Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Periodisering av leverantörsfaktura på kommande år - Administration

Ett önskemål är att man ska kunna lägga en periodisering av leverantörsfaktura där första datum är på nytt bokföringsår utan att för den skull lägga upp det nya året. Jag vill vänta så länge som möjligt med att starta det nya året eftersom man vid inloggning automatisk hamnar på det senaste året. Detta för att undvika onödiga fel.
19 Kommentarer
Hej Lotta,

Tack för din synpunkt och beskrivning. Om fler har behov av detta så gilla gärna idén med +1 knappen.
NY MEDLEM
This reply was created from a merged topic originally titled
Periodisering leverantörsfaktura framtida år.

Hej! Jag undrar hur man ska hantera fakturor som ska periodiseras på framtida år. Det går ju inte att göra en periodisering som ska påbörjas ett framtida år som ännu inte är skapat. Man vill ju inte skapa ett nytt år för tidigt då det är lite irriterande att komma in på "fel" år varje gång man loggar in. Finns det någon lösning på detta idag eller något på gång för kommande version? Med vänlig hälsning Maria
NY MEDLEM

Hej!

Det borde inte vara någon skillnad på om första, eller andra (eller senare) periodiseringstillfället ligger på det nya året. Man kan t ex göra en 60 månaders periodisering med start 31/12, men inte dagen efter den 1/1. Vari ligger skillnaden egentligen? Ingenting bokförs ju ändå förrän man är framme vid önskad bokföringsdatum...

Vänliga hälsningar
Henric

NY MEDLEM
Hej, jag håller verkligen med att detta behövs. Jag har ständigt återkommande framtida kostnader som ska periodiseras. Ex nu är det en faktura till en mässa som ska vara 2017. Då måste jag öppna både 2016 och 2017 för att detta ska blir rätt. Problemet blir om jag t ex ändrar i kontoplanen, nya konton, ändrar texter o.dyl. då måste jag komma ihåg att göra det även för de åren som redan är öppnade. Väldigt krånglig hantering tycker jag. Vet att man inte ska jämföra olika ekonomisystem, men i alla andra system jag jobbat med, där går det att periodisera en faktura framåt, utan att behöva skapa nya år. Med vänlig hälsning Lena
Hej på er, 

Tack för ytterligare input i den här frågan. Jag håller helt med i era resonemang. 

Jag har kikat närmare på varför lösningen ser ut så här och tydligen finns det ett beroende som vi inte kan förändra utan vidare. Jag har registrerat detta som en önskad åtgärd och kommer prioritera det i förhållande till andra åtgärder och förbättringsförslag. 
NY MEDLEM
Hej, jag gjorde en kommentar för 2 veckor sedan ang. detta och tillsvidare har jag löst det såhär. Jag har ett balanskonto som jag använder för periodisering 1700. Har skapat ytterligare ett balanskonto som heter 1701 (ej periodisering), där lägger jag leverantörsfakturor som innehåller period som hör till nästkommande bokföringsår (eller del av faktura om den innehåller flera bokföringsår). Eftersom det är ett balanskonto så måste det ju alltid stämmas av så att du håller koll på vad som finns där. När det nya året öppnas, så gör jag en bokföringsorder, där jag för om 1701 mot periodiseringskontot 1700, och då kan kostnadskonto registreras. Jag har provat och för mig funkar det utmärkt. Ex. bokslut 31/12 du får en faktura nu som avser period 201511-201602, då bokförs 2/4 på det vanliga periodiseringskontot och 2/4 på det tillfälliga periodiseringskontot. När det nya året öppnas, så skapas en bokföringsorder på det tillfälliga. Med vänlig hälsning Lena
NY MEDLEM
Tack Lena för ditt tips! Bra vi användare tipsar varandra om hur vi kan göra när systemet inte räcker till.
Problemet kvarstår dock, detta är en "work-around", systemet ska absolut klara att hantera framtida periodiseringar så som många andra ekonomisystem redan gör. Ibland känns det som om Visma blivit för stort och för tryggt i att  vara just "störst" och glömmer att måna om oss kunder och våra behov. /Maria
NY MEDLEM
När jag nu går lite bakåt inläggen ser jag att jag ställde frågan första gången för 2 år sedan men att frågan då redan fanns registrerad för över 3 år sedan...otroligt nonchalant att påstå att detta skulle vara en fråga ni tar på allvar. /Maria
NY MEDLEM
Hej igen, är detta något som är ändrat i ver 2015.2? Har gjort en periodisering nu som sträcker sig över 36 månader. När jag godkänner fakturan och senare skriver ut en fakturajournal, så "protesterar" inte systemet. Jag har inte öppnat bokföringsår ända tills 2019-01-28. Med vänlig hälsning Lena  
NY MEDLEM
Hej, jag har inte uppdaterat ännu men problemet uppstår endast om FÖRSTA periodiseringsmånaden ligger i ett år som ej ännu är upplagt. Mvh Maria
Hej Lena, precis som Maria kommenterade nedan gäller begränsningen endast när första månaden ligger i ett icke existerande räkenskapsår. Vi hade inte möjlighet att åtgärda det i senaste versionen. 
NY MEDLEM
Tack för det, då missuppfattade jag. Lena
NY MEDLEM
Har ganska nyligen börjat använda periodiseringsfunktionen och blev mycket förvånad att det inte går att lägga periodisering till nästa räkenskapsår (utan att skapa ett nytt år vilket jag inte vill göra redan nu). Ser att tråden är 6 år gammal - är det inte dags att hitta en lösning på detta? Andra system klarar av det...
NY MEDLEM
Visma har tyvärr tydligt visat att de inte är intressserade att lösa de svagheter systemet har. De har många kunder och får samma vinst ändå - tyvärr har de blivit för storaför att bry sig om sina kunder.
NY MEDLEM
Haha...å inte på alla andra versioner som kommit på tre år (!) efter ditt svar...vilket skämt!!
NY MEDLEM
En enkel lösning för Visma vore att låta användaren under företagsinställningar bestämma vilket år som ska vara default vid inloggning.
Då skulle användaren kunna skapa ett nytt framtida år för periodiseringar, men ha som default att man loggar in i aktuellt år.
NY MEDLEM
Tyvärr fungerar inte den lösningen. När du skapar ett nytt år väljer du om kontoplanen ska följa med och gör du sen ändringar i kontoplanen måste du göra det även för framtida år, dvs dubbelarbete ( om du har ett aktivt och ett framtida år, har du fler framtida år blir det ytterligare jobb) på allt som förändras i i kontoplanen.
NY MEDLEM
Borde ju inte vara så svårt för Visma att hitta en lösning eftersom systemet klarar att lägga periodiseringar nästa år förutsatt att den första periodiseringsmånaden är innevarande år. Det betyder ju att systemet trots allt kan hantera periodiseringar för nästa år utan att nytt år är skapat.
NY MEDLEM
Det handlar bara om vilja. Andra ekonomisystem klarar detta så att Visma inte skulle kunna lösa det på 6 år talar sitt tydliga språk - det säljer lika många abonnemang ändå!