Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Transaktionsinfo i leverantörsfakturaregistreringen - Administration

Men snälla snälla supporten! Ni är på rätt väg, men ni är inte där riktigt ännu... Nu kan jag skriva transaktionsinfo på leverantörsfakturor, MEN istället för att det blir en tilläggsinformation på en extra rad, så ersätts informationen om löpnummer, leverantörsnamn etc med det jag skriver i transaktionsinforutan! Det ogillas!

Ni kan väl kika på hur ni programmerat i verifikationsregistreringen, där VERIFIKATIONSTEXTEN alltid hänger med verifikationen, och önskar en fylla i något på raden TRANSAKTIONSINFO, så blir det en EXTRA inforad i Huvudboken, TRANSAKTIONSINFO ersätter aldrig VERIFIKATIONSTEXTEN.

EXAKT SÅ skulle jag önska att ni kunde programmera även leverantörsfakturorna, så jag ALLTID kan få med mig leverantörsnamn, löpnummer m.m. till huvudboken, men ÄVEN extra TRANSAKTIONSINFO i de fall jag vill förtydliga något.

Kom igen nu, nu tar vi nya tag och gör ett ännu bättre Visma Ad!
11 Kommentarer
NY MEDLEM
Så nu har jag knappat in mina första leverantörsfakturor i den nya uppdateringen: 2015.21

Och jag har följande förslag:

I företagsinställningar skulle jag vilja ange vad som ska komma med i motsvarigheten till VERIFIKATIONSTEXT. I mitt eget fall skulle jag hellre vilja ha Leverantörsnamnet, än Leverantörsnumret till exempel.

Men alla användare håller säkert inte med om den saken, därför hade det varit kanon om användaren själv kunde få ändra sina inställningar för vilken info som ska komma med i motsvarigheten till VERIFIKATIONSTEXT på leverantörsfakturorna.

Sen vill jag som i mitt förra inlägg ÄVEN ha möjligheten att fylla i tilläggsinformation i rutan för TRANSAKTIONSINFO.

Och en tredje synpunkt: Varför är det en separat ruta som jag ska fylla i TRANSAKTIONSINFON i, varför är det inte en kolumn som heter TRANSAKTIONSINFO på varje rad? Jag vill ju ibland skriva olika TRANSAKTIONSINFO på olika rader i respektive leverantörsfaktura. Och det går ju inte så som programmet är programmerat just nu...! : ́ ́ ́(
Hej Linne, 

Tack för återkopplingen, jag förstår att det kan finnas mer att önska kring detta. Förändringen vi gjorde till den här versionen var det vi hade möjlighet att erbjuda i dagsläget och det är möjligt att vi utvecklar det ännu mer på sikt. 

Vår ambition i den här lösningen var att erbjuda möjligheten att påverka texten i Transaktionsinfo på verifikationen från en leverantörsfakturajournal. Nu kan du redigera transaktionsinfon som annars föreslås med automatik från programmet. Även om du väljer ett standardvärde i inställningarna kan du alltså redigera fältet på fakturan. 

Transaktionsinfon visas fortfarande på alla fakturarader på verifikationen, precis som tidigare. Vi förstår att det hade varit bra att skilja på texten per rad men det får vi titta närmare på längre fram. 

Vi hade inte för avsikt att förändra hanteringen av Verifikationstext även om det säkert också vore uppskattat att kunna styra mer. Har du inställning för En verifikation per affärshändelse för leverantörsfakturajournalen används fakturanumret och leverantörens namn som verifikationstext idag.

Har du inte inställning för En verifikation per affärshändelse kan du redigera verifikationstexten när du skriver ut leverantörsfakturajournalen: 
Ja det här är steg 1 i ämnet transaktionsinfo på leverantörsfaktura men en väldigt stor nackdel till att använda det är att jag bara kan få ut ett detaljerat bokföringsunderlag med alla kontona på varsin rad.....helt galet dumt! Varför inte kunna länka till den ruta för resp. konto där man kan skriva info om just det kontot och inte en text för hela fakturan. Nu måste jag avaktivera transaktionsinfo fast jag egentligen vill ha det för jag kan inte jobba med så långa och tidskrävande bokföringsunderlag.....och jag vill inte ha automatisk bokföring av journalerna. Snälla snälla vidareutveckla detta till nästa version 🙂
Hej Gunilla, tack för återkopplingen på nya inställningen. Det är möjligt att vi justerar den här funktionen ytterligare i framtida versioner för att man ska kunna styra texten per kontorad på fakturan istället för en allmän text som används på alla rader. Om detta samtidigt innebär att vi kan ge ytterligare valmöjligheter i det scenario du beskriver vet jag inte i dagsläget, idag utgår vi helt ifrån att bokföringsunderlaget behöver vara detaljerat för att texten ska följa med till bokföringen. Men jag tar med mig din feedback så får vi diskutera detta igen längre fram. 
Det skulle räcka med att få detaljerade rader på de leverantörsfakturor som man skriver text på. Man kan ju välja om man vill ha tomt i rutan istället för lev.namn/löpnummer och de som man väljer att inte skriva något på kan ju summeras ihop. Så är det ju om man skriver nåt i rutan för resultatenhet....... Om man fyller i något i den rutan så kommer det på egen rad.
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Transaktionsinfo i leverantörsreskontran - Visma Administration.

Till slut har Visma utvecklat en möjlighet att ange transaktionsinfo i leverantörsreskontran vilket öppnar en bättre möjlighet till smidig projektredovisning - trodde jag! Då samma faktura kan avse mer än ett projekt är det nödvändigt att transaktionsinfo kopplas till raderna i fakturan och inte som nu i ett enda fält för hela fakturan.
NY MEDLEM
hur går det? händer det något nytt?
CONTENT PRODUCER
Hej!
Jag vill uppdatera den här tråden med att vi inte planerar att göra något åt detta närmaste tiden.
NY MEDLEM
Jag vill bara påpeka att åtminstone jag vill fortfarande ha en ändring här enligt vad trådskaparen skrev!
NY MEDLEM
Det skulle verkligen underlätta mitt arbete. Jag har nu letat i flera timmar efter en speciell sak där man inte minns vilken leverantör som använts.
....och jag väntar fortfarande på en rejäl förbättring på detta.