We use cookies to collect information on your interaction with our website and combine this with the data you provide us to build a profile so we can show you content tailored to your interests. By accepting, you allow us to collect and process your personal informationas described here.
Hej Hyacinth, Finns inte den rapporten redan? Beroende på vad du skriver in för förbundsnummer och avtalskod så kan du ju välja rätt period i rapporteringen nedan:
Statistikuppgifter och medlemsuppgifter är ju inte samma sak. Medlemsuppgiften ska lämnas per helår. Gamla AgDa lön hade en egen flik för det. Kanske det skulle gå att få en liknande här.
Detta är en fråga som vi håller under uppsikt. Än så länge har vi dock valt att prioritera andra förbättringsområden som vi bedömt som viktigare för våra kunder. Anledningen till detta är att vi inte upplevt en tillräckligt stor efterfrågan hos våra kunder, varken här på forumet eller i andra kanaler. Skulle det däremot visa sig att detta är någonting många kunder efterfrågar så är vi öppna för att tänka om i vår prioritering.
Jag uppmanar därför andra användare att gå in och plussa på i den här tråden om detta är funktionalitet som även ni skulle ha nytta av.
Här kommer ett stort plus till er i den här tråden! Att kunna få hjälp med att rapportera in följande till Svenskt Näringsliv hade varit toppen! (utklipp från deras sida):
"Lönesummor avser 2016 års löner. De ska inkludera löner till VD, ägare och familjemedlemmar och anges i tusentals kronor.
Totalt utbetalda löner hämtas från kontrolluppgiften: - Kontant bruttolön enligt kod 11 - Skattepliktiga förmåner enligt kod 12, 13 och 18 - Semestermedel som inbetalats till semesterkassan
I enskilda firmor, handelsbolag och kommanditbolag beräknas VD och ägarlön utifrån deklarerat överskott dividerat med 1,301 (dvs exkl egenavgifter)
Då lönesumman rapporteras till en medlemsorganisation fördelas lönesumman på arbetare respektive övriga/tjänstemän. Till Svenskt Näringsliv anges lönesumman i en klump.
Från lönesumman avräknas den del som överstiger schablonbeloppet och ingår i ruta 11 gällande:
Till vår medlemsorganisation ska vi även rapportera in: "Lönesummor avser 2016 års löner. De ska inte innehålla löner till VD, ägare eller ägares familjemedlemmar och ska anges i tusentals kronor.
Totalt utbetalda löner hämtas från kontrolluppgiften: - Kontant bruttolön enligt kod 11 - Skattepliktiga förmåner enligt kod 12, 13 och 18 - Semestermedel som inbetalats till semesterkassan
Lönesumman fördelas på arbetare respektive övriga/tjm.
I enskilda firmor, handelsbolag och kommanditbolag beräknas VD och ägarlön utifrån deklarerat överskott dividerat med 1,301 (dvs exkl egenavgifter)
Från lönesumman avräknas den del som överstiger schablonbeloppet och ingår i ruta 11 gällande:
- Ruta 50 (bilersättning, milersättning) - Ruta 51 och 52 (traktamenten) - Lön till aktieägare som äger minst 1/3 av aktierna - Lön till företagsledare (VD, likställd tjänsteman i ekonomisk förening, ägare av enskild firma)
- Lön till företagsägares familjemedlemmar (make, maka, sambo, barn och föräldrar)"
Jag är ny i Visma 600 (sedan 3 månader tillbaka) och vad jag har förstått så finns det inte en rapport för detta, som i de flesta andra system.. märkligt.
Någon som har kommit på en bra lösning på problemet?
Tänker att man får använda underlagen för Fora rapporteringen samt Sammandraget från kontrolluppgifterna annars... eller? (I ett bolag med 4-500 anställda så blir det en del uppgifter).
Medelantalet anställda omräknat till heltidsstjänster tar jag fram så här: Skriv ut ackumulatorn "Arbetad tid i timmar" och dividera med 1880. (Ej 2080 eftersom lönearten Semesteravdrag räknar ner ackumulatorn). I urvalet kan man välja endast kvinnor resp män, vilket behövs senare till årsredovisningen.
Varning för Vismas funktioner "Lönetermometer", "Medelantalet anställda" och "Sjukfrånvaro till årsredovisningen" som hoppar över anställda utan schema och sysselsättningsgrad.
Önskar också denna rapport! Bytte från Kontek Lön till Visma för ett år sedan. I Kontek fanns också en färdig rapport för detta. Hoppas vi får gehör och att denna rapport klättrar på prioritetslistan! //Sabine
Tack för era synpunkter, jag ser att efterfrågan för denna funktion efterfrågas mer och mer. För tillfället har vi inget inplanerat att införa denna funktion, men jag kommer lyfta detta igen och återkommer så fort jag vet hur vi går vidare.
Jag hittade denna tråden: Idé om rapport och tipset där är att ta ut kontrolluppgifterna..... De finns inte längre, så jag måste höra med er -Hur gör ni?
Håller med alla ovanstående. Jag har tidigare använt mig av KU och har fått räkna lite manuellt, men nu finns ju ej dessa kvar och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Lönesumman kan jag hämta från skatteverkets sammanställning, men där är ju allt i klump och jag behöver ju dela på tjm och arbetare. Hur göra??? Fick tipset om denna tråd, men den gav ju inte så mycket mer än att vi är fler i behov av detta 😞
Stort plus från min sida också! Vi har för närvarande två olika kollektivavtal och tre olika arbetsställenummer. Hade varit väldigt tacksamt att slippa räkna fram alla siffror manuellt!
Instämmer med Helena58 ovan, ett stort önskemål även från min sida!
Tänkte be om lite tips från er andra i denna tråden. Ni som har både tjänstemän och arbetare, flera arbetsställen och flera olika kollektivavtal, hur gör ni för att få fram korrekta uppgifter till rapporteringen? Det står på Svenskt näringsliv att man kan utgå ifrån sammanställningen av flera redovisningsperioder som man kan skriva ut på Skatteverket men har man både tjänstemän och arbetare, flera arbetsställen och olika kollektivavtal så förstår jag inte riktigt hur det ska gå till. Eller kan man bortse från den sammanställningen och plocka ut uppgifterna från Visma istället?
Nu är jag här i år igen, och i år har jag problem med uppgifterna, kan bero på att vi har haft korttidspermittering tidigare 2020, men jag vet inte.
Tycker dock att detta går alldeles för långsamt när vi kunder efterfrågar förändringar.
Första inlägget i denna tråd är från 2016, dvs för fem år sedan!!!
Sen är det ju inte så länge sedan vi gick över till arbetsgivardeklaration/månad, men det ställer ju till det lite till, så ett utdrag direkt från systemet vore ju toppen!