We use cookies to collect information on your interaction with our website and combine this with the data you provide us to build a profile so we can show you content tailored to your interests. By accepting, you allow us to collect and process your personal informationas described here.
Vid utmätning av lön tycker jag att man även skall kunna ange förbehållsbeloppet så att programmet räknar ut om det är möjligt att dra hela utmätningsbeloppet
Tack för ditt önskemål. Jag håller med dig om att det vore bra om man kunde ange förbehållsbeloppet och att programmet på hur mycket som kan dras av lönen. Jag tar med mig ditt önskemål när vi diskuterar vad vi ska göra för förändringar i programmet till kommande versioner.
Jag skulle önska att det i programmet går att lägga in förbehållsbelopp, vid utmätning. Så att programmet automatiskt räknar ut om hela utmätningsbeloppet går att dra.
Som (relativt) ny användare av Visma Lön 600 måste jag säga att det är jättekonstigt att det inte finns möjlighet att lägga in utmätningsbelopp och förbehållsbelopp och att programmet sen hjälper till med att hålla koll på detta. I dagens lyxfälle-samhälle är det ju inte helt ovanligt att vi löneadministratörer måste hantera detta, och har man då flera stycken med utmätning så blir det mycket att hålla reda på.
Hej, Jag skulle verkligen uppskatta en sådan funktion och även lite fler möjligheter när det gäller utmätning till Kronofogden
Rapportering till Kronofogden: Idag så gör jag själv en fil i CSV-format som jag sedan kan ladda upp på Kronofogdens hemsida. Filen innehåller Personnummer;Namn;Inbetalt belopp;Beslutsnummer;Orsak till avvikelse;Kommentar till avvikelse
Betalning till Kronofogden: Idag så gör jag en manuell utbetalning men det borde gå att göra en betalfil som man kan skicka till banken, liknande som jag gör med löner.
I väntan på fler funktioner vill jag tipsa om möjligheten att lägga in förbehållsbeloppet som en stående textrad i standardlönebeskedet, eventuellt med bocken för utskrift urbockad. Fortfarande manuell hantering förstås, men man har alltid uppgiften framför ögonen när man kommer till lönebeskedet. ("Noteringar" går ju också att använda, men den kanske man vill reservera för kortfristiga meddelanden. Dessutom kommer den ju fram även när man inte gör löner.)
Jag tycker att det är konstigt att inte ni på Visma har löst denna fråga på 6år! Jag jobbar i fler löneprogram bla Kontek och de har en finfin lösning på detta. Tjuvkika gärna på era konkurrenter ;-)!