Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Kivra - lönespecifikation

Status: Genomförd
Finns det några planer med ett samarbete mellan Visma lön och Kivra? Speciellt när den nya GDPR lagen träder i kraft.
138 Kommentarer
Om man kommer överens med dom anställda och dom godkänner det så får man väl skicka via mail även i fortsättningen. Det är ju inte förbjudet i det fallet så vitt jag vet. Och dom flesta är nog inte så nojiga att dom motsätter sig det. Bara vi avsändare rensar skickatmappen rätt ofta och mottagaren rensar inkorgen så är ju det lungt. Fast den anställde kan behöva bevisa att han mottagit lönebeskedet. Om arbetsgivaren inte betalar in skatten så kan den anställdes lön räknas som oskattad brutto och då är ett lönebesked jäkligt bra att ha.... och posta får man ju fortfarande göra för fysiska lönebesked berörs väl inte av GDPR vad jag har förstått?
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Är Kivra lösningen på lönebesked/lönespecifikationer?.

När man skickar mail till Kivra så är väl själva transporten över internet okrypterad, dvs vem helst kan snappa upp informationen (jmf med vykort). Kivras inkorg är krypterad, men det hjälper inte. Det innebär att Kivra uppfyller inte heller GDPR. Har jag missat något? 
CONTENT PRODUCER
Hej!
Kivra går enligt reglerna för "Mina meddelanden" och det finns en hel att läsa på nätet om hur säkerhet mm ska hanteras.
Skulle vi använda oss av Kivra så skickar vi isåfall datan krypterad och inget via mejl.

/Anna
NY MEDLEM
Fick precis veta att det var ok att skicka lönespecifikationer per post. Gammaldags posthantering anses inte som osäker som kan "snappas upp"  tydligen :-O.  Det får bli min lösning tills det blir en Kivra-(eller motsv) lösning från Visma Lön. Blir väl ungefär samma kostnad som Mitt lönebesked, men mindre bökigt för den anställde... 
NY MEDLEM
Visst är gammaldags posthantering också osäker, men den ligger utanför GDPR:s område. GDPR är ju en dataskyddslag och berör över huvud taget inte vad du stoppar i ett kuvert.
NY MEDLEM
Jag önskar också en koppling med Kivra för att kunna skicka lönebesked!
NY MEDLEM
Jag har också önskemål från flera kunder om att använda Kivra och Mina meddelanden!
NY MEDLEM
Hur blir det när någon anställd slutar? Enligt vad jag läst mig till på era sidor så kommer den anställde inte längre kunna logga in på Mitt lönebesked längre utan måste i såna fall skriva ut sina lönebesked för att ha kvar dem - det känns extremt förlegat.
NY MEDLEM
Absolut, detta måste bli ändrat om det stämmer! Annars faller ju vitsen att använda det för alla.
NY MEDLEM
När man bockar i rutan "Har slutat" i löneprogrammet så raderas lönebeskeden i Mitt Lönebesked vid nästa synkronisering. Du kanske klarar administrationen utan att sätta denna bock? Det kanske räcker för dig att sätta ett slutdatum och bocka ur att standardlön ska skapas?
NY MEDLEM
Men då kommer personen synas och man får en påminnelse om att "har slutat" inte är ikryssad. Det är i längden inte hållbart.
NY MEDLEM

Dessutom kommer den med på semesterskulden. Inte acceptabelt för många kunder.

NY MEDLEM
Helt oacceptabelt att det försvinner direkt vid avslut av tjänst, detta måste Visma ändra på!
NY MEDLEM
Tips till Visma - ta in folk som jobbar med lön och som vet vad för problem vi ställs inför! Som tänker "utanför boxen" - som tänker på alla delar och inte bara på ett program som ska se "snyggt" ut. Det måste vara funktionellt!
NY MEDLEM
Detta är ju helt sjukt, kommer att byta löneprogram till ett  som hanterar en koppling till  Kivra. Fattar inte riktigt problemet som att andra program löser hanteringen. 
NY MEDLEM
Hej! Har läst igenom tråden och instämmer med många. Vill kunna använda Kivra som ett alternativ. Att be personalen hantera ännu en app är inte aktuellt så det får bli vanligt papper tills detta är löst på ett smidigt sätt. Något jag hoppas Visma fixar snarast. 
NY MEDLEM
Hej enligt den säljare på Visma jag pratade med igår var de inte intresserade av att utveckla några lösningar för att kunna skicka till Digitala brevlådor, ex Kivira, Digimail, e-boks, utan de hade sin egna Mitt lönebesked, Även om han erkände att det finns kunder som har en API anslutning för detta. 

