Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Slå ihop två kunder

Status: Inte planerad just nu

Det är lätt att det skapas dubbletter av kunder i systemet när man har ett stort flöde av beställningar.

Tänk om man kunde slå ihop två kundnummer och få statistiken att följa med.

Något som finns eller kan komma?

 

7 Kommentarer

Hej Tojo,

 

Det är inget som går att göra i våra program idag men jag kan hålla med om att det vore fint att ha möjligheten att göra det utan att tappa statistik mm. Kundnummer är ett nyckelfält så jag antar det ligger mängder av olika kopplingar mellan kundnummer och olika dokument som vi användare inte ser men där det skulle kunna bli väldigt rörigt vid en hopslagning.  

 

Hör av dig om du vill att jag gör om ditt inlägg till en idé som våra produktspecialister får ta ställning till samt ge dig återkoppling här i forumet. 

 

Trevlig helg!

Tinna

UTFORSKARE

Hejsan!

 

Ja, det är ett gissel när man lägger upp en kund flera gånger. Jag använder organisationsnumret som kundnummer för att minimera risken för dubbletter, men det hjälper ju inte så mycket när skadan redan är skedd. Jag har för mig, att man kan söka på namn också; det är en annan variant.

 

Det här är ju inte en lösning för ditt problem, men om man någon gång ska lägga upp ett nytt register, kan man ha det här i åtanke. Det är ju så flexibelt med Administration, och jag hoppas verkligen att denna flexibilitet får finnas kvar, för jag gillar all denna valfrihet man har i programmet.

 

Mvh Lena

CHAMPION

Detta gör jag mer än gärna till förslag.

 

Detta gäller både kunder och leverantörer.

 

Ibland händer det ju att ett företag av olika anledningar ändrar organisationsnummer och då vill man ju kanske även ha med sig gammal statistik för att bibehålla rabatter och annan statistik på kunden/leverantören.

 

//Davor P

UTFORSKARE

Nja... ett företag brukar inte byta organisationsnummer direkt, men verksamhet kan flyttas över till nytt företag = nytt org.nummer. Då är det praktiskt, som du säger, att man kan slå ihop två till en om man inte tillsammans med kunden/leverantören önskar starta om på noll.

 

Mvh Lena

Lite offtopic men det har alltid varit irriterande att inte kunna byta kund och/eller leverantörsnummer. Hade ju varit snajdigt om registren hade kund- och leverantörsnummer som är dolda och tilldelade av systemet och det vi jobbade med var ett typ "sekundärt" söknummer. Framförallt så gäller det väl leverantörsregistret där man ofta använder bankgironumret som nummer på leverantören. och så byter den jäkeln bankgiro... vilket då händer. Men det är ju rätt svårt att få till i ett i övrigt upplagt system. 

Fast man borde kunna använda kortnamn som grundinställning och jobba med det istället. Någon som gjort/gör så?

UTFORSKARE

Ja, det vore intressant att veta vad det är programmeringsmässigt som hindrar. När man lägger upp en kund eller en leverantör i eEkonomi, kan jag byta nummer.

APPLICATION SPECIALIST
Status changed to: Status: Inte planerad just nu