Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Kivra - lönespecifikation

Status: Genomförd
Finns det några planer med ett samarbete mellan Visma lön och Kivra? Speciellt när den nya GDPR lagen träder i kraft.
138 Kommentarer
NY MEDLEM
Hej.

En koppling till Kivra är ett alternativ som vi tittar på. Det finns dock ännu inga konkreta planer på att införa en koppling.

Jag ändrar denna fråga till ett önskemål.
Om det är fler som delar önskemålet om en koppling till Kivra så uppmanar jag er att plussa på i den här tråden.
NY MEDLEM
Hej Jag har kunder som efterfrågar att få sin lönespecifikation i kivra. Kontaktade Kivra och fick då till svar att flera stora löneprogram har en koppling till Kivra - men inte Lön 600... Med tanke på den nya lagen GDPR som införs nästa år så borde en sådan här lösning vara högaktuell. Samt att ni förespråkar digitala lösningar. Vi skickar ut ca 750 lönespecar per månad och hoppas att ni kommer fram till en lösning gällande Kivra. /Mia - auktoriserad lönekonsult.
NY MEDLEM

Det finns andra alternativ också, såsom MinaMeddelanden. Kivra försöker jag bli av med då de tagit bort möjligheten att logga på med vanligt Bank-ID. Numera måste man ha mobilt bank-ID och det är det många som inte har.

//L

NY MEDLEM
Mina Meddelanden - är inte det bara för myndigheter och kommuner?
Sen vill man inte att kunden ska ha sina uppgifter på flera ställen. Vore bra att ha det på samma ställe som där man får deklarationen från skatteverket - lätt att att kontrollera så att det stämmer då. Vore ett perfekt alternativ till dem som har mobilt bank-id. /Mia
NY MEDLEM
Planerar Visma att uppdatera appen Min Lön? Just nu är det svårt att motivera de anställda att använda den då saldot för ABF saknas....
Vad tänker Visma annars ha för alternativ då den enligt nya lagen inte ska vara tillåtet att maila lönespecar.
NY MEDLEM
Hej Anna.

Att kunna se saldo för arbetstidsförkortning/arbetstidskonto i appen Min Lön ligger med i vår planering för de förändringar vi kommer genomföra inför GDPR.
NY MEDLEM
Vad är ert alternativ för att skicka lönespecar - förutom Min Lön och post?
NY MEDLEM
Det är jag också intresserad av att veta. Min Lön kan vara ett alternativ om man loggar in med sin e-leg. Lösenord gillar inte de anställda att hålla reda på. 
Eller har ni något annat alternativ där lönespecarna kan skickas och den anställde loggar in med e-leg?
NY MEDLEM
Mina meddelanden kan man även ha som privatperson, där får jag min deklaration från skatteverket. Så att samla allt på ett ställe vore ju jättebra!
NY MEDLEM
Jag har en större kund som funderar på att byta system om inte Visma hakar på (fick nedan av dem). Finns någon öppning att Visma kommer samarbeta med Kivra?

"Lön Kivra har under det senaste halvåret blivit en ny digital standard för att förmedla lönespecifikationer på ett säkert sätt till medarbetare. I januari har vi vuxit med över 100 nya arbetsgivare som skickar HR-dokument i Kivra. Bland de senast anslutna hittar vi Stora Enso, Gekås Ullared, Dressmann, Cubus, Bravida, Stadsmissionen och UNICEF. Idag har vi ett samarbete med majoriteten av lönesystemen i Sverige, senast in är Hogia, DataVara och Hantverksdata. Detta innebär att organisationer enkelt kan ansluta sig till Kivra direkt via sitt lönesystem. Säkert, smidigt och helt i enlighet med GDPR."

NY MEDLEM
Detta är högaktuellt för Visma att lösa. Jag måste även veta vad jag kan erbjuda mina kunder för att följa GDPR. Vad har ni för alternativ lösning för att följa GDPR om man inte vill använda Min Lön?
NY MEDLEM
Hej
Jag är också i stort behov av detta!!  

Dessutom så får man inte all information i appen och loggar man in för att se sitt lönebesked ser det helt bedrövligt ut.
I programmet ser lönebeskedet snyggt ut så ett samarbete med tex Kivra vore en ypperlig lösning som följer GDPR ́s krav.

25 maj ligger inte så långt bort...
NY MEDLEM
Också intresserad av lösningar inför GDPR!
NY MEDLEM
Intresserad av en lösning jag med. 
NY MEDLEM
Intresserad av en lösning jag med.
NY MEDLEM
Hur går det, kommer ni igång med koppling till Kivra eller? Jag skulle verkligen behöva det för kunds räkning, alternativt att man kan få lönebeskeden i text-format eller något annat format för att kunna läsas in i annan portal. Tiden tickar på. Hjääälp!!
NY MEDLEM
Jag är inte bara intresserad, jag förutsätter att Visma löser att koppla Visma lön ××× till en digital brevlåda för KU och lönebesked.
NY MEDLEM
Jag är också stort behov av kivra, kan ju inte begära att alla kunder och deras anställda behöva fixa mitt lönebesked, det flesta andra löneprogram kan ju hantera det?
NY MEDLEM

Hur föreslår Visma att vi ska skicka lönespecar för att uppfylla GDPR lagen från och med nästa månad?