Är inte helt nöjd med Mitt Lönebesked och kan inte heller ta bort anställda inne i portalen som slutat. Inget händer när man trycker på knappen.
Flera anställda har inte fått sitt verifieringsmail och jag kan inte skicka ut ngt på nytt utan att RINGA supporten. 

Ej heller kan jag byta namn på anställd utan det kan de endast göra själva. Ex personer byter efternamn eller ännu värre, jag skrivit fel!

Ser nu över om vi skulle kunna byta löneprogram
NY MEDLEM

Hej,

När du skrev här att det fanns någon typ av API koppling tänkte jag, att det ändå kanske finns en lösning runt allt detta med mitt lönebesked. Men när jag chattade med byråsälj fick jag detta svar: "Kanske har blivit något missförstånd här. Från Visma Lön 600 går det inte att via API skicka till Kivra tyvärr". De arbetar visst med en lösning med digital brevlåda, men lösningen kommer att vara paketerad ihop med Mitt Lönebesked. Så detta kommer säkert inte lösa de problemet med namnbyte m.m. som finns.

Tycker det är helt galet att det finns andra Visma löneprogram (Agda) som har koppling men inte Visma lön. Och att Sverige största leverantör av ekonomiprogram till småföretagare inte har en koppling till den största digitala brevlådan på nätet. HELT GALET!

NY MEDLEM
Det är klart det går, men de kunderna har troligen fått betala sep för kopplingen- och som du säger Visma Agda Ps (systerbolag) har kopplingen så borde det inte vara så svårt. 
Jag hade hellre sett en höjning av licensavgiften är att bli fakturerad extra per lönespec. 
NY MEDLEM

Ja speciellt när man måste betala ytterligare 3 kr om man är tvungen att skicka om ett lönebesked ifall något skulle bli fel.

Jo att de har betalat för kopplingen är jag med på, men Visma borde väl ändå ha med de i sina register på samarbetspartners. Jag hade nog kunna tänka mig att betala lite för att göra det smidigt för mina kunder och deras anställda.

NY MEDLEM

Håller med dig Inger. Men en lösning på ett problem kanske.

Om de anställda inte fått verifieringsmailet (eller kanske slängt bort det, står inte att det gäller deras lönebesked..), kan de ändå gå till vismaspcs.se och välja mina tjänster. Och där ange att de glömt lösenord. Då ska de få ett nytt mail. Detta verkar fungerat för flera av mina. Så slipper du ringa supporten..

NY MEDLEM
Jag tror vi måste ge upp angående någon annan digital lönebeskedsdistribution än Mitt Lönebesked. Då får vi göra det bästa av situationen och påtala all brister vi upplever med Mitt Lönebesked. Inte för att skriva av oss vår ilska, utan för att Visma ska få saklig information om vad som behöver ändras för att systemet ska bli användarvänligt. Jag tycker vi skapar en ny tråd för det. Den här heter ju trots allt "Kivra - lönespecifikation". Jag hinner inte nu för jag är mitt inne i en stor lönekörning, men om nån annan startar så lovar jag att fylla på med material.
NY MEDLEM
Ok!
Om vi ska vara sakliga (jag har inte lästa alla trådar)
Vad är problemet för Visma med att ansluta till tex Kivra?

Handlar det om att man vill ha eget eller handlar det om en kostnad eller vad...?
Förklara gärna. 
Jag tycker inte det är optimalt med inloggning med ytterligare ett långt o komplicerat lösenord det känns förlegat när det finns bankid.
NY MEDLEM

Våra anställda är inte ens nöjda med det krångliga system Visma använder.

De anställda kan inte se all info i sin lönespes förrän dom väljer att skriva ut den heller. tex så ser man inte arbetstidsförkortningen i varken appen eller om man loggar in via dator. Du måste skriva ut lönespecen för att se den?? Såg att önskan redan fanns för 2 år sedan att kunna se atf tid men inget verkar hänt?

CONTENT PRODUCER
Hej!
Precis som jag skrivit tidigare så jobbar vi för att kunna leverera lönebeskeden till de anställda via digitala brevlådor.
Vi jobbar också för att problemen med verifieringsmejlen ska bli dels tydligare och inte hamna i skräpkorgen hos mottagaren.

