Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Önskar kunna byta kundnummer - Administration

TILL UTVECKLINGSAVD:
Hej,
Vi har ett önskemål inför framtida versioner.
Våra kundnummer baserar sig på kundens telefonnummer. Idag är ju kunderna mer flexibla med att byta sina fasta linjer till mobila nr, och även de mobila numren ändras en hel del. Vill man då lätt hitta en kund måste man lägga upp samma kund en gång till, dvs ett med gamla telenumret och 1 kundnr med dennes nya telefonnummer.
Lite opraktiskt!!!

Vi jobbar i en del andra system, och där kan man lägga ihop 2 kundid till 1 kundid, alternativt ändra kundid till ett nytt, men i övrigt behålla kundens övriga info o historik.
Eftersom SPCS är ett suveränt system i övrigt, vore detta ett hett önskemål från vår sida. Mvh Odyle Kjellin/Fårbobuss
20 Kommentarer
Hej Odyle,

Tack för din beskrivning och för önskemålet. En sådan ändring skulle kräva en stor insats i programmet och är inget vi planerar att göra just nu. Möjligheten att slå ihop 2 kundnummer är kanske ett alternativ vi får titta närmare på om efterfrågan finns från fler användare. Jag bevakar intresset här i tråden tillsvidare.
UTFORSKARE
Har samma problem pga att webbkunder registrerar sig flera gånger så vissa kunder har jag 4 gg så att kunna slå ihop kunder skulle vara mycket bra
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette sammanslagning av kunder.

Det händer att samma kund läggs upp flera gånger, detta gäller speciellt privatkunder.
Det vore bra om man kunde slå ihop kunderna när man upptäcker dubbletter för att få en mer korrekt statistik på kunden. Att radera den ena dubbletten tar ju bort statistiken.
NY MEDLEM
Vi arbetar exakt på samma sätt, och vi vill också kunna byta kundnumret på kunder. Men jag har hört det är olagligt och då blir man lite fundersam. På det nya webbaserade programmet så kan man ju ändra folks kundnummer, men som jag tidigare skrev så är jag orolig för vad lagen säger. Men jag kanske har hört fel?
Hej på er, 

Vill bara inflika med att kundnumret inte är något man behöver ha enligt lag, så det är helt ok att ändra uppgiften utifrån den aspekten. Ur laglig synpunkt är det kundens namn och adress som är identifikationen. 

Att ändra kundnummer skulle vara en bra funktion, det förstår jag. Den största frågan som jag ser det är att det kräver mycket utveckling i programmet för att stödja ett byte av det som programmet använder som unik id för spårning av dokument, statistik osv.  
NY MEDLEM
Hej

Är ni fortfarande långt ifrån att kunna fixa till så att vi kan byta kundnummer. Vi vill göra om hela vårt system och det är en veckas arbete istället för en timme. Kan vi på något sätt få möjlighet att gå in annars i databasen och göra en uppdatering? Annars är en sammanslagning ett vettigt alternativ då mer än halverar vi tiden på en sådan uppgift åtminstone. 

Tack på förhand
Hej Feffe,

Tack för att du skriver i vårt forum.

Vi bevakar tråden och följer diskussionen som förs (även om vi inte fått så mycket input runt detta), men i dagsläget finns väldigt lite underlag för att gå vidare med idén. Sammantaget kan jag konstatera att för tillfället är inget planerat.
NY MEDLEM
Håller med om att det vore smidigt att kunna byta kundnummer på kunder i ADM.
NY MEDLEM
Vi har också ett behov av att slå samma kundnummer och av att byta kundnummer.
NY MEDLEM
Skulle oxå behöva kunna slå ihop kundnummer. Då samma kund blivit registrerad flera gånger när olika personer lagt efter olika tänkesätt. Problemet som jag ser det är att det kan bli problem med historiken om man bara "väljer" att använda det ena befintliga kundnumret och låta det/de andra vila. Historik/ statistik stämmer ju inte eller åtminstone blir svårhanterbar
NY MEDLEM
Vi har använt personnummer på vissa privatkunder och det tror jag innebär problem med GDPR som träder i kraft iår. Vi behöver byta kundnr på alla kunder med kundnr som innehåller personuppgifter, dvs även telefonnummer. I Advisor och Administration m fl. 
Att kunna slå ihop två kundnummer till ett är något jag också tycker vore bra att kunna göra.
NY MEDLEM
vi har samma problem och önskemål om att kunna ändra kundnummer eller slå ihop två kunder. 
NY MEDLEM
Inför GDPR (ersättaren till PUL) 25/5 2018 kommer många företag att tvingas ändra kundnr pga att de har använt personnummer, telefonnummer eller någon annan personuppgift. Det är viktigt att ni på Visma hittar en lösning på detta. Inget som kan vänta. 

Till alla som läser eller följer inläggen: Kom ihåg att rösta!!
NY MEDLEM
Inför GDPR (ersättaren till PUL) 25/5 2018 kommer många företag att tvingas ändra kundnr pga att de har använt personnummer, telefonnummer eller någon annan personuppgift. Det är viktigt att ni på Visma hittar en lösning på detta. Inget som kan vänta. 

Till alla som läser eller följer inläggen: Kom ihåg att rösta!!
NY MEDLEM
Ja det hade varit bra!!
NY MEDLEM
Hej,
GDPR ställer krav på oss att byta vissa kundnummer. Jobbar ni på en lösning till detta?
Hej, 

Tack för era inlägg i frågan. 

Vi har gjort utredningar på alla våra produkter och planerat nödvändiga åtgärder. Jag vill återkoppla till er att vi inte planerar en funktion i Visma Administration för att byta kundnummer. 

Vi har sammanställt hur du arbetar enligt GDPR i programmet här
NY MEDLEM
Hur går det med funktionen att slå ihop kundnummer - är det på gång?

Mvh Annika
NY MEDLEM
Har samma problem när webbkunder registrerar sig flera gånger. Vissa kunder har flera kundnummer och det vore väldigt bra att kunna slå ihop dessa till en kund.