Kivra, som jag använder till mycket annat, låter ju som ett bra alternativ. Mitt Lönebesked som ni informerar om fungerar inte mot alla anställda som jag ser det och lite otydligt om det ens uppfyller GDPR lagen. Ett krypterat mail skulle fungera också om jag tolkat nya lagen rätt....

CONTENT PRODUCER
Hej!

Jag har lagt ett maffigt inlägg i tråden: Till Löneadministratören: Skicka GDPR-säkrade lönebesked från Visma Lön och Visma eEkonomi Vi håller just nu på att GDPR-anpassa Mitt Lönebesked och appen Min Lön vilket är det vi rekommenderar.
Gällande Kivra ser vi över flera olika tekniska lösningar och jag lovar att uppdatera när jag vet mer.

/Anna
NY MEDLEM
Ja, vi önskar oxo / har behov av Kivra!!
NY MEDLEM
Absolut. Kom med en bra lösning. Att man ska använda Vismas egen app som man tar 3 kr per lönespec känns som en dyr lösning. Kanske därför de inte vill fixa en annan lösning, de vill tjäna pengar på GDPR 😞
CONTENT PRODUCER
Hej!

Inser att vi har glömt att uppdatera denna tråden.
Vi har fortfarande ingen riktigt ny status att ge, mer än att vår förhoppning är att man via Mitt Lönebesked/Min Lön ska kunna skicka lönebeskeden vidare till digitala brevlådor. Jag har skrivit detta och våra rekommendationer i tråden Till Löneadministratören: Skicka GDPR-säkrade lönebesked från Visma Lön och Visma eEkonomi

Jag lovar att uppdatera när jag har mer information att ge.
/Anna
NY MEDLEM
Visma måste skämta! Ska det kosta 25 kr för att använda tjänsten Visma Lön Anställd (fd stämpla), 12 kr per Resa Tid, 3 kr per lönespec = 40 kr per anställd för att få sin lön. Sen tillkommer kostnad för löneprogrammet...
NY MEDLEM
Jag tycker inte Kivra är ett sånt bra alternativ, då man bara kan logga på med mobilt bank-ID. Mobila bank-ID:n  hackas.
NY MEDLEM
Kivra har två inloggningsmöjligheter: Förutom mobilt bank-ID kan man logga in med sin e-postadress följt av ett lösenord som man själv väljer och kan byta hur ofta man vill.
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Ert samarbete med Kivra men det verkar inte finnas i Visma Lön måste jag byta lön....

Hej, jag ser att ni har samarbete med Kivra men det verkar inte finnas i Visma Lön måste jag byta löneprogram till Agda PS för att kunna skicka till Kivra brevlåda? Jag har Visma Lön idag Att använda Visma Lön är inte aktuellt då jag inte vill ställa till det för mina anställda med flera säkra brevlådor. Vi har valt Kivra för vår säkra kommunikation. 

Måste jag byta löneprogram?

Hälsn. Lotta
NY MEDLEM
Funderar också på att byta löneprogram om detta inte blir löst.
CONTENT PRODUCER
Hej Lotta!
Du kommer inte behöva byta löneprogram utan vi jobbar med att lösa så att det går att skicka vidare lönebesked till digital brevlåda även från Visma Lön 300/600.
/Anna
NY MEDLEM
Vi vill också ha tillgång till att skicka via Kvira! Passar de flesta så att dom inte behöver ha olika appar för allt.
NY MEDLEM
Ok 
Det låter ju bra men när blir det möjligt ???
Det är ju bara en månad kvar..
/Mia
NY MEDLEM
e-post m lösenord är ännu värre...
CONTENT PRODUCER
Hej!
Vår ambition är att det ska vara möjligt att skicka vidare till digitala brevlådor så snart som möjligt.
Steg 1 är att GDPR-säkra tjänsten Mitt Lönebesked till den 25/5. Det är sen via Mitt Lönebesked som digitala brevlådor framöver kommer bli möjligt. - alltså lönebeskeden från Visma Lön kommer förmodligen skickas via Mitt Lönebesked även om den anställde inte behöver gå till Mitt Lönebesked.
Det är väldigt mycket som fortfarande behöver utredas och jag lovar att uppdatera när jag har mer info att ge.
/Anna
NY MEDLEM
smidigare att byta löneprogram känns det som... Varför ha via Mitt lönebesked? låter ändå som mer administration för oss som gör löner och kostsammare.
NY MEDLEM

Vi vill ju slippa steget att koppla på Mitt Lönebesked, dels för att det kommer kosta oss pengar, dels för att jag ser alla missnöjda kommentarer här i flödet.