Jag kommer återkomma när jag vet mer. 
/Anna
NY MEDLEM
Jag önskar att också att ni arbetar vidare med lösningen till Kivra. Jag är självklart intresserad av kostnaden för detta upplägg framöver, kanske är svårt att svara på i dagsläget. Men att använda mitt lönebesked är ju svindyrt. Jag använder även Hogia för en del av mina kunder, där kostar det 5:-/lönespec om man slår ut det på ett år, att skicka till kivra (upp till 30 anställda).
NY MEDLEM
Hej
Såg nu att det var längesedan Visma svarade på hur det går med Kivra. Är väldigt intresserad av Kivra eftersom de anställda inte vill ha många appar i sin telefon och bra med samlad information från många avsändare.
NY MEDLEM
Håller absolut med om att Kivra är bästa lösningen att skicka lönebesked.
Mvh 
Claes Östberg
NY MEDLEM

Hej till alla som skriver om Kivra.

Jag vet inte om ni förstår riktigt fullt ut vad ni önskar...Kivra är i mitt tycke ingen bra lösning då det i en privat aktör och du sätter dig helt i händerna på någon som du inte egentligen kan påverka:

Kivra ägs av 41an Invest (Karl-Johan Persson och Stefan Krook), FAM (Wallenbergstiftelserna), styrelse och personal. (https://www.kivra.com/om-oss/)

Jämför detta med exempelvis Min myndighetspost (samma digitala koncept):

Min myndighetspost förvaltas och utvecklas av Skatteverket i samverkan med Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Tillväxtverket och Transportstyrelsen. (https://www.minmyndighetspost.se/omminmyndighetspost.4.46ae6b26141980f1e2d16f5.html)

Vem vill du skall förvalta dina lönebesked? Vem tror du enkelt kan börja ta betalt för sina tjänster, lägga in reklam m.m.?

Jag vet inte ens om det är möjligt att få in lönebesked via Min myndighetspost men jag ser det egenligen bara som en kommunikationsfråga mellan Visma/Min myndighetspost...plattformarna är relativt generiska.

MVH

/J.

NY MEDLEM
Tack Johan,

du har såklart rätt. Myndighetspost verkar vara ett bättre alternativ! Kivra har blivit ett begrepp som Jeep (som är ett märke men används för alla "stadsjeepar" )- jag menar krypterad postportal där jag kan samla alla företagets känsliga information från arbetsgivare och myndigheter som inte kan hamna i orätta händer.

Och det jag menar är att jag vill ha den funktionen att inte bli inlåst eller låsa in mina anställda i Mitt lönebesked - känns lite ryskt myndighetsutövning som dessutom är ganska dyrt och osmidigt - utan jag vill kunna välja min digitala brevlåda med ett format i Visma Lön som fungerar oavsett vilken digitala krypterade brevlåda jag väljer.  

/Lotta
NY MEDLEM

Toppen Lotta - då är vi på samma våglängd!

🙂

NY MEDLEM
Samma här, tänker som Lotta!
CONTENT PRODUCER
Hej!

Bra input! Nackdelen med Min myndighetspost är att det endast går att ta emot från myndigheter och inte från företag. 

Vi jobbar fortfarande mot att kunna lösa detta med digitala brevlådor, men det är fortfarande mycket som är oklart. Tro mig, jag längtar lika mycket som ni! 🙂
De olika digitala brevlådorna som finns på Skatteverkets sida är alla kontrollerade enligt regler och villkor som du hittar på http://www.minameddelanden.se 

/Anna
NY MEDLEM
Det verkar som att de flesta klagomålen på Mitt Lönebesked gäller appen. Dels att anställda ska behöva installera en särskild app, dels att allt inte visas i den. Men Mitt Lönebesked på webben är faktiskt riktigt bra! Och alla har ju en webläsare i sin telefon. Det som är dåligt är rutinerna omkring tjänsten, och det kan ju Visma förbättra. Till exempel: En bock i rutan "Har slutat" gör att den anställdes alla lönebesked försvinner från Mitt lönebesked. Tänk om hen börjar igen då! Eller tänk om hen vill tillbringa sin första arbetslösa vecka med att sitta hemma och skriva ut sina lönebesked och sätta i pärm! Jag har inte glömt mitt löfte att göra en lista på alla brister. Den kommer.
UTFORSKARE

Fast egentligen tror jag att den gör det. Data är väl information, även på papper?

Vad jag förstår gäller GDPR även data som man har i sina pärmar, om människor.

NY MEDLEM
Jag instämmer med Annika ovan, Det handlar om Data som i uppgifter, inte nödvändigtvis kopplat till datorer. 
Däremot så har det inte sagts något (vad jag vet) om just posthantering, så vi kommer också skicka lönespecar i pappersform tills det finns en bra lösning.
NY MEDLEM
GDPR gäller bara elektroniska dokument. Allt som skickas med post ingår inte.
NY MEDLEM
*Skickade elektoniska dokument.

