Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Negativt saldo på leverantörsfaktura - Administration

Vd betalar alla leverantörsfakturor manuellt och sen bockar jag av dom i utbetalningar.
Nu har han vänt på lite siffror och betalat 100 kr för mycket på en faktura.
dvs vi har plötsligt en fordran på lev med 100 kr som skall kunna dras av vid nästa utbetalning till lev. Problemet är att den kvarstående diffen skall -100 kr borde finnas i bilden utbetalningar som en kredit och där kunna bockas av när faktura har dragits av mot andra fakturor vid nästa utbetalning. Men det funkar ju inte. Hur jag än gör urval i utbetalnings bilden så får jag inte fram den. Detta måste vara fel, fakturan är inte slutbetald på ett korrekt sätt och skall du dyka upp med diffen som en kredit, se saldo i bifogad bild så att jag kan dra av den, som det är nu är risken att den kommer att bli hängande i evigheter

7 Kommentarer
Hej!

Programmet klarar inte av att du "överbetalar" fakturan. Lägg alltid in betalning så att fakturan blir slutbetald om hela eller mer än beloppet är betalt. Du får sedan skapa en kreditfaktura på överskridande belopp, i detta fall 100kr, för att du ska kunna bocka av betalningen under utbetalningar på det sätt du beskriver, t.ex. om du antingen får pengarna utbetalda till dig eller om du ska dra av det i samband med en annan faktura. 

I ditt fall får du göra ytterligare en betalning på denna faktura. Gå in på fakturan, gå till fliken betalningar och välj Ändra betalstatus. Du ska nu få upp de 100kr det diffar på. Lägg in den betalningen så ska saldot bli 0 (fakturan är slutbetald). Lägg nu istället in en kreditfaktura på dessa 100kr. Kreditfakturan på 100kr kommer att synas under utbetalningar och du kan kvitta den mot en annan fakturan. 🙂
Hej igen! 

Jag blev fundersam och var tvungen att titta närmare på frågan du hade, jag tror att jag tänkte lite fel. Min tanke var att för att få upp det under utbetalningar behöver du göra en kreditfaktura. Men om man ser till bokföringen så blir detta inte riktigt bra. Du vill ju inte att företagets kostnader ska minska. Skapar du en kreditfaktura så kan du därför inte boka mot t.ex. ett inköpskonto. 

Jag råder dig därför att istället låta det vara som det är. När du drar av beloppet på nästa faktura så slutbetalar du den och lägger in en betalning på den första fakturan så att saldot blir 0. 
Tyvärr kommer ni bli tvungna att hålla koll på detta manuellt. 

Jag tar ärendet vidare och ber dom titta vidare på det för en bättre lösning i framtiden. 

Hoppas att jag inte har rört till det för mycket för dig! 
NY MEDLEM
Programmet är tyvärr inte anpassat till verkligheten
Det delbetalas, det överbetalas, det betalas till fel leverantör m.m.
Ni har ju i ert stall ett utmärkt program som ni tyvärr inte utvecklar något vidare längre och då syftar jag på compact. Där fungerar det som det skall, vid en differens mot fakturans belopp så får du möjlighet att välja att: A-conto, betalning på fakturan - fakturan blir inte slutbetald och kvarstående belopp kan hanteras, eller boka av som utgift.

I den bransch jag för närvarande jobbar i är det vanligt att man delbetalar leverantörsfakturor av olika skäl något som programmet inte hanterar på ett tillfredsställande sätt

Efter att ha jobbat i olika system under snart 20 år så vill jag mena att utbetalnings-modulen i Administration är bland det sämsta jag har jobbat i. Mitt råd tänk om, gör om från början!
Hej Helge, 

Tack för din feedback på funktionen och för jämförelsen med Visma Compact. Scenariot du beskriver är ett bra exempel på något vi kan förbättra i Visma Administration. Jag tar med mig det som underlag i vårt utvecklingsarbete. 
NY MEDLEM
Hej,

finns det idag någon lösning på detta? Har en kund som har betalat in några ören för mycket på ett antal av sina leverantörsfakturor och skulle vilja rensa bort dem från reskontran.
NY MEDLEM
Hej Andreas!

Då måste du gå in på leverantörsfakturan och in under fliken "Betalningar", klicka sedan på "Ändra betalstatus". Programmet kommer nu att föreslå beloppet så att fakturan får saldo 0 kr. Välj här datum och kontot det ska bokföras emot och klicka OK. Därefter så skriver du ut en utbetalningsjournal som vanligt för att bokföra betalningen.

/Fredric 
NY MEDLEM
Hej! Jag har några utbetalningar som har gjorts dubbelt från vårt BG. När jag har läst in filen från banken har några betalningar gått igenom och jag har då ett negativt saldo på fakturan, men det är inte bokfört mot 1930 automatiskt. Hur gör jag för att få bort saldot när leverantören har skickat tillbaka pengarna?
Bokför jag utbetalningen 1680/1930 och senare då 1680 när de betalar tillbaka?
Tack!