Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

"Flagga" medlemmar, samt ändra medlemskategori automatiskt?

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-01-28 13:08 )
Status: Ny

Två funktioner jag saknar i Visma. Kan de läggas till i framtida versioner eller finns funktionerna redan och isåfall hur gör jag för att få det önskvärda resultatet?

1. Kan Visma ändra medlemskategori automatiskt på medlemmar? I just det här fallet handlar det om att låta programmet göra om juniorer till seniorer, baserat på dagens datum och de födelsedatum vi har angett på medlemmarna.

2. Kan man på något vis synliggöra eller markera vissa medlemmar så att de lättare uppmärksammas i Vismas listvyer? I vårt fall rör det sig om medlemmar som antingen är asylsökande eller har speciella familjesituationer och därför kan ha speciella hemadresser eller andra viktiga saker som man måste ta hänsyn till när man har med medlemmarna att göra (skyddad adress är också ett exempel).

Kan dessa saker göras och isåfall hur?

4 Kommentarer
NY MEDLEM
Hej!

Tack för dina synpunkter!

Det finns inga självklara lösningar men däremot kan man använda sig utav följande funktioner för att få det att fungera:

1. Man kan markera de medlemmar som skall ändras och via Massuppdatera välja att ändra samtliga till Senior från Junior osv, för att massuppdatera gör du enligt instruktionen Massuppdatera.

2.Man kan använda sig utav Kategorier på de medlemmar som har känsliga uppgifter och sedan välja att sortera på en kategori som är ok att visa, för att använda dig utav kategorier kika på instruktionen Skapa Fria medlemskategorier.

Jag kommer även att lägga din önskan til vår utvecklingsavdelning så får de se om detta är något man kan implementera framöver.

Tack för din fråga!

/Carl
ANSTÄLLD
Hej VSK,

Tack för att du tog dig tid att använda vårt forum! Har du haft tid att titta på Carls förslag till lösningar ovan och sett hur de skulle fungera för dig? Om de inte uppfyller dina behov så får du gärna återkomma i den här tråden och utveckla ditt önskemål så kan jag ta det med mig till kommande versioner.
NY MEDLEM
Jag har inte testat än att markera och massuppdatera, men det skulle ändå inte uppnå det resultat jag önskade eftersom hela poängen var att slippa ändra flera medlemmar manuellt eftersom det dels är lätt att glömma bort och dels är det en tidsödande process. Så det är fortfarande önskvärt att kunna ange att en viss kategori av medlemmar allihop ska ändras på ett visst vis vid ett visst datum, exempelvis att de vid årsskiftet uppgraderas från juniorer till seniorer.

Vad gällde att markera vissa medlemmar så hjälpte det att göra nya kategorier och lägga in medlemmarna i dessa kategorier.
ANSTÄLLD
Hej!

Tack för ytterligare input! Då har jag en bra bild av önskemålet som jag kan ta med mig till framtiden!