NY MEDLEM
Fast att det bara gäller elektroniska dokument stämmer inte. Om du har papperskopior av tex. anställningsavtal, (det underskrivna originalet t.ex.), lönespecar, läkarintyg, personallistor osv. så omfattas även dessa. De behandlar ju fortfarande personuppgifter, eller hur? 
NY MEDLEM
Jo självklart men jag förtydligade i min kommentar nedanför  att jag pratade om skickade elektroniska dokument... men papperskopior är ju inte elektroniska skickade dokument - som vi pratar om vad gäller lönespecifikationer i den här tråden...

Men ja GDPR täcker också sparade papper med personlig information också - hur de ska hanteras och hur länge - helt rätt.
NY MEDLEM
Haha, oj -  förlåt! Jag missade ordet "skickade". Då tror jag vi är överens. 🙂 
Jag har stött på så många andra tidigare som likställer ordet data med dator, så jag var helt inne på den linjen. 
NY MEDLEM
Vi har också behov att kunna skicka lönebesked via Kivra. Var kontakt med Visma men inget nytt har hänt på den fronten tyvärr.
NY MEDLEM

Jag har varit i kontakt med Datainspektionen angående lönespecar och de skriver så här angående lösningen att få specen via Kivra:

"Datainspektionen har ännu inte tittat på Kivras tjänst i något tillsynsbeslut, så tyvärr kan vi inte lämna något besked om uppnår de säkerhetskrav som krävs vid hantering av känsliga personuppgifter."

Ganska intressant då väldigt många företag verkar använda Kivra!
NY MEDLEM
Intressant eftersom Försäkringskassan använder sig av Kivra för utbetalningsbesked med specifikation när det gäller i varje fall VAB. Om de använder sig av Kivra när det gäller andra ersättningar vet jag inte men det verkar ju ganska så troligt. 
Otroligt intressant och på många sätt skrämmande svar. Har själv mina dubier kring Kivra och deras agenda. Deras resultat som 2016 var minus 21,7 miljoner och 2017 minus 35,5 miljoner tyder på en framtida förändring. Och enligt regleringen, som sköts av Skatteverket, så skall dom ha sin hårdvara någonstans inom EU/EES vilket innebär en del länder som man kan vara skeptisk till. Såg Spectre (Bondfilmen) i helgen och fick då omedelbara kopplingar kring var information hamnar och den makt den ger. Man kan ju bli konspirationsteoretiker för mindre....
NY MEDLEM
Skulle också vara vilja kunna skicka lönebesked via Kivra. Börjar bli lite för mycket appar för de flesta.
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Alternativ till Mitt Lönebesked/Min Lön för att skicka lönespecar.

Finns det någon plan att erbjuda alternativ till appen för att skicka lönebesked? Tex vet jag att Hogia pratar om samarbete med Kivra, kommer ni att hitta någon liknande lösning? Detta eftersom jag anser att appen fortfarande saknar en hel del (finns i annan tråd) samt att vi inte vill gå tillbaka till stenåldern och börja skicka ut papperskopior.....
NY MEDLEM

Jag förstår inte varför alla vill ha Kivra. Så här svarade Datainspektionen mig när jag undrade över hur man säkrast skickar våra lönespecar:

"Datainspektionen har ännu inte tittat på Kivras tjänst i något tillsynsbeslut, så tyvärr kan vi inte lämna något besked om uppnår de säkerhetskrav som krävs vid hantering av känsliga personuppgifter."
NY MEDLEM
Har det hänt något på denna front?
NY MEDLEM
Jag undrar detsamma, de verkar inte fixa en vettig lösning vilket innebär att vi är många som inte kan följa gdpr utan att gå tillbaka till snigelpost... Appen är inget alternativ så länge som den inte kan visa samma information som lönespecen, samt att det inte går att få ut informationen på något sätt.... Kivra skulle vara en toppenlösning men med tanke på att de fick förslaget redan för över ett år sedan så verkar det inte hända speciellt mycket....

Skulle alltså också vilja veta vad händer?

Måste vi byta lönesystem för att hitta ett vettigt sätt att skicka ut våra lönespecar? Tror inte att vår personal skulle tycka att det skulle vara en bra lösning då vi bytte för mindre än ett år sedan och trodde att Visma som är ett så pass stort företag skulle ha vettiga lösningar vid detta laget.....