API

 

A_ ITchefen
UTFORSKARE

Vi kör Visma 2000 och då finns uppgifterna på kontaktpersonen, men om man ordererkänt så kan man inte se det om man inte klickar ur utskrivet ordererkännande... vi kör en lite äldre version av 2000 men undrar om det är löst i de nyare?

Det är ju ganska stökigt om någon glömmer att klicka tillbaka att de tär utskrivet igen.

Och inte minst så går det inte att klicka på varken mail eller tel utan man får skriva av och memorera...

Gustav Bergqvist
PRODUCT OWNER
Status changed to: Status: Genomförd

Hej alla trådföljare! 

 

Versionen 2021.1 av Visma administration blev idag tillgänglig och i denna version har vi gjort det enklare att få en överblick av kundens kontaktuppgifter. För att slippa byta flikar har vi utökat sidopanelen med denna information. Detta gäller även leverantörers information på inköpsdokument. 

 

9ec8ddbe-a2a4-4785-a50d-e6c6e25842ba.png

 

Du kan läsa mer om nyheterna i versionen i versionsnyheterna.

Vill du ladda ner den senaste versionen gör du det på sidan " Ladda ner".

 

Hoppas ni får mycket nytta av nyheterna i versionen och tack för att ni delar med er av era önskemål!

 

Ha en fin kväll 

 

 

 

 

/ Gustav

Jan Wester
NY MEDLEM

Äntligen! Bra! 

Jan Wester
NY MEDLEM

Thomas 10 - läste ditt svar idag och det där är inget jag känner igen. Vår överföring från Webshop till visma 1000 och sen till DHL fungerar felfritt och utan handpåläggning och har gjort det i många år. Även tel och mail såklart !  Använder Consignor. 

Vi använder endast extrarad nr 3 om kunden har ett särskilt meddelande till chauffören. Tex (lägg under pressening vid brevlåda) 

Thomas10
UTFORSKARE

Jan - Det är möjligt att det är enklare när man har egen webshop och en kedja som inte ändras på vägen.

I vårt fall har vi tredjeparts webshoppar, vilket gör att vi måste kunna hantera order på flera olika sätt. Dels via egen integration, men även via manuell registrering. Just detta gör att det blir lite diffust att använda fält benämnda "Text 1", "Text 2" osv. till specifika värden som mobiltelefon eller e-postadress.

Skulle man enbart använda integration rakt igenom så är det inga problem.

En fördel med ytterligare fält är att det dels blir tydligare vilken information som ska vara där, samt att man får fler övriga fält över till annan information man kan tänkas behöva.

 

Jag vet inte hur Consignor har löst saken, men kan tänka mig att man även lägger upp kunder/leveransadresser i kundregistret, vilket vi inte gör.

Därför har jag bara Text-fälten att använda i orderhuvudet för specifik information för varje order.

Jan Wester
NY MEDLEM

Japp - infon hämtas från kundregistret i Visma.  

Det är ju från kundnumret som den mesta informationen skickas till Consignor i samband med att vi exporterar ordrar till DHL via dem. 

På kundfliken finns flera fält som löser de problem du talar om. 

Så frågan är ju varför inte en ny kund automatiskt skapas så fort du importerar en order till Visma? Låter lite konstigt att inte ha dina kunder i ett kundregister - det är kanske den setupen ni ska börja med att jobba med. 

Samma när vi manuellt tar ordrar på telefon, man börjar alltid med att lägga upp en ny kund och kommer med en knapptryckning "skapa order" till ordern och det är bara att klicka in vilka grejor de ska ha + fraktsätt , betalsätt och fraktpålägg. 

Thomas10
UTFORSKARE

Jan, saken är ju den att det inte är våra kunder. Den kund som redan kör webshopen är vår kund.

Det är vår kunds kund. Vi har inte egen webshop, utan får en beställning från vår kund med direktleverans till deras kund.

Så vi behöver bara hantera leveransadressen.

Då antalet adresser blir väldigt många över ett år och att vi inte har något intresse av att spara leveransadressen för framtida bruk, så finns det ingen anledning att lägga till leveransadressen för respektive.

Med tanke på GDPR så vill vi ju också spara så lite information som möjligt.

 

Det är anledningen till att jag önskar åtminstone två extra fält på orderhuvudnivå, då jag inte har möjlighet eller vill hantera detta genom att spara leveransadresser i ett sökbart register. Det finns liksom inget annat behov än för just en enstaka beställning.