Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Marielle
NY MEDLEM

SQL koppling saknas/hittar inte databas

Status: Utvärderar

Hej, får emellanåt felmeddelande att Visma Admin inte hittar databasen. Får samma meddelande om jag går in i Lön men i lön kommer automatiskt förslaget "Reparera" och när jag kör den så löser sig kopplingsproblemet i båda programmen. Jag vet inte varför problemet uppstår men eftersom det inte händer så ofta och jag har hittat en lösning så är jag rätt nöjd så. Däremot skulle jag ju önska att Visma Admin hade samma förslag till lösning, dvs att programmet automatiskt öppnade och föreslog reparation för att återansluta till SQL. Jag hittade denna lösning av en ren slump. Så här ser lösningen ut i lön.Skärmklipp.PNG

1 Kommentar
Joanna Norlander
APPLICATION SPECIALIST
Status changed to: Status: Utvärderar

Hej Marielle!

 

Det här är absolut något som jag tror att många användare skulle uppskatta. Felmeddelandet (Det gick inte att ansluta till databasen) beror ofta på att brandvägg eller liknande har gjort att kopplingen brutits. Är ni fler som som upplever detta så vill jag passa på att tipsa om en vanlig fråga i vår supporthjälp som berör detta om reparationen inte löser problemet: Vad ska jag göra vid meddelande om Det gick inte att ansluta till databasen .

 

Tillbaka till ditt önskemål så är Lön och Administration lite olika uppbyggda, även om de har liknande lösningar i grunden. Jag tar det med mig och undersöker om det är något som vi kan införa även i Administration.

 

Tack för att du tog dig tid att skriva i forumet!

/Joanna