Jag vill ha en koppling direkt från visma lön 600 till någon digital brevlåda.

NY MEDLEM
Håller med, en direkt koppling från visma lön 600 till någon digital brevlåda.
NY MEDLEM
Jag håller också med. Har ingen lust att krångla till det eller betala för varje lönespec jag ska skicka ut.
NY MEDLEM
JAA vill verkligen ha en koppling direkt till en digital brevlåda, inte via mitt lönebesked.
NY MEDLEM
Givetvis måste det gå direkt, allt annat är värdelöst! Visma har verkligen inte levt upp till några förväntningar på framförhållning när det gäller GDPR-planeringen!
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Lönebesked via Kivra.

Hej, jag har önskemål om att få skicka lönebesked via Kivra.
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hej! Kan man skicka lönespecifikationer från Visma lön 600 via Kivra?.
NY MEDLEM
Hur går det med möjligheten att kunna skicka lönespecifikationer från Visma lön 300 till Kivra, det börjar bli högaktuellt....
CONTENT PRODUCER
Hej!

Vi jobbar fortfarande mot en lösning att skicka lönespecifikationer till digitala brevlådor.
Vi rekommenderar att du skickar via Mitt Lönebesked tills det finns funktion på plats. Jag uppdaterar här när jag har mer info!
/Anna
NY MEDLEM
Vi kan omöjligt använda Mitt Lönebesked, pga risken att ngn glömmer stämpla ut på en gemensam jobb dator och på så vis ser någon annans lönespec... Och jag vägrar skriva ut på papper. När kommer lösning så jag kan skicka till Kivra? Då blir det inget strul här. Med vänlig hälsning Anna-Maria Ps Vet andra leverantörer av löneprogram som jobbar på detta sätt istället.ds
CONTENT PRODUCER
Till Mitt Lönebesked finns appen Min Lön där de anställda ser sina lönebesked i mobilen.
Jag kan tyvärr inte säga mer utan uppdaterar när jag vet mer.
/Anna
NY MEDLEM
Men loggar man inte ut så ser du den andras lönespec i den gemensamma datorn ändå! Det är ju bara att gå in i fliken Lönebesked. Det spelar ju ingen roll om du har en app nedladdad eller inte. Lönespecen finns ju i datorn ändå. Ni måste verkligen kolla på en bättre lösning.
NY MEDLEM
Ja, mobilappen är ju bra, men då måste det finnas möjlighet att ta bort mitt lönebesked då man loggar in på dator....och det går ju inte i nuläget.. Nu finns ingen bra lösning.
CONTENT PRODUCER
Ja så är det idag. Eftersom det inte är klart med funktionaliteten så är jag rädd att jag ger mig ut på djupt vatten. Jag vet att detta har diskuterats och tagits höjd för det.
Återkommer när jag vet mer 🙂
NY MEDLEM
är man skickar mail till Kivra så är väl själva transporten över internet okrypterad, dvs vem helst kan snappa upp informationen (jmf med vykort). Kivras inkorg är krypterad, men det hjälper inte. Det innebär att Kivra uppfyller inte heller GDPR. Har jag missat något? 
Det inte många vet och tänker på är att Kivra, i likhet med DigiMail och eBooks, är ett vanligt lite fåmansbolag. Ägt framförallt av VD ́n för H/M och en internetentreprenör. Men även en del tunga namn i privata företagsvärlden finns med som huvudmän. Kollade upp det här med digitala brevlådor och fann till min förvåning att varken PTS eller FI har hand om den delen. Nix, det är Skatteverket som granskar dessa leverantörer (och det bådar ju gott med tanke på hur deras nätverksamhet fungerar). Enligt reglerna som finns så skall leverantörerna ha sin hårdvara inom EU/EES vilket innebär att dom kan finnas i länder där vi kanske inte riktigt vill ha information från Lantmäteriet, Skatteverket, Bolagsverket, Försäkringskassan m.m m.m. Det jag inte har en aning om är vem som gör krypteringen. Är det Kivra så kan dom säkert lösa den också. En ganska diger informationsbank att läsa information från med alla dessa företag och myndigheter som skickar information till personer i Sverige. För dom flesta så har Kivra blivit en funktion mer än ett bolag och det är ganska oroväckande. Deras årsredovisning innehåller mindre information än dom jag gör åt mina små bolagskunder. Kan nog tycka att Facebook har koll på mindre viktiga saker än Kivra och det finns ingen debatt om Kivra. Än